Lærlingeprogrammet til Norwegian

Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Spørsmålene som reiser er interessante.

Personlig så høres det litt søkt ut å kalle en kabinansatt lærling. Kabinbesetning kan etter et kurs på av relativt kor varighet oppnå besetningssertifikat.

Vanligvis så oppnår man i andre yrker lærlingstatus etter lang tid (år) på skolebenken.
Deretter må man opp i eksamen for å få et fagbrev.

Jeg ser at DY har flere moduler i utdannelsen og at lærlingen vil oppnå fagbrev.

Spørsmålet mitt er hvilket fagbrev har man da og i hvilket yrke må man ha dette fagbrevet for å få jobb?

I kvilket reiserelatert yrke/selskap er det krav om dette fagbrevet?

Hvis det er et "reiseliv" fagbrev, hva har dette med kabinjobben og gjøre .Bortsett fra at arbeidsstedet flytter seg fra A til B?

Jeg kunne ikke finne ut hvor lang tid man ville ha prksis i kabinen. Bare at det står et "lengre praksisopphold".

Hvor lenge varer dette?
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by BU9001/V2.0





Spørsmålene som reiser er interessante.

Personlig så høres det litt søkt ut å kalle en kabinansatt lærling. Kabinbesetning kan etter et kurs på av relativt kor varighet oppnå besetningssertifikat.

Vanligvis så oppnår man i andre yrker lærlingstatus etter lang tid (år) på skolebenken.
Deretter må man opp i eksamen for å få et fagbrev.

Jeg ser at DY har flere moduler i utdannelsen og at lærlingen vil oppnå fagbrev.

Spørsmålet mitt er hvilket fagbrev har man da og i hvilket yrke må man ha dette fagbrevet for å få jobb?

I kvilket reiserelatert yrke/selskap er det krav om dette fagbrevet?

Hvis det er et "reiseliv" fagbrev, hva har dette med kabinjobben og gjøre .Bortsett fra at arbeidsstedet flytter seg fra A til B?

Jeg kunne ikke finne ut hvor lang tid man ville ha prksis i kabinen. Bare at det står et "lengre praksisopphold".

Hvor lenge varer dette?

Man er altså IKKE lærling som "kabinansatt"....man er kabinansatt (med nødvendige sikkerhetskurs og skolering...og sertifikater) som en del av lærling-ordningen til Norwegian...som linken tidligere i denne tråden viser til.
Tror begrepene og forståelsen blandes litt nå...
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by Hurum





Originally posted by BU9001/V2.0





Spørsmålene som reiser er interessante.

Personlig så høres det litt søkt ut å kalle en kabinansatt lærling. Kabinbesetning kan etter et kurs på av relativt kor varighet oppnå besetningssertifikat.

Vanligvis så oppnår man i andre yrker lærlingstatus etter lang tid (år) på skolebenken.
Deretter må man opp i eksamen for å få et fagbrev.

Jeg ser at DY har flere moduler i utdannelsen og at lærlingen vil oppnå fagbrev.

Spørsmålet mitt er hvilket fagbrev har man da og i hvilket yrke må man ha dette fagbrevet for å få jobb?

I kvilket reiserelatert yrke/selskap er det krav om dette fagbrevet?

Hvis det er et "reiseliv" fagbrev, hva har dette med kabinjobben og gjøre .Bortsett fra at arbeidsstedet flytter seg fra A til B?

Jeg kunne ikke finne ut hvor lang tid man ville ha prksis i kabinen. Bare at det står et "lengre praksisopphold".

Hvor lenge varer dette?

Man er altså IKKE lærling som "kabinansatt"....man er kabinansatt (med nødvendige sikkerhetskurs og skolering...og sertifikater) som en del av lærling-ordningen til Norwegian...som linken tidligere i denne tråden viser til.
Tror begrepene og forståelsen blandes litt nå...

Mulig det.:D

Man er altså kabinansatt med lærlingelønn?
Selv om man IKKE er lærling som kabinansatt?
Allikevel så er man kabinansatt som en del av lærlingutdannelsen?

Takk for hjelp med begrepsoppfattelsebn min Hurum.:lightbulb
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by BU9001/V2.0





Spørsmålene som reiser er interessante.

Personlig så høres det litt søkt ut å kalle en kabinansatt lærling. Kabinbesetning kan etter et kurs på av relativt kor varighet oppnå besetningssertifikat.
Helt enig!

Vanligvis så oppnår man i andre yrker lærlingstatus etter lang tid (år) på skolebenken.
Deretter må man opp i eksamen for å få et fagbrev.
Korrekt. F.eks kan man ikke operere med tittelen "elektriker" før man er fagutdannet med fagbrev. Man har også en fagutdannet som følger seg i lærlingetiden. Hos Norwegian har man ingen fast som følger seg i lærlingetiden.

Jeg ser at DY har flere moduler i utdannelsen og at lærlingen vil oppnå fagbrev.
Det er jo i kabinen lærlingene vil være det meste av tiden, så mye som opp mot 85 %. Noen spekulerer i at de resterende modulene bare er satt sammen for å få lærlingeordningen godkjennt. Samtidig mener jeg også man må sette litt fokus på denne statsstøtten. 80-90000 kr per lærling er mye penger..

Spørsmålet mitt er hvilket fagbrev har man da og i hvilket yrke må man ha dette fagbrevet for å få jobb?
Man får fagbrev som reiselivsmedarbeider. Et fagbrev som også faller bort i utdanningssystemet fra neste år. Hvem har forresten hørt om dette fagbrevet før? Det har vært dødt i mange år..

I kvilket reiserelatert yrke/selskap er det krav om dette fagbrevet?
Jeg mener - INGEN! Alle kan få jobb i en kabin så lenge helsen er god, og man har noe erfaring fra service. Hvem som helst kan søke jobb hos en handling agent på en flyplass. Hvem som helst med litt erfaring fra service kan søke jobb i et reisebyrå, Amadeus kunnskaper kan man få i løpet av et 2-ukers kveldskurs. Kundesenter som selger flybilletter? Både Norwegian og andre selskaper setter ut denne typen tjenester til selskaper i utlandet, som utfører dette for en billig penge.... Så - hva skal man egentlig med et fagbrev som reiselivsmedarbeider? Søke jobb som reiseledere? Man trenger ikke fagbrev for det heller faktisk!

Hvis det er et "reiseliv" fagbrev, hva har dette med kabinjobben og gjøre .Bortsett fra at arbeidsstedet flytter seg fra A til B?

Jeg kunne ikke finne ut hvor lang tid man ville ha prksis i kabinen. Bare at det står et "lengre praksisopphold".
80-85 % ca mener jeg det er.

Hvor lenge varer dette?
Helt til noen setter seg inn i hvor feil dette egentlig er?
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by BU9001/V2.0





Originally posted by Hurum





Originally posted by BU9001/V2.0





Spørsmålene som reiser er interessante.

Personlig så høres det litt søkt ut å kalle en kabinansatt lærling. Kabinbesetning kan etter et kurs på av relativt kor varighet oppnå besetningssertifikat.

Vanligvis så oppnår man i andre yrker lærlingstatus etter lang tid (år) på skolebenken.
Deretter må man opp i eksamen for å få et fagbrev.

Jeg ser at DY har flere moduler i utdannelsen og at lærlingen vil oppnå fagbrev.

Spørsmålet mitt er hvilket fagbrev har man da og i hvilket yrke må man ha dette fagbrevet for å få jobb?

I kvilket reiserelatert yrke/selskap er det krav om dette fagbrevet?

Hvis det er et "reiseliv" fagbrev, hva har dette med kabinjobben og gjøre .Bortsett fra at arbeidsstedet flytter seg fra A til B?

Jeg kunne ikke finne ut hvor lang tid man ville ha prksis i kabinen. Bare at det står et "lengre praksisopphold".

Hvor lenge varer dette?

Man er altså IKKE lærling som "kabinansatt"....man er kabinansatt (med nødvendige sikkerhetskurs og skolering...og sertifikater) som en del av lærling-ordningen til Norwegian...som linken tidligere i denne tråden viser til.
Tror begrepene og forståelsen blandes litt nå...

Mulig det.:D

Man er altså kabinansatt med lærlingelønn?
Selv om man IKKE er lærling som kabinansatt?
Allikevel så er man kabinansatt som en del av lærlingutdannelsen?

Takk for hjelp med begrepsoppfattelsebn min Hurum.:lightbulb


Man er fullverdig kabinansatt med lærlingelønn.
Man har FEIL tittel på den stillingen man gjør.. Surr med begreper eller ikke.

Det værste er vel at staten betaler 80-90000 per lærling. Blir det egentlig feil å si at staten er med på å finansiere arbeidskraften i kabinen? Gjennom å gjøre det på denne måten kan man jo faktisk tilby billigere billetter enn hva konkurrentene greier.
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by BU9001/V2.0





Originally posted by Hurum





Originally posted by BU9001/V2.0





Spørsmålene som reiser er interessante.

Personlig så høres det litt søkt ut å kalle en kabinansatt lærling. Kabinbesetning kan etter et kurs på av relativt kor varighet oppnå besetningssertifikat.

Vanligvis så oppnår man i andre yrker lærlingstatus etter lang tid (år) på skolebenken.
Deretter må man opp i eksamen for å få et fagbrev.

Jeg ser at DY har flere moduler i utdannelsen og at lærlingen vil oppnå fagbrev.

Spørsmålet mitt er hvilket fagbrev har man da og i hvilket yrke må man ha dette fagbrevet for å få jobb?

I kvilket reiserelatert yrke/selskap er det krav om dette fagbrevet?

Hvis det er et "reiseliv" fagbrev, hva har dette med kabinjobben og gjøre .Bortsett fra at arbeidsstedet flytter seg fra A til B?

Jeg kunne ikke finne ut hvor lang tid man ville ha prksis i kabinen. Bare at det står et "lengre praksisopphold".

Hvor lenge varer dette?

Man er altså IKKE lærling som "kabinansatt"....man er kabinansatt (med nødvendige sikkerhetskurs og skolering...og sertifikater) som en del av lærling-ordningen til Norwegian...som linken tidligere i denne tråden viser til.
Tror begrepene og forståelsen blandes litt nå...

Mulig det.:D

Man er altså kabinansatt med lærlingelønn?
Selv om man IKKE er lærling som kabinansatt?
Allikevel så er man kabinansatt som en del av lærlingutdannelsen?

Takk for hjelp med begrepsoppfattelsebn min Hurum.:lightbulb

Tja man er vel lærling med oppgaver som kabinansatt med de nødvendige sikkerhetskurs....kanskje slik en lærling på elektro er....


Foreslår dere kontakter Norwegian så får dere svar på alle disse spørsmålene
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Hvilken stasjon har lærlingen på flyet? Har lagt merke til at DY har 2 FA foran og 1 bak, i motsetning til 1 foran og 2 bak som er mer normalt. Om lærlingen er alene bak, må jo det bety at han/hun kan jobben sin skikkelig siden personen har ansvaret for evakuering av hele den bakre del av flyet.

Kan ikke forestille meg at DY slipper nyopplært personell til uten at de er helt sikre på at de kan jobben sin skikkelig.

Jeg synes dette opplegget virker rimelig "fishy". En elektriker bedrift har et lite antall lærlinger for en periode for at han/hun skal jobbe sammen med en som kan faget, lære å takle mange forskjellige, vanskelige jobber og aller viktigst, at lærlingen skal få et fagbrev. Du får vel ikke et mester bevis som FA??

I følge DYs webside tar ikke relevant opplæring for en FA mer enn maks 5-6 måneder

Kan overhodet ikke se at en kabinansatt skal ha behov for å jobbe ombord 2-4 år med luselønn. Uten at jeg kan stå inne for det, ser det for meg ut som at DY heller ønsker å "ansette" lærlinger istedet for å ansette erfarne FAs, noe aldri kan være bra for bransjen eller sikkerheten
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by Tommy777





Hvilken stasjon har lærlingen på flyet? Har lagt merke til at DY har 2 FA foran og 1 bak, i motsetning til 1 foran og 2 bak som er mer normalt. Om lærlingen er alene bak, må jo det bety at han/hun kan jobben sin skikkelig siden personen har ansvaret for evakuering av hele den bakre del av flyet.

Kan ikke forestille meg at DY slipper nyopplært personell til uten at de er helt sikre på at de kan jobben sin skikkelig.

Jeg synes dette opplegget virker rimelig "fishy". En elektriker bedrift har et lite antall lærlinger for en periode for at han/hun skal jobbe sammen med en som kan faget, lære å takle mange forskjellige, vanskelige jobber og aller viktigst, at lærlingen skal få et fagbrev. Du får vel ikke et mester bevis som FA??

I følge DYs webside tar ikke relevant opplæring for en FA mer enn maks 5-6 måneder

Kan overhodet ikke se at en kabinansatt skal ha behov for å jobbe ombord 2-4 år med luselønn. Uten at jeg kan stå inne for det, ser det for meg ut som at DY heller ønsker å "ansette" lærlinger istedet for å ansette erfarne FAs, noe aldri kan være bra for bransjen eller sikkerheten


Norwegian har Kabinsjef (Purser) og 1 CA forran.
Bak i flyet er det 1 CA.

Lærlingen sitter enten forran med Purser eller bak alene.

En CA-opplæring som fører fram til kabinsertifikat tar 5 uker. Deretter er lærlingene ute å flyr akkurat som de faste ansatte. Lærlingene følger arbeidsplan akkurat som de faste.

Forskjellen på en lærling og en fast ansatt er lønnen.
I tillegg mottar Norwegian 80-90000 i støtte per lærling.

Norwegian tok inn 25 lærlinger i januar, det samme antallet i mars, og noe færre i mai.
I august skal Norwegian ta inn rundt 30-40 lærlinger igjen.

Det blir mye statstøtte og billig arbeidskraft av slikt?!

Fagforeningen freser og media har vel ikke helt fått med seg at selskapet får statsstøtte for de som arbeider i kabinen. Slikt må det vel bli bråk av etterhvert?
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Så da får de rundt 8 millioner i støtte?

+ de sparer rundt 10 000kr i lønn pr. ansatt i mnd.
+ de sparer diettutbetalinger. (hvorfor?diett er ikke lønn!)
+ de sparer vel kanskje arb. avg. etc?

+ Og dette synes jeg også er viktig:Ansettelsesansvar.
Man har vel ikke all mulig beskyttelse skulle DY ønske å kvitte seg med medarbeidere?

Jeg vet ikke om jeg liker at skattepengene mine blir brukt på dette.:angry:
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by BU9001/V2.0

Så da får de rundt 8 millioner i støtte?

+ de sparer rundt 10 000kr i lønn pr. ansatt i mnd.
+ de sparer diettutbetalinger. (hvorfor?diett er ikke lønn!)
+ de sparer vel kanskje arb. avg. etc?

+ Og dette synes jeg også er viktig:Ansettelsesansvar.
Man har vel ikke all mulig beskyttelse skulle DY ønske å kvitte seg med medarbeidere?

Jeg vet ikke om jeg liker at skattepengene mine blir brukt på dette.:angry:

- Lavere fastlønn
- Ingen diett annet enn ved de få hotell overnattingene de får
- Vet ikke om lærlinger har krav på feriepenger?
- Ingen godtgjørelser til telefon, kjøp av sko etc etc
- Ulemper i forhold til arbeidsplan, tror lærlingene har "varianel turnus" som betyr at de ikke har krav på å få friperioder samlet, men at fridagene kan bli splittet opp med arbeidsdager
- Ved salg av fridager har de godt under halvparten av hva faste ansatte har

Men det jeg syns er kritisk her er støtte fra staten og ansettelsesansvar.

Jeg kan bare ikke fatte hvordan Utdanningsdep. har godkjennt dette...
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

sommer ta å ring NAS i morgen å få avklart de tingene du lurer på! :old
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by HMWK



sommer ta å ring NAS i morgen å få avklart de tingene du lurer på! :old


Det er ikke noe poeng i å ringe de.

Jeg ønsker bare å starte en debatt rundt hvor moralsk riktig dette er både sett i forhold til å bruke ung billig arbeidskraft med lærlinge status, samt mottat støtte fra staten når lærlingene utfører oppgaver som en fullverdig ansatt.

Jeg har som sagt ingen intensjon om å ringe og spørre ut Norwegian, men heller få en debatt rundt dette. Det er tross alt mine og dine skattepenger som staten bruker på å utbetale i støtte. Akkurat det må du vel ha en mening rundt, enten du er flyger i DY eller ei :)
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by sommer





Originally posted by HMWK



sommer ta å ring NAS i morgen å få avklart de tingene du lurer på! :old


Det er ikke noe poeng i å ringe de.

Jeg ønsker bare å starte en debatt rundt hvor moralsk riktig dette er både sett i forhold til å bruke ung billig arbeidskraft med lærlinge status, samt mottat støtte fra staten når lærlingene utfører oppgaver som en fullverdig ansatt.

Jeg har som sagt ingen intensjon om å ringe og spørre ut Norwegian, men heller få en debatt rundt dette. Det er tross alt mine og dine skattepenger som staten bruker på å utbetale i støtte. Akkurat det må du vel ha en mening rundt, enten du er flyger i DY eller ei :)


Men at en elektrikerlærling setter opp et par kontakter i huset ditt og sjekkes av godkjent elektriker etterpå er OK? Klarer ikke helt å se forskjellen.....lærlinger hos bilverksteder, snekkere, blikkenslagere, elektrikere etc gjør vel også en jobb...og bedriftene får jo også der økonomisk støtte.
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by Tommy777





Hvilken stasjon har lærlingen på flyet? Har lagt merke til at DY har 2 FA foran og 1 bak, i motsetning til 1 foran og 2 bak som er mer normalt. Om lærlingen er alene bak, må jo det bety at han/hun kan jobben sin skikkelig siden personen har ansvaret for evakuering av hele den bakre del av flyet.

Kan ikke forestille meg at DY slipper nyopplært personell til uten at de er helt sikre på at de kan jobben sin skikkelig.

Jeg synes dette opplegget virker rimelig "fishy". En elektriker bedrift har et lite antall lærlinger for en periode for at han/hun skal jobbe sammen med en som kan faget, lære å takle mange forskjellige, vanskelige jobber og aller viktigst, at lærlingen skal få et fagbrev. Du får vel ikke et mester bevis som FA??

I følge DYs webside tar ikke relevant opplæring for en FA mer enn maks 5-6 måneder

Kan overhodet ikke se at en kabinansatt skal ha behov for å jobbe ombord 2-4 år med luselønn. Uten at jeg kan stå inne for det, ser det for meg ut som at DY heller ønsker å "ansette" lærlinger istedet for å ansette erfarne FAs, noe aldri kan være bra for bransjen eller sikkerheten

Virker ikke som du helt forstår forskjellen her....om Norwegian hadde ansatt vedkommede personer hadde dem IKKE fått noe bedre sikkerhetskurs eller strengere krav enn disse lærlingene. Lærlingene er med andre ord like godt skolerte og godkjente som kabinpersonale som de "gamle tantene" i andre selskaper er. Dem er IKKE i lærlingpraksis som kabinansatt...men endel av reiselivsutdannelsen er arbeid i kabinen.
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by Hurum


Virker ikke som du helt forstår forskjellen her....

. Lærlingene er med andre ord like godt skolerte og godkjente som kabinpersonale som de "gamle tantene" i andre selskaper er. Dem er IKKE i lærlingpraksis som kabinansatt...

.

..men likevel faar DY kompernsasjon som at de er det ...... :angry:
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by LN-MOW





Originally posted by Hurum


Virker ikke som du helt forstår forskjellen her....

. Lærlingene er med andre ord like godt skolerte og godkjente som kabinpersonale som de "gamle tantene" i andre selskaper er. Dem er IKKE i lærlingpraksis som kabinansatt...

.

..men likevel faar DY kompernsasjon som at de er det ...... :angry:

Hallo! Nei dem får vel økonomisk støtte som lærlig i REISELIV?
Endel av denne utdannelsen medfører arbeid i kabinen...
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by Hurum





Originally posted by Tommy777





Hvilken stasjon har lærlingen på flyet? Har lagt merke til at DY har 2 FA foran og 1 bak, i motsetning til 1 foran og 2 bak som er mer normalt. Om lærlingen er alene bak, må jo det bety at han/hun kan jobben sin skikkelig siden personen har ansvaret for evakuering av hele den bakre del av flyet.

Kan ikke forestille meg at DY slipper nyopplært personell til uten at de er helt sikre på at de kan jobben sin skikkelig.

Jeg synes dette opplegget virker rimelig "fishy". En elektriker bedrift har et lite antall lærlinger for en periode for at han/hun skal jobbe sammen med en som kan faget, lære å takle mange forskjellige, vanskelige jobber og aller viktigst, at lærlingen skal få et fagbrev. Du får vel ikke et mester bevis som FA??

I følge DYs webside tar ikke relevant opplæring for en FA mer enn maks 5-6 måneder

Kan overhodet ikke se at en kabinansatt skal ha behov for å jobbe ombord 2-4 år med luselønn. Uten at jeg kan stå inne for det, ser det for meg ut som at DY heller ønsker å "ansette" lærlinger istedet for å ansette erfarne FAs, noe aldri kan være bra for bransjen eller sikkerheten

Virker ikke som du helt forstår forskjellen her....om Norwegian hadde ansatt vedkommede personer hadde dem IKKE fått noe bedre sikkerhetskurs eller strengere krav enn disse lærlingene. Lærlingene er med andre ord like godt skolerte og godkjente som kabinpersonale som de "gamle tantene" i andre selskaper er. Dem er IKKE i lærlingpraksis som kabinansatt...men endel av reiselivsutdannelsen er arbeid i kabinen.


Nei, men poenget er jo at Norwegian utnytter dette.
De ansetter LÆRLINGER i steden for faste ansatte. Min påstand er at de dekker Cabin Crew behovet ved hjelp av lærlinger med statsstøtte i utstrakt grad.

Kan du nevne en norsk bedrift som samlet har så mange lærlinger som Norwegian nå begynner å få?

Hva når Norwegian har flere lærlinger i kabinen enn faste ansatte (om man ser bort fra innleide fra Svensk vikarbyrå). Den dagen det skjer, da kan man vel stå inne for å si at Utanningsdep. gjennom sin stønad er med på å finansiere rimelige flybilletter.

Gj.snittet blant norske lærlingebedrifter er 3,21 lærlinger per berift.

Norwegian tok inn 25 i januar, 25 i mars, ca. 15 i mai, og skal ha ca. 40 i august.
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by Hurum





Originally posted by LN-MOW





Originally posted by Hurum


Virker ikke som du helt forstår forskjellen her....

. Lærlingene er med andre ord like godt skolerte og godkjente som kabinpersonale som de "gamle tantene" i andre selskaper er. Dem er IKKE i lærlingpraksis som kabinansatt...

.

..men likevel faar DY kompernsasjon som at de er det ...... :angry:

Hallo! Nei dem får vel økonomisk støtte som lærlig i REISELIV?
Endel av denne utdannelsen medfører arbeid i kabinen...

Som lærling i kabinen har man mulighet til å søke støtte i Statens Lånekasse.

Som lærling hos Norwegian vil mesteparten av arbeidet skje i kabinen.

Når man er ansatt i kabinen gjelder ikke arbeidsmiljøloven for lærlinger.
Bedriftens fagforening/kollektivavtale gjelder heller ikke lælingene!!! Men likevel skal Utdanningsdep. støtte med 80-90000 per lærling. Synspunkter på dette?
 
Re: Lærlingeprogrammet til Norwegian

Originally posted by Hurum





Originally posted by Tommy777





Hvilken stasjon har lærlingen på flyet? Har lagt merke til at DY har 2 FA foran og 1 bak, i motsetning til 1 foran og 2 bak som er mer normalt. Om lærlingen er alene bak, må jo det bety at han/hun kan jobben sin skikkelig siden personen har ansvaret for evakuering av hele den bakre del av flyet.

Kan ikke forestille meg at DY slipper nyopplært personell til uten at de er helt sikre på at de kan jobben sin skikkelig.

Jeg synes dette opplegget virker rimelig "fishy". En elektriker bedrift har et lite antall lærlinger for en periode for at han/hun skal jobbe sammen med en som kan faget, lære å takle mange forskjellige, vanskelige jobber og aller viktigst, at lærlingen skal få et fagbrev. Du får vel ikke et mester bevis som FA??

I følge DYs webside tar ikke relevant opplæring for en FA mer enn maks 5-6 måneder

Kan overhodet ikke se at en kabinansatt skal ha behov for å jobbe ombord 2-4 år med luselønn. Uten at jeg kan stå inne for det, ser det for meg ut som at DY heller ønsker å "ansette" lærlinger istedet for å ansette erfarne FAs, noe aldri kan være bra for bransjen eller sikkerheten

Virker ikke som du helt forstår forskjellen her....om Norwegian hadde ansatt vedkommede personer hadde dem IKKE fått noe bedre sikkerhetskurs eller strengere krav enn disse lærlingene. Lærlingene er med andre ord like godt skolerte og godkjente som kabinpersonale som de "gamle tantene" i andre selskaper er. Dem er IKKE i lærlingpraksis som kabinansatt...men endel av reiselivsutdannelsen er arbeid i kabinen.


Stort sett hele lærlingetiden foregår i kabinen.

Er dette moralsk riktig?

- 7500 per mnd
- ingen diett, annet enn ved de få overnattingene de får
- ingen kollektivavtale som beskytter de
- arbeidsmiljøloven gjelder ikke
- ingen garanti om fast ansettelse etter lærlingetiden
- ingen godtgjørelser

.... og på toppen av det hele. Staten betaler 80-90000 per lærling i støtte.

Dette må være ett utrolig smart tiltak for å holde personal kostnadene nede!

Synspunkter?
 
Back
Top