Originally posted by ENGM RAMP
Ærlig talt da, til dere som klager på en lærlingelønn, enten det er DY eller andre firmaer....
Dere er jo for pokker lærlinger? Hvor gamle er dere lærlinger? 20-21? Hvor mye utdannelse har dere til nå?
Dere får nå engang 7000 i mnd, for å gå på en "reiselivskole" som vel DY kaller det? Javel tjener dere kanskje mindre enn de andre dere jobber med i kabinen for en periode, men det er jo for svingende en utdannelse dere skal ta.
Dere får jo opplæring i etterhvert mange ulike avdelinger i selskapet og lærer mye mere om den totale driften av et selskap, og får et unikt innsyn i hvor komplekst det egentlig er å drive et..
Prøv heller å se det fra andre siden, jeg har en lærlingejobb / utdannelse, jeg får 7000 kr i mnd for det!
Snu dere rundt, se hvor mange andre som har det slik?
:up:
Originally posted by Tallone
Men så dagens spørsmål...Har de Lærlingene noen garanti for at de får fortsette etter endt lærlingtid???
I så tilfelle er det jo greitt for en bedrift å ha lærlinger uten å tilsette de når de må opp i lønn.
Originally posted by TOS
Originally posted by Tallone
Men så dagens spørsmål...Har de Lærlingene noen garanti for at de får fortsette etter endt lærlingtid???
I så tilfelle er det jo greitt for en bedrift å ha lærlinger uten å tilsette de når de må opp i lønn.
Det er vel ingen lærlinger som i utgangspunktet er garantert fortsatt jobb i samme bedrift etter endt lærlingeperiode - så er vel neppe tilfelle for DYs del heller. Det er vel heller ikke helt gratis å ha et lærlingeopplegg - elevene skal følges opp og arbeidet skal dokumenteres overfor myndigheter etc. Om det blir slik selskaper skulle spekulere i å ha lærlinger som erstatning for ordinært kabincrew og ansatte i andre funksjoner så vil vel det være en tvilsom praksis, men det er vel ikke noe som tyder på at det er tilfellet her.
Tja - en kabinansatt, lærling eller ei, er da alltid sammen med en "fagutdannet". Det er da ikke mer enn noen meter i mellom dem, men kommunikasjonsmuligheter om det så er at dem sitter i hver sine ende av flykroppen i noen minutter. Klarer ikke helt å se forskjellen mellom lærlinger i byggebransjen, elektrikere eller andre i noen særlig grad.Originally posted by sommer
Ærlig talt da, til dere som klager på en lærlingelønn, enten det er DY eller andre firmaer....
Dere er jo for pokker lærlinger? Hvor gamle er dere lærlinger? 20-21? Hvor mye utdannelse har dere til nå?
Dere får nå engang 7000 i mnd, for å gå på en "reiselivskole" som vel DY kaller det? Javel tjener dere kanskje mindre enn de andre dere jobber med i kabinen for en periode, men det er jo for svingende en utdannelse dere skal ta.
Dere får jo opplæring i etterhvert mange ulike avdelinger i selskapet og lærer mye mere om den totale driften av et selskap, og får et unikt innsyn i hvor komplekst det egentlig er å drive et..
Prøv heller å se det fra andre siden, jeg har en lærlingejobb / utdannelse, jeg får 7000 kr i mnd for det!
Er man egentlig lærling når man har kabinsertifikat, og opererer i 2 eller 3'er posisjon i kabinen?
Hvorfor skal ikke "lærlingene" lønnes som vanlige ansatte når de opererer med eksakt samme sertifikat, og går som 2 eller 3'er med det ansvaret det innebærer?
En elektriker lærling opererere ikke alene, men alltid sammen med en fagutdannet.
En Norwegian lærling opererer helt alene bank i galley, med sertifikat i 2'er posisjon. Jeg kan ikke helt se hvorfor det da kan kalles lærling?
De lærlingene jeg kjenner til er alt fra 20-35 år.
Originally posted by Trety
Originally posted by MountainDew
Når jeg begynte som elektrikerlærling(1999) var begynnerlønnen de første 6 mnd 33 kr timen. Lærlingetiden var på 2,5 år og det siste halvåret var lønnen kommet opp i 95 kr.
Lærlinglønnen for elektrikerfaget (og de fleste andre byggfag) ligger på rundt 37-39 kroner i dag. Da jeg var elektrikerlærling (1997) hadde jeg 31,43 første halvår... Men man må ikke glemme at lærlinger kan ikke gå som kvalifisert arbeidskraft og har derfor ikke lov til å jobbe alene uten tilsyn uten faglærte. Så skal reglene følges fra punkt til prikke, så blir lærlingen det fjerde cabincrew. Jeg antar at det fungerer slik hos DY også.
Originally posted by Tommy777
Hvor lenge er man lærling i DY kabinen?
Originally posted by Tommy777
Høres på meg som en "smart" måte å unngå lønnskostnader
Originally posted by P.A. VIKING
Det kan man si, min erfaring fra andre bransjer er at lærlingene ikke får det endelige ansvar for leveranse kvalitet , og deres arbeide vil alltid bli overprøvd av andre , fagarbeidere/ingeniører.
Her er det ikke slik, iom at man kjører de igjennom et myndighets godkjent CA kurs, og man tar en CA posisjon ombord og får et ansvar.
Penger spart.
Originally posted by sommer
Originally posted by Trety
Originally posted by MountainDew
Når jeg begynte som elektrikerlærling(1999) var begynnerlønnen de første 6 mnd 33 kr timen. Lærlingetiden var på 2,5 år og det siste halvåret var lønnen kommet opp i 95 kr.
Lærlinglønnen for elektrikerfaget (og de fleste andre byggfag) ligger på rundt 37-39 kroner i dag. Da jeg var elektrikerlærling (1997) hadde jeg 31,43 første halvår... Men man må ikke glemme at lærlinger kan ikke gå som kvalifisert arbeidskraft og har derfor ikke lov til å jobbe alene uten tilsyn uten faglærte. Så skal reglene følges fra punkt til prikke, så blir lærlingen det fjerde cabincrew. Jeg antar at det fungerer slik hos DY også.
Eksakt dette jeg også mener, at en lærling ikke kan jobbe alene uten tilsyn.
Men hos Norwegian opererer lærlingen alene i 2 eller 3'er posisjon. Men jeg mener,akkurat som deg at det lærlingen må gå som 4'er for å kunne kalles lærling..
Originally posted by Hurum
Tja - en kabinansatt, lærling eller ei, er da alltid sammen med en "fagutdannet". Det er da ikke mer enn noen meter i mellom dem, men kommunikasjonsmuligheter om det så er at dem sitter i hver sine ende av flykroppen i noen minutter. Klarer ikke helt å se forskjellen mellom lærlinger i byggebransjen, elektrikere eller andre i noen særlig grad.Originally posted by sommer
Er man egentlig lærling når man har kabinsertifikat, og opererer i 2 eller 3'er posisjon i kabinen?
Hvorfor skal ikke "lærlingene" lønnes som vanlige ansatte når de opererer med eksakt samme sertifikat, og går som 2 eller 3'er med det ansvaret det innebærer?
En elektriker lærling opererere ikke alene, men alltid sammen med en fagutdannet.
En Norwegian lærling opererer helt alene bank i galley, med sertifikat i 2'er posisjon. Jeg kan ikke helt se hvorfor det da kan kalles lærling?
De lærlingene jeg kjenner til er alt fra 20-35 år.
Men han/hun jobber da ikke alene....det er jo 2 andre der.
Dessuten er vel ikke lærlingeprogrammet kun kabinjobbing.....
Men har personen sertifikat som flyvende (sikkerhetskurset+bestått legetest etc) så er han/hun godkjent til å fly uansett hva en kaller det. Er jo ikke mer enn et sikkerhetskurs og legeattest som trengs for å jobbe i kabinen....vi snakker ikke om 3 års studier for å bli autorisert elektriker etc
Sikkerhetsmessig er det altså ingen problemer med "lærlinger" da de har akkurat samme godkjente utdanning/opplæring som alle de andre i kabinen, både helsemessig og andre krav er likt.
[
Men er det moralsk riktig å kalle de lærlinger, når de flyr 80-90 % av lærlingetiden i 2'er eller 3'er posisjon?
Originally posted by LN-MOW
[
Men er det moralsk riktig å kalle de lærlinger, når de flyr 80-90 % av lærlingetiden i 2'er eller 3'er posisjon?
Dette er et veldig godt spoersmaal. Men istedet for 'moralsk' kunne du spurt 'lovlig'. Her fyller de helt klart en full arbeidsposisjon ettersom de dekker 'sine' 50 pax ihht sikkerhetsbestemmelsene.
Originally posted by Someone
Tjener ikke en CA i DY mer enn 16000-17000 per måned?:huh:
Det er jo utrolig dåtlig betalt for enn fulltidsjobb.
Originally posted by sommer
Sikkerhetsmessig er det altså ingen problemer med "lærlinger" da de har akkurat samme godkjente utdanning/opplæring som alle de andre i kabinen, både helsemessig og andre krav er likt.
Det er jeg enig i.
Er det moralsk riktig å lønne de med 7500 per mnd uten diett, når deres kollegaer i kabinen før rundt 16000 i tillegg til diett hver dag?
Men det som topper kaka. Er det riktig at staten støtter med 80-90000 per lærling?
Sistnevnte tror jeg faktisk ikke alle helt vet at er tilfellet.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.