Lærlingeprogrammet til Norwegian

Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by Klippe

Forstår ikke hva Somone prøver å få fram? Kan du ikke være litt mer direkte slik at vi forstår?

Mener du Someone (meg) eller sommer?

Beklager navnforvirring, jeg mener Sommer. Hva er Sommer så opprørt over? Mitt tips er at dagens lærlinger finner man som viktige ressurser innen reiseliv i fremtiden. Hoteller, flyplasser, kundesentre, etc. vil nyte godt av det NAS har startet. Andre selskaper vil henge seg på. Innen 5-7 år vil standarden på den fremtidige kabinsjef være krav om fagbrev eller tilsvarende. At ufaglærte skal ha den viktige rollen blir en spørsmål man vil stille seg da kravene til kompetanse er sterkt økende samt at rollen endres og blir mer krevende. Både kundene, selskapenes krav til lønnsomhet, den politiske urolige situasjonen i verden vil kreve økt kompetanse. Jeg mener bestemt at NAS ikke utnytter arbeidskraft som Sommer muligens prøver å hevde uten å bruke klare ord!, de er femtidrettet og tar samfunnsansvar. Skulle ønske at flere norske bedrifter gjorde det samme.

Kanskje en av dagens lærlinger blir Sommer sin sjef i fremtiden? Er det dette du er bekymret over?

Lærlingene i Norwegian tjener mye bedre enn andre lærlinger,
grunnlønna er jo så å si den samme men andre har ikke dietter som
ansatte og lærlinger får i norwegian ved turer der det må overnattes ol...
Så Norwegian utnytter ikke lærlinger er mitt synspungt:colgate: !!!!

Hvor ofte overnatter crewt til DY ute?

Originally posted by Tommy777

Hvor lenge er man lærling i DY kabinen?

" år hvist du har igjennomgått handel og service faget, hvist ikke er det 3 år.

Originally posted by EB

Hvor ofte overnatter crewt til DY ute?

Det kommer ann på hvordan turnussen er lagt opp men ikke uvanlig med 4 overnattiner på 5 ukers turnus.

Ryktene går om at de også skal starte opp med et kadettprogram i cockpit..

står på luftfartsskolen.no

Spare mere??:wow:

Jøss... Trodde "the secret" bak de lave prisene var at crewet nesten aldri overnattet på hotel.

DY crew overnatter visst ganske mye. Alle svenskene overnatter vel...eller så hadde vel siste fly fra Oslo til Stockholm nesten kun hatt crew med seg :D

DY crew har minst mulig overnattinger, nettopp for å holde prisene nede.

Det er vel 4-5 byer i Norge hvor crew overnatter, aldri overnattinger i utlandet.

Lærlinger har som det skrives her ikke diett ved overnatting nei.
De innleide fra det Svenske vikarbyåret har overnattinger allle arb.dager, før de flyr tilbake til Sverige ved arbeidsperiodens slutt.

Originally posted by valen

Joda, dersom man f.eks er diett som Kjølemontør, og bedriften har mye oppdrag rundt om i landet ahr man diett da også, selv om man er lærling.

Det er vanlig at lærlinger har diett etter statens satser, det har de hos Norwegian også.

Hos Norwegian får lærlinger kun diett ved overnatting. De har svært få overnattinger somregel.

Originally posted by sommer

Originally posted by valen

Joda, dersom man f.eks er diett som Kjølemontør, og bedriften har mye oppdrag rundt om i landet ahr man diett da også, selv om man er lærling.

Det er vanlig at lærlinger har diett etter statens satser, det har de hos Norwegian også.

Hos Norwegian får lærlinger kun diett ved overnatting. De har svært få overnattinger somregel.

Man overnatter i stavanger,bergen,Trondheim,bodø og tromsø. og noen ganger i københavn, og fra oktober også i Warsawa, så det blir jo mere og mere, og da blir det mere diett også.
Og selvf. er det jo ikke noe å bli rik på men det blir da noen tusen lapper extra, og det kommer jo godt med.

Har gravd litt her, men hva får lærlingene i timen? Hvor mange timer er en uke, og hvordan er dette med ferie?

Nå har da jeg hatt ferie i noen uker og har derfor ikke fulgt med på tråden....

Mange vettuge innlegg her og mange tøvete...

Nå er det vel ikke en ren CA utdannelse dere får? Dere skal da jaggu meg innom flere instanser i selskapet? Få en del opplæring innenfor områder mange andre ikke kommer borti med mindre man har jobbet seg opp gjennom systemet?

En ting er at Utdanningsdept. gar godkjent opplegget, men glem nå ikke at opplegget engang er godkjent av Luftfartstilsynet også?

EN annen ting, til de av dere som skriver her, som FLYR som trainee i DY og jobber i kabin, flyr noen av dere noe særlig på fridager? Det er godt betalt, og det har vært plenty av muligheter, men hører flere av dere ikke GIDDER fordi det er for dårlig betalt?

Her har dere muligheten til å spe på en slunken lærlinge-lønn og så sier man nei pga for liten godtgjørelse? For meg henger ikke det på greip, i tillegg til at det sier litt om viljen til å STÅ PÅ litt?

Originally posted by ENGM RAMP

EN annen ting, til de av dere som skriver her, som FLYR som trainee i DY og jobber i kabin, flyr noen av dere noe særlig på fridager? Det er godt betalt, og det har vært plenty av muligheter, men hører flere av dere ikke GIDDER fordi det er for dårlig betalt?

Javel, så opplegget er basert på at den studerende ungdommen skal bruke all sin fritid på å holde DY i lufta ? , Ja til overtidsbetalt , men latterlig "billig" for DY.

?

Originally posted by P.A. VIKING

Javel, så opplegget er basert på at den studerende ungdommen skal bruke all sin fritid på å holde DY i lufta ? , Ja til overtidsbetalt , men latterlig "billig" for DY.

?

Nei opplegget er nok ikke basert på det....

...uff så negativt

Nå har da jeg hatt ferie i noen uker og har derfor ikke fulgt med på tråden....

Mange vettuge innlegg her og mange tøvete...

Nå er det vel ikke en ren CA utdannelse dere får? Dere skal da jaggu meg innom flere instanser i selskapet? Få en del opplæring innenfor områder mange andre ikke kommer borti med mindre man har jobbet seg opp gjennom systemet?

En ting er at Utdanningsdept. gar godkjent opplegget, men glem nå ikke at opplegget engang er godkjent av Luftfartstilsynet også?

Her har dere muligheten til å spe på en slunken lærlinge-lønn og så sier man nei pga for liten godtgjørelse? For meg henger ikke det på greip, i tillegg til at det sier litt om viljen til å STÅ PÅ litt?

Det er ikke Utdanningsdep. som har godkjennt dette, men det er opplæringsavdelingen i Akershus fylkeskommune. Hvilke relasjoner har de til Norwegian, montro?

Luftfartstilsynet trenger ikke godkjenne denne lærlingeordningen spesifikt. Det er nok at de som flyr som lærlinger har CA sertifikat, og gjennomgår samme opplæring som andre ansatte.

En fast ansatt har ca. 2500,- for salg av fridag, diett kommer i tillegg.
Lærling har 1500,- for salg av fridag, ingen diett om ikke overnatting.

Lærlinger er svært flinke til å selge fridager, men det begrenser jo seg HVOR mange fridager man kan fly når man fra før av er planlagt å fly max av hva loven tillater.

Det er vel heller ingen hemmelighet at det lønner seg for selskapet å kjøpe fridager fra lærlinger, og ikke faste ansatte.

Originally posted by GFL

Har gravd litt her, men hva får lærlingene i timen? Hvor mange timer er en uke, og hvordan er dette med ferie?

Lærlinger får 7500,- per mnd.
Diett kun ved overnatting.
Første lærlingeår har man krav på inntil 5 uker ferie uten lønn.

Snittlønnen om man deler antall arb tim på fastlønn er vel rundt 40 kr/timen

Back