Lærlingeprogrammet til Norwegian

Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Høres på meg som en "smart" måte å unngå lønnskostnader
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Det kan man si, min erfaring fra andre bransjer er at lærlingene ikke får det endelige ansvar for leveranse kvalitet , og deres arbeide vil alltid bli overprøvd av andre , fagarbeidere/ingeniører.

Her er det ikke slik, iom at man kjører de igjennom et myndighets godkjent CA kurs, og man tar en CA posisjon ombord og får et ansvar.

Penger spart.
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by ENGM RAMP





Ærlig talt da, til dere som klager på en lærlingelønn, enten det er DY eller andre firmaer....

Dere er jo for pokker lærlinger? Hvor gamle er dere lærlinger? 20-21? Hvor mye utdannelse har dere til nå?

Dere får nå engang 7000 i mnd, for å gå på en "reiselivskole" som vel DY kaller det? Javel tjener dere kanskje mindre enn de andre dere jobber med i kabinen for en periode, men det er jo for svingende en utdannelse dere skal ta.

Dere får jo opplæring i etterhvert mange ulike avdelinger i selskapet og lærer mye mere om den totale driften av et selskap, og får et unikt innsyn i hvor komplekst det egentlig er å drive et..

Prøv heller å se det fra andre siden, jeg har en lærlingejobb / utdannelse, jeg får 7000 kr i mnd for det!

Snu dere rundt, se hvor mange andre som har det slik?

:up:

Er man egentlig lærling når man har kabinsertifikat, og opererer i 2 eller 3'er posisjon i kabinen?

Hvorfor skal ikke "lærlingene" lønnes som vanlige ansatte når de opererer med eksakt samme sertifikat, og går som 2 eller 3'er med det ansvaret det innebærer?

En elektriker lærling opererere ikke alene, men alltid sammen med en fagutdannet.
En Norwegian lærling opererer helt alene bank i galley, med sertifikat i 2'er posisjon. Jeg kan ikke helt se hvorfor det da kan kalles lærling?

De lærlingene jeg kjenner til er alt fra 20-35 år.
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by Tallone





Men så dagens spørsmål...Har de Lærlingene noen garanti for at de får fortsette etter endt lærlingtid???
I så tilfelle er det jo greitt for en bedrift å ha lærlinger uten å tilsette de når de må opp i lønn.


Hvorfor skal man ansette lærlinger etter lærlingeperioden er over?
Det er da bare å rekruttere inn nye lærlinger etterhvert som de slutter?

Gjennom å gjøre de får man holdt kostnadene nede, og kan tilby bilige billietter.
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by TOS





Originally posted by Tallone


Men så dagens spørsmål...Har de Lærlingene noen garanti for at de får fortsette etter endt lærlingtid???
I så tilfelle er det jo greitt for en bedrift å ha lærlinger uten å tilsette de når de må opp i lønn.

Det er vel ingen lærlinger som i utgangspunktet er garantert fortsatt jobb i samme bedrift etter endt lærlingeperiode - så er vel neppe tilfelle for DYs del heller. Det er vel heller ikke helt gratis å ha et lærlingeopplegg - elevene skal følges opp og arbeidet skal dokumenteres overfor myndigheter etc. Om det blir slik selskaper skulle spekulere i å ha lærlinger som erstatning for ordinært kabincrew og ansatte i andre funksjoner så vil vel det være en tvilsom praksis, men det er vel ikke noe som tyder på at det er tilfellet her.


Hva som tilsier at selskapet ikke skulle bruke lærlinger i steden for faste ansatte i de posisjoner det er mulig?

En fast ansatt har gjerne 17-18000 i fastlønn, i tillegg til diett hver dag.
En lærling har 7500 i fastlønn, ingen diett annet enn ved overnattinger en gang i blant.

Man trenger ikke være blåruss for å se at dette lønner seg? Og det er forsåvidt greit. Jeg syns bare ikke det er riktig at lærlinger opererer med kabinsertifikat og alene i 2 eller 3'er posisjon. Det blir feil.

Samtidig må man også huske på at staten utbetaler støtte på rundt 90000 per lærling. Norwegian ekspanderer med statsstøtte?

Gang 90000 med antallet lærlinger. Det er millioner det!
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by sommer





Originally posted by ENGM RAMP





Ærlig talt da, til dere som klager på en lærlingelønn, enten det er DY eller andre firmaer....

Dere er jo for pokker lærlinger? Hvor gamle er dere lærlinger? 20-21? Hvor mye utdannelse har dere til nå?

Dere får nå engang 7000 i mnd, for å gå på en "reiselivskole" som vel DY kaller det? Javel tjener dere kanskje mindre enn de andre dere jobber med i kabinen for en periode, men det er jo for svingende en utdannelse dere skal ta.

Dere får jo opplæring i etterhvert mange ulike avdelinger i selskapet og lærer mye mere om den totale driften av et selskap, og får et unikt innsyn i hvor komplekst det egentlig er å drive et..

Prøv heller å se det fra andre siden, jeg har en lærlingejobb / utdannelse, jeg får 7000 kr i mnd for det!

Snu dere rundt, se hvor mange andre som har det slik?

:up:

Er man egentlig lærling når man har kabinsertifikat, og opererer i 2 eller 3'er posisjon i kabinen?

Hvorfor skal ikke "lærlingene" lønnes som vanlige ansatte når de opererer med eksakt samme sertifikat, og går som 2 eller 3'er med det ansvaret det innebærer?

En elektriker lærling opererere ikke alene, men alltid sammen med en fagutdannet.
En Norwegian lærling opererer helt alene bank i galley, med sertifikat i 2'er posisjon. Jeg kan ikke helt se hvorfor det da kan kalles lærling?

De lærlingene jeg kjenner til er alt fra 20-35 år.
Tja - en kabinansatt, lærling eller ei, er da alltid sammen med en "fagutdannet". Det er da ikke mer enn noen meter i mellom dem, men kommunikasjonsmuligheter om det så er at dem sitter i hver sine ende av flykroppen i noen minutter. Klarer ikke helt å se forskjellen mellom lærlinger i byggebransjen, elektrikere eller andre i noen særlig grad.
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by Trety





Originally posted by MountainDew
Når jeg begynte som elektrikerlærling(1999) var begynnerlønnen de første 6 mnd 33 kr timen. Lærlingetiden var på 2,5 år og det siste halvåret var lønnen kommet opp i 95 kr.

Lærlinglønnen for elektrikerfaget (og de fleste andre byggfag) ligger på rundt 37-39 kroner i dag. Da jeg var elektrikerlærling (1997) hadde jeg 31,43 første halvår... Men man må ikke glemme at lærlinger kan ikke gå som kvalifisert arbeidskraft og har derfor ikke lov til å jobbe alene uten tilsyn uten faglærte. Så skal reglene følges fra punkt til prikke, så blir lærlingen det fjerde cabincrew. Jeg antar at det fungerer slik hos DY også.

Eksakt dette jeg også mener, at en lærling ikke kan jobbe alene uten tilsyn.
Men hos Norwegian opererer lærlingen alene i 2 eller 3'er posisjon. Men jeg mener,akkurat som deg at det lærlingen må gå som 4'er for å kunne kalles lærling..
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by Tommy777





Høres på meg som en "smart" måte å unngå lønnskostnader

Ja, så derfor kan man spørre seg om dette faktisk er lovlig?
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by P.A. VIKING





Det kan man si, min erfaring fra andre bransjer er at lærlingene ikke får det endelige ansvar for leveranse kvalitet , og deres arbeide vil alltid bli overprøvd av andre , fagarbeidere/ingeniører.

Her er det ikke slik, iom at man kjører de igjennom et myndighets godkjent CA kurs, og man tar en CA posisjon ombord og får et ansvar.

Penger spart.

Man får sertifikat, går i 2'er eller 3'er posisjon.
Kan ikke forstå hvordan det da er mulig å kalle det lærling, og samtidig få rundt 90000 i støtte fra staten per lærling...?
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by sommer





Originally posted by Trety





Originally posted by MountainDew
Når jeg begynte som elektrikerlærling(1999) var begynnerlønnen de første 6 mnd 33 kr timen. Lærlingetiden var på 2,5 år og det siste halvåret var lønnen kommet opp i 95 kr.

Lærlinglønnen for elektrikerfaget (og de fleste andre byggfag) ligger på rundt 37-39 kroner i dag. Da jeg var elektrikerlærling (1997) hadde jeg 31,43 første halvår... Men man må ikke glemme at lærlinger kan ikke gå som kvalifisert arbeidskraft og har derfor ikke lov til å jobbe alene uten tilsyn uten faglærte. Så skal reglene følges fra punkt til prikke, så blir lærlingen det fjerde cabincrew. Jeg antar at det fungerer slik hos DY også.

Eksakt dette jeg også mener, at en lærling ikke kan jobbe alene uten tilsyn.
Men hos Norwegian opererer lærlingen alene i 2 eller 3'er posisjon. Men jeg mener,akkurat som deg at det lærlingen må gå som 4'er for å kunne kalles lærling..

Men han/hun jobber da ikke alene....det er jo 2 andre der.
Dessuten er vel ikke lærlingeprogrammet kun kabinjobbing.....
Men har personen sertifikat som flyvende (sikkerhetskurset+bestått legetest etc) så er han/hun godkjent til å fly uansett hva en kaller det. Er jo ikke mer enn et sikkerhetskurs og legeattest som trengs for å jobbe i kabinen....vi snakker ikke om 3 års studier for å bli autorisert elektriker etc
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Sikkerhetsmessig er det altså ingen problemer med "lærlinger" da de har akkurat samme godkjente utdanning/opplæring som alle de andre i kabinen, både helsemessig og andre krav er likt.
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by Hurum





Originally posted by sommer





Originally posted by ENGM RAMP





Ærlig talt da, til dere som klager på en lærlingelønn, enten det er DY eller andre firmaer....

Dere er jo for pokker lærlinger? Hvor gamle er dere lærlinger? 20-21? Hvor mye utdannelse har dere til nå?

Dere får nå engang 7000 i mnd, for å gå på en "reiselivskole" som vel DY kaller det? Javel tjener dere kanskje mindre enn de andre dere jobber med i kabinen for en periode, men det er jo for svingende en utdannelse dere skal ta.

Dere får jo opplæring i etterhvert mange ulike avdelinger i selskapet og lærer mye mere om den totale driften av et selskap, og får et unikt innsyn i hvor komplekst det egentlig er å drive et..

Prøv heller å se det fra andre siden, jeg har en lærlingejobb / utdannelse, jeg får 7000 kr i mnd for det!

Snu dere rundt, se hvor mange andre som har det slik?

:up:

Er man egentlig lærling når man har kabinsertifikat, og opererer i 2 eller 3'er posisjon i kabinen?

Hvorfor skal ikke "lærlingene" lønnes som vanlige ansatte når de opererer med eksakt samme sertifikat, og går som 2 eller 3'er med det ansvaret det innebærer?

En elektriker lærling opererere ikke alene, men alltid sammen med en fagutdannet.
En Norwegian lærling opererer helt alene bank i galley, med sertifikat i 2'er posisjon. Jeg kan ikke helt se hvorfor det da kan kalles lærling?

De lærlingene jeg kjenner til er alt fra 20-35 år.
Tja - en kabinansatt, lærling eller ei, er da alltid sammen med en "fagutdannet". Det er da ikke mer enn noen meter i mellom dem, men kommunikasjonsmuligheter om det så er at dem sitter i hver sine ende av flykroppen i noen minutter. Klarer ikke helt å se forskjellen mellom lærlinger i byggebransjen, elektrikere eller andre i noen særlig grad.


Går en lærling i elektriker bransjen alene uten tilsyn? Nei.
En Norwegian lærling sitter alene bak i galley, med kabinsertifikat og det ansvar det innebærer og ha 2'er posisjon.

Hvem er det som har det daglige overordnede ansvaret for lærlingen? Hvem følger opp lærlingen? Kabinsjefen, som er ny fra dag til dag?
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Men han/hun jobber da ikke alene....det er jo 2 andre der.
Dessuten er vel ikke lærlingeprogrammet kun kabinjobbing.....
Men har personen sertifikat som flyvende (sikkerhetskurset+bestått legetest etc) så er han/hun godkjent til å fly uansett hva en kaller det. Er jo ikke mer enn et sikkerhetskurs og legeattest som trengs for å jobbe i kabinen....vi snakker ikke om 3 års studier for å bli autorisert elektriker etc

Ett av kravene er jo at en lærling skal følges opp, og lærlingetiden skal dokumenteres. Det må jo nesten være litt vanskelig når man jobber med nye folk hver dag.

I tillegg, når lærlingene skal arbeide så mye som 80-85 % i kabinen, så er det vel helt galt å kalle de lærlinger? Hvem tar vare på lærlingene når det gjelder kollektivavtale, hviletid utover Luftfartsverkets reglement osv..

Og hva med støtten fra staten på 80-90000 per lærling? Er det riktig at staten skal være med på å finansiere lønnen til de som arbeider i kabinen til Norwegian?
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by Hurum





Sikkerhetsmessig er det altså ingen problemer med "lærlinger" da de har akkurat samme godkjente utdanning/opplæring som alle de andre i kabinen, både helsemessig og andre krav er likt.

Det er jeg enig i.
Men er det moralsk riktig å kalle de lærlinger, når de flyr 80-90 % av lærlingetiden i 2'er eller 3'er posisjon?

Er det moralsk riktig å lønne de med 7500 per mnd uten diett, når deres kollegaer i kabinen før rundt 16000 i tillegg til diett hver dag?

Men det som topper kaka. Er det riktig at staten støtter med 80-90000 per lærling?
Sistnevnte tror jeg faktisk ikke alle helt vet at er tilfellet.
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Tjener ikke en CA i DY mer enn 16000-17000 per måned?:huh:

Det er jo utrolig dåtlig betalt for enn fulltidsjobb.
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

[
Men er det moralsk riktig å kalle de lærlinger, når de flyr 80-90 % av lærlingetiden i 2'er eller 3'er posisjon?

Dette er et veldig godt spoersmaal. Men istedet for 'moralsk' kunne du spurt 'lovlig'. Her fyller de helt klart en full arbeidsposisjon ettersom de dekker 'sine' 50 pax ihht sikkerhetsbestemmelsene.
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by LN-MOW





[
Men er det moralsk riktig å kalle de lærlinger, når de flyr 80-90 % av lærlingetiden i 2'er eller 3'er posisjon?

Dette er et veldig godt spoersmaal. Men istedet for 'moralsk' kunne du spurt 'lovlig'. Her fyller de helt klart en full arbeidsposisjon ettersom de dekker 'sine' 50 pax ihht sikkerhetsbestemmelsene.

Men jeg fatter bare ikke hvordan Utdanningsdep. kunne ha godkjent å utbetalte støtte for personer som skal arbeide så mye i kabinen, med det sikkerhetsansvaret det innebærer samt alene uten oppsyn fra fast veileder/fadder.
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by Someone





Tjener ikke en CA i DY mer enn 16000-17000 per måned?:huh:

Det er jo utrolig dåtlig betalt for enn fulltidsjobb.

Jeg har ikke kollektivavtalen her, men jeg mener de fra år 1 tjener rundt 17000 i fastlønn. Men så må du også huske på at de har ganske god diett, så det kommer jo i tillegg med rundt 10000 per mnd.
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by sommer





Originally posted by Hurum





Sikkerhetsmessig er det altså ingen problemer med "lærlinger" da de har akkurat samme godkjente utdanning/opplæring som alle de andre i kabinen, både helsemessig og andre krav er likt.

Det er jeg enig i.
Men er det moralsk riktig å kalle de lærlinger, når de flyr 80-90 % av lærlingetiden i 2'er eller 3'er posisjon?

Er det moralsk riktig å lønne de med 7500 per mnd uten diett, når deres kollegaer i kabinen før rundt 16000 i tillegg til diett hver dag?

Men det som topper kaka. Er det riktig at staten støtter med 80-90000 per lærling?
Sistnevnte tror jeg faktisk ikke alle helt vet at er tilfellet.

Om det er moralsk riktig vet jeg ikke, men du stilte blant annet spørsmål om ikke lærlingen skulle være 4 crew-medlem ombord, og det trenger dem ikke slik jeg har forstått reglene.
Men husk at dem jobber jo ikke bare i kabinen, men har andre oppgaver i løpet av lærlingetiden også. Utdannelsen må vel være godkjent av utdanningsmyndightene før dem utløser økonomisk støtte.....håper jeg da...men dette er jo Norge så alt er mulig:cry:
 
Back
Top