Lærlingeprogrammet til Norwegian

Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Kan godt være med på å stille spørsmålstegn ved Norwegian sin bruk av lærlinger, ikke vansker med det. Men å si at dem som jobber i kabinen ikke kan jobben like godt som de andre kabinansatte er jo helt feil, dem har samme krav og opplæring som de andre kabinansatte.....faktisk bedre siden dem nok kjenner bedriften dem jobber for enda bedre siden dem får innsikt i mange flere områder enn kun i kabinen.

At Norwegian tar inn lærlinger er jo positivt...på samme måte som når elektrikerfirma tar inn lærlinger. At elektrikerfirmaene får økonomisk støtte for dette gjør det vel ikke mer moralsk enn om Norwegian gjør det?

Men skal ikke uttale meg bastant om lærlingeprogrammet hos Norwegian eller andre, til det har jeg for liten kunnskap, men tar for gitt at dette er godkjent av korrekte myndigheter...og om noen mener dette er moralsk forkastelig så er det jo systemet som må endres, og ikke Norwegian som bruker systemet.

edit: trykkfeiler

Originally posted by sommer

Er dette moralsk riktig?

Uinteressant. Enten er dette innen lov og regelverk eller saa er det det ikke. Er det lovlig aa gjoere dette ser jeg ikke noe problem med det, 'umoralsk' eller ikke. (Men saa betaler ikke jeg skat i Norge heller ... :colgate: )

Kanskje ikke dumt aa lese gjennom dette:

http://www.norwegian.no/sw714.asp

Modul III Flight trening

Varighet tre måneder

Kandidatene får i denne modulen praktisert den teorien de har vært gjennom i modul I. De vil få prøve seg på alle de oppgaver som et crew-medlem ufører i forbindelse med en flygning. Dette innebærer forberedelser til å ta imot passasjerer, service i forbindelse med av og påstigning. Tilrettelegge for en behagelig og sikker reise for medarbeidere og passasjerer. I tillegg skal de yte service gjennom salg av mat og drikke om bord, samt oppgjøret for dette i ettertid. Salg om bord foregår via elektroniske terminaler, som kandidaten må kunne operere.

Det er spesielt viktig i denne modulen og kunne utvise hensyn til andre kolleger, og at man er en god team arbeider. Kandidatene vil i alle tilfeller være under oppsyn av minimum en erfaren medarbeider.

I den siste uken av modul III vil det bli gjennomført en ukes kurs der kandidatene skal evaluere flight-treningen, samt gjennomføre et forbedringscase som de skal ta med seg videre i resten av lærlingprogrammet. Caset vil bli løst som ett eller flere gruppearbeid, under veiledning av erfarne medarbeidere. Ett ferdig produkt er tenkt presentert for Norwegians ledelse.

Norwegian vil opprette en veiledergruppe som vil bestå av våre mest erfarne medarbeidere. Veilederne vil bli tildelt et antall lærlinger hver, og ha ansvar for oppfølgingen av disse. Hovedansvaret vil være å ivareta det ansvaret Norwegian påtar seg ved ha en lærlingordning. Det legges opp til at veilederne skal ha et visst antall veiledningstimer med hver av kandidatene for å gå gjennom fagplanen, og sørge for at alle kandidater får den opplæring og praksis som de har krav på. Gjennom veiledningstimer vil kandidatene fylle ut sin personlige opplæringslogg.

Veilederne vil formelt sett fungere som et bindeledd mellom fagsjef og lærling, men skal også være en uformell rådgiver for lærlingene. I tillegg har veilederne et sosialt ansvar for å best mulig integrere nye medarbeidere i et allerede godt arbeidsmiljø. Dette vil gjelde gjennom hele to års perioden.
Forankring i fagplan

Den totale opplærings- og praksisplanen som er presentert over vil dekke de punkter en lærlingkandidat må gjennom for å kunne avlegge fagbrev i reiseservicefaget.

Norwegian har tatt utgangspunkt i Opplæringsloggen til Reiseservicefaget, og mener vi dekker samtlige punkter grundig.

En del av dette avviker kraftig fra det som har vaert diskutert her ... Saa lenge DY holder seg til skjemaet, ser dette helt greit ut spoer du meg ..

Originally posted by Hurum

Originally posted by Tommy777

Hvilken stasjon har lærlingen på flyet? Har lagt merke til at DY har 2 FA foran og 1 bak, i motsetning til 1 foran og 2 bak som er mer normalt. Om lærlingen er alene bak, må jo det bety at han/hun kan jobben sin skikkelig siden personen har ansvaret for evakuering av hele den bakre del av flyet.

Kan ikke forestille meg at DY slipper nyopplært personell til uten at de er helt sikre på at de kan jobben sin skikkelig.

Jeg synes dette opplegget virker rimelig "fishy". En elektriker bedrift har et lite antall lærlinger for en periode for at han/hun skal jobbe sammen med en som kan faget, lære å takle mange forskjellige, vanskelige jobber og aller viktigst, at lærlingen skal få et fagbrev. Du får vel ikke et mester bevis som FA??

I følge DYs webside tar ikke relevant opplæring for en FA mer enn maks 5-6 måneder

Kan overhodet ikke se at en kabinansatt skal ha behov for å jobbe ombord 2-4 år med luselønn. Uten at jeg kan stå inne for det, ser det for meg ut som at DY heller ønsker å "ansette" lærlinger istedet for å ansette erfarne FAs, noe aldri kan være bra for bransjen eller sikkerheten

Virker ikke som du helt forstår forskjellen her....om Norwegian hadde ansatt vedkommede personer hadde dem IKKE fått noe bedre sikkerhetskurs eller strengere krav enn disse lærlingene. Lærlingene er med andre ord like godt skolerte og godkjente som kabinpersonale som de "gamle tantene" i andre selskaper er. Dem er IKKE i lærlingpraksis som kabinansatt...men endel av reiselivsutdannelsen er arbeid i kabinen.

Å joda, forstår dette utmerket. DY gir den samme opplæring som alle flyselskaper gjør i noen måneder. Så beholder de dem på luselønn i 2-4 år lengre enn nødvendig etter det for å spare penger.

Lovlig? Klart. Moralsk forkastelig? Uten tvil.

Og BTW, har vært på SAS Flight Academy et par ganger og sett de gamle tantene i action. Jeg føler meg helt trygg på at de får meg ut i løpet av 90 sekunder.

Uten å ha lest alle post,ene her så er det helt klart at DY her har hentet ideen til dette fra andre LC,ere. Både Ryanair og EasyJet har tilsvarende opplegg. I EasyJet er de sågar ikke ansatt i selskapet engang men i en Traning operator . Lærlingkontraktene hos DY er helt standard ( som en elektrikrlærling f.eks) og innebærer intet ansvar for at lærlingen faktisk får jobb etter endt utdannelse. Med dagens trafikutvikling vil det utvilsomt bli bruk for alle disse som går som lærlinger nå, enteni SAS eller andre flyselskaper.

Hvilken stasjon har lærlingen på flyet? Har lagt merke til at DY har 2 FA foran og 1 bak, i motsetning til 1 foran og 2 bak som er mer normalt. Om lærlingen er alene bak, må jo det bety at han/hun kan jobben sin skikkelig siden personen har ansvaret for evakuering av hele den bakre del av flyet.

Kan ikke forestille meg at DY slipper nyopplært personell til uten at de er helt sikre på at de kan jobben sin skikkelig.

Jeg synes dette opplegget virker rimelig "fishy". En elektriker bedrift har et lite antall lærlinger for en periode for at han/hun skal jobbe sammen med en som kan faget, lære å takle mange forskjellige, vanskelige jobber og aller viktigst, at lærlingen skal få et fagbrev. Du får vel ikke et mester bevis som FA??

I følge DYs webside tar ikke relevant opplæring for en FA mer enn maks 5-6 måneder

Kan overhodet ikke se at en kabinansatt skal ha behov for å jobbe ombord 2-4 år med luselønn. Uten at jeg kan stå inne for det, ser det for meg ut som at DY heller ønsker å "ansette" lærlinger istedet for å ansette erfarne FAs, noe aldri kan være bra for bransjen eller sikkerheten

Virker ikke som du helt forstår forskjellen her....om Norwegian hadde ansatt vedkommede personer hadde dem IKKE fått noe bedre sikkerhetskurs eller strengere krav enn disse lærlingene. Lærlingene er med andre ord like godt skolerte og godkjente som kabinpersonale som de "gamle tantene" i andre selskaper er. Dem er IKKE i lærlingpraksis som kabinansatt...men endel av reiselivsutdannelsen er arbeid i kabinen.

Å joda, forstår dette utmerket. DY gir den samme opplæring som alle flyselskaper gjør i noen måneder. Så beholder de dem på luselønn i 2-4 år lengre enn nødvendig etter det for å spare penger.

Lovlig? Klart. Moralsk forkastelig? Uten tvil.

Og BTW, har vært på SAS Flight Academy et par ganger og sett de gamle tantene i action. Jeg føler meg helt trygg på at de får meg ut i løpet av 90 sekunder.

Forstår ikke hvor du vil med dine innlegg egentlig. Du har vel sagt at det er forkastelig endel ganger nå....greit å ha sin egen mening og respektere dette. Jeg er nok av samme oppfatning som endel andre....det er kanskje systemet som er galt. Norwegian holder seg innenfor lovverket.

Og du har tydeligvis vært på Norwegian sine kabinkurs siden det virker som du er mindre sikker på at dem får deg ut i løpet av 90 sekunder.

Jeg har ALDRI vært i tvil om at SAS-tantene ikke skulle få meg ut i løpet av 90 sek.

Jeg ogsaa!!

Copy_2_of_undies.gif

Originally posted by LN-MOW

Jeg ogsaa!!

Copy_2_of_undies.gif

Er det noen som har i en simuleringssituasjon hvor crewet ikke har gjort det godt? Crewet vet jo at det skal øves og er forberedt...skulle bare mangle forresten. Det som gjenspeiler seg i mange situasjoner hvor det skjer uforutsette ting er vel når crewet skal forberede en nødlanding etc. Det er vel slike tilfeller en kan lese at "flyvertinnene gråt" etc mens en forberedte seg på nødlanding osv.

Men nok fra meg i denne tråden

Bruker ikke DY SASFA for opplæring av sine kabinansatte? I alle tilfeller er det bedre enn å ta et kurs til 40.000 for kanskje å få jobb i et annet større lavprisselskap.

Originally posted by Superhai

Bruker ikke DY SASFA for opplæring av sine kabinansatte? I alle tilfeller er det bedre enn å ta et kurs til 40.000 for kanskje å få jobb i et annet større lavprisselskap.

Widerøe har nylig rekruttert folk, det kurset er gratis.
SAS og andre selskaper i Star A sine kurs er somregel alltid gratis.
Sterling rekrutterte til sommeren, gratis kurs.
MyTravel rekrutterte i sommer, gratis kurs.

Så tviler på at det er særlig mange som betaler 40.000 for kurs. :)

Det er vel slik at en CA i Ryanair nå har bedre betalt enn en lærling (opertiv fullverdig CA) i DY har.

Og det er jo ikke lenge siden folk ropte og skrek om hvordan Ryanair utnyttet billig arbeidskraft...

Hva blir neste?

Forstår ikke hvor du vil med dine innlegg egentlig. Du har vel sagt at det er forkastelig endel ganger nå....greit å ha sin egen mening og respektere dette. Jeg er nok av samme oppfatning som endel andre....det er kanskje systemet som er galt. Norwegian holder seg innenfor lovverket.

Jeg skjønner svært godt hvor Tommy777 vil hen, og støtter meningen hans fullt ut. Det Norwegian gjør er såpass forkastelig at Norwegian setter seg i samme bås som Ryanair i mine øyne - og da er ikke stjerna veldig høy... Lærling my ass, skulle det vært en lærling i kabinen skulle det vært 4 CC totalt der!

Originally posted by Trety

Jeg skjønner svært godt hvor Tommy777 vil hen, og støtter meningen hans fullt ut. Det Norwegian gjør er såpass forkastelig at Norwegian setter seg i samme bås som Ryanair i mine øyne - og da er ikke stjerna veldig høy... Lærling my ass, skulle det vært en lærling i kabinen skulle det vært 4 CC totalt der!

De fleste som har kjennskap til lærling ordningen rynker vel litt på nesa av DY's opplegg her.

Originally posted by Trety

Enig! Lærlinger skal gå I TILLEGG til faste ansatte. IKKE i steden for faste ansatte.

Men spørsmålet er vel hvor mange osm fullfører dette til denne lønnen, har hørt det er endel som har sluttet allerede..

Originally posted by P.A. VIKING

BEF ,titt tei kom frem og svar da mann ....

Skulle ikke forundre meg om han lusker omkring på forumet fremdeles….. :p

Dersom dette som står i tråden stemmer, og LO får tak i det kommer det på nytt til å bli rabalder i pressen rundt DY. Det kommer ikke til å se bra ut for omdømmet deres på kort sikt ihvertfall...:o

Kan den som gjorde en "report to moderator" kontakta undertecknade eller någon annan och förklara sig? Utan förklaring ingen action

Re LO, vet ikke hva slags forening Kabinen til DY har organisert seg i, eller om de er organisert. Men mulig at en eller annen Lærlinge opplæringsnemd burde se en gang til på dette ?

... mulig at noen har tatt tak i dette allerede....

Det å være CA er ingen utdannelse, det går under betegnelsen ufaglært arbeidskraft. Kravene ti CA’ene er også små, rekker man opp til hattehylla, har muskler nok til å åpne nødutgangene samt kan hente en gjenstand på 4 meter dyp er man innenfor. Dette klarer 90% av den friske og voksne befolkningen.

Er man lærling i reiseliv får man en fullstendig utdannelse i reiseliv og service med en offentlig godkjennelse dersom man består de teoretiske og praktiske prøvene. At mesteparten av praksis tiden benyttes i cabin er nødvendigvis ingen bakdel da man her kommer tett innpå mennesker og man får god praktisk erfaring i å utføre den praktiske delen av service yrket.

Forstår ikke hva Somone prøver å få fram? Kan du ikke være litt mer direkte slik at vi forstår?

Back