Laksefrakt fra Evenes - Qatar/Virgin bekreftet

Re: Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

Virgin vil ha overskudd på fly i minst to år til, kanskje lenger. Man kan fly mye laks i denne perioden.

Hvis tidshorisonten kun er to år er jeg helt enig. Jeg antar dog at sjømateksportørene det er snakk om har lengre tidhorisont enn som så.

Espen

Hvis tidshorisonten kun er to år er jeg helt enig. Jeg antar dog at sjømateksportørene det er snakk om har lengre tidhorisont enn som så.

Espen

Så langt har ingen av disse eventyrene fra EVE vart så mye som en full sesong. ;)

Det er nok forøvrig speditøren som forhandler frem flyavtalen og hvis de trenger annet materiell, er det plenty av tilbydere.

Det er et helt annet konsept nå enn det som har vært forsøkt tidligere. Denne gangen er det sjømatindustrien selv som står som initiativtakere og eiere av firmaet som har etablert seg på Evenes. De har også gjort betydelige investeringer.

Har forsøkt grave litt her og har kommet over litt info

Går visst bra på Evenes om dagen. Ifølge denne artikkelen så melder flere seg nå på. Snakkes om en avtale mellom Virgin Atlantic og Kuehne Nagel som skal starte flyvninger til USA fra Evenes i umiddelbar fremtid.

https://www.intrafish.no/nyheter/oppdrettere-vil-starte-ny-lakseflyrute-til-usa-fra-nord-norge-satser-pa-evenes/2-1-942912

Det er ikke snakk om USA, men en veldig kortvarig Brexit relatert rute til London

Men slik jeg har forstått det kommer Qatar til å oppretteholde flygingene med B777F og/eller B747-8F etter COVID-19. Virgin har ingen fly å sette inn etter at pax-trafikken etterhvert er tilbake på normalt nivå. Å fly tomme pax-fly kun med frakt i buken blir vel ikke god butikk eller god flåteutnyttelse i en normalsituasjon i fremtiden eller? Derfor virker Virginplanene relativt kortvarige på meg.

Espen

777 og 747 kan ikke fly på EVE uten store vektrestriksjoner som totalt ødelegger økonomien i dette. Eneste da Qatar har av ren frakter er A330F, men den holder de på å fase ut. Og husk enete grunn til at det nå lønner seg med passasjerfraktere er jo de høyst midlertidige ekstremt høye fraktratene

Det er et helt annet konsept nå enn det som har vært forsøkt tidligere. Denne gangen er det sjømatindustrien selv som står som initiativtakere og eiere av firmaet som har etablert seg på Evenes. De har også gjort betydelige investeringer.

Joda, lokale krefter bidrar her, men Qatar har allerede måtte redusere, det enkelte av disse heller foretrakk billigere løsninger for frakten sin

Misforstå meg rett, jeg unne EVE all trafikk og at de lykkes her, men dessverre forsvinner nok frakt tilbudet herfra når verden blir litt mer normal igjen

777 og 747 kan ikke fly på EVE uten store vektrestriksjoner som totalt ødelegger økonomien i dette.

EVE har en bane på 2812m, som er en av Norges lengste, så store vektrestriksjoner blir vel litt å ta i.

EVE har en bane på 2812m, som er en av Norges lengste, så store vektrestriksjoner blir vel litt å ta i.

Det er forsatt ikke nok for en full frakter som skal langt, i tillegg skaper terrenget begrensninger

Problemstillingen er vel reell med avgang mot sør. Det er noe slalomkjøring med 737 grunnet en fjelltopp, og det blir vel en betydelig større problemstilling med større fly, i hvert fall med 747.

Ytelsesmessig er er begrensingene for en tørr rullebane på Evenes en maks avgangsvekt ca. 370-380 tonn for en 747-400. Med en tomvekt på 162 tonn blir det da plass til ca 208-218 tonn med frakt og drivstoff. Avhengig av hvor langt de skal kan vi regne med et drivstofforbruk på 10 tonn i timen.

Dette er bare ca. tall, men det gir et inntrykk av hva de kan ta med.

Ytelsesmessig er er begrensingene for en tørr rullebane på Evenes en maks avgangsvekt ca. 370-380 tonn for en 747-400. Med en tomvekt på 162 tonn blir det da plass til ca 208-218 tonn med frakt og drivstoff. Avhengig av hvor langt de skal kan vi regne med et drivstofforbruk på 10 tonn i timen.

Dette er bare ca. tall, men det gir et inntrykk av hva de kan ta med.

Såvidt jeg har forstått bruker de på Gardermoen å laste +- 50 tonn fisk på B777 passasjerversjon, +- 100 tonn på fraktversjonen og +-100 tonn på B747 (alt er ca). Mange av disse fraktfly derfra vil vel også forsvinner nå passasjertrafikken normaliseres?
Skulle tro det var mer interessant å sende fiske fra Troms/nordre Nordland med trailer til f.eks. EVE + fly enn å sende med trailer til OSL + fly. Det tar vel fort et par døgn ekstra. De får vel bedre betalt for fisken som er 2 døgn ferskere?

Såvidt jeg har forstått bruker de på Gardermoen å laste +- 50 tonn fisk på B777 passasjerversjon, +- 100 tonn på fraktversjonen og +-100 tonn på B747 (alt er ca). Mange av disse fraktfly derfra vil vel også forsvinner nå passasjertrafikken normaliseres?
Skulle tro det var mer interessant å sende fiske fra Troms/nordre Nordland med trailer til f.eks. EVE + fly enn å sende med trailer til OSL + fly. Det tar vel fort et par døgn ekstra. De får vel bedre betalt for fisken som er 2 døgn ferskere?

Det er vel 65 tonn på passasjerfrakteren fra OSL

Utfordringen er også den ekstra kostnaden. Den ekstra flytiden opp til EVE kontra OSL er ikke gratis. Og selv om det på OSL også er en skeiv fraktbalanse er det det i hvertfall mulighet å ta med seg noe inbound

Men du har rett, mye av den nå ekstra kapasiteten vi ser på OSL er høyst midlertidig. Men husk at Qatar hadde jo noe sånt som 5 ukentlige fraktere og opp til to daglige passasjerfly på OSL før korona

Men har forstått det som det kommer endel inn på OSL med Qatar også.

Det var iallefall B777F og B747-8F som opprinnelig ble meldt inn og som ble lagt til grunn for vurderingene av bakkeoperasjonene. Men om dette kom fra Perishable eller fra Qatar er jeg usikker på.

Espen

Utfordringen med retningsbalanse er nevnt av flere over her.
Over tid er nok dette den aller største problematikk for alle former for transport, uansett transportsystem til lands, på havet eller i luften.
Er det noen som vet om det kommer inn noen frakt i det hele tatt på disse flyene som opererer på EVE nå ?

Det er vel 65 tonn på passasjerfrakteren fra OSL

Utfordringen er også den ekstra kostnaden. Den ekstra flytiden opp til EVE kontra OSL er ikke gratis. Og selv om det på OSL også er en skeiv fraktbalanse er det det i hvertfall mulighet å ta med seg noe inbound

Men du har rett, mye av den nå ekstra kapasiteten vi ser på OSL er høyst midlertidig. Men husk at Qatar hadde jo noe sånt som 5 ukentlige fraktere og opp til to daglige passasjerfly på OSL før korona

Du hadde jo ikke troen på at de kom seg på vingene i løpet av kort tid heller. Men der tok du jaggu feil 🤭

Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

Man tar i blant feil

Men jeg tror dessverre vi ikke ser Qatar her i 2022, selv om det hadde vært hyggelig

En skulle jo tro de kunne hatt med seg frakt fra Oslo og nordover. Er kanskje ikke allverdeen med flyfrakt fra utlandet som er aktuelt

Tror ikke det er realistisk med innkommende frakt - ennå i alle fall. Såvidt jeg har forstått er det forøvrig lite eller ingen frakt med mange av "frakterne" på Gardermoen også - for tiden. Synes jo det er positivt at man da får til dette fra andre steder enn OSL - selv om jeg ser det ikke er alle som liker det. Avinor (sentralt) er nok også interessert i å sluse mest mulig gjennom Gardermoen].. Skulle tro det egentlig var mulig å få til dette fra flere flyplasser enn Evenes - også flyplasser i sør-Norge.

Også artig at dette er kommet i gang fra Evenes gjennom private aktører. Hva tenker Nordland fylkeskommune om det? De har vel investert i lasteustyr og flytrapp i Bodø... Dette har vel stått uvirksomt et par år allerede.

Flyet kommer fra Luxembourg - hva det er aktuelt å ta med eller samle opp derfra vet jeg ikke. Blomster? Skulle tro det tar tid å etablere dette. til våren/sommeren blir det vel pause i flyvingene. Da skal vel deler av rullebanen på Evenes stenges - så disse flyene kan ikke benytte den.

Avinor (sentralt) er nok også interessert i å sluse mest mulig gjennom Gardermoen].. Skulle tro det egentlig var mulig å få til dette fra flere flyplasser enn Evenes - også flyplasser i sør-Norge.

Tror nok det stemmer bra ja. Qatar hadde jo en rute til SVG som var meget kortvarig og slik jeg jsr forstått i hvert fall var det dårlig engasjement fra den fronten for at det skulle fungere. Endte med at flygningen ble flyttet til OSL, alt skal jo dit. Håper de er legger mer til rette denne gangen slik at EVE får beholde ruta.

Back