• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

La autopiloten ta over??

Replying to Topic 'La autopiloten ta over??'

Sies det ikke at nesten alle flyulykker skyldes menneskelige faktorer?
Hvis så er tilfelle bør vel computere kunne ta over det meste. Autopilot funker vel bra i dag, og utviklingen går jo fremover hele tiden. Jeg synes dette høres fornuftig ut, men forstår jo pilotenes frustrasjon. Det må jo være ufattelig kjedelig å sitte der fremme i cockpit uten å ha så fryktelig mye å gjøre siden det meste går av seg selv.

IMM

Du må hugse at A380'n har ''Fly buy wire''.
Det så piloten fly jo aldri flyet sjølv, det er jo alltid computere som styrer det piloten gir beskjed om.
Du kan se det på ein annen måte: Piloten spør computerene om han får lov til å utføre bevegelser med flyet.

Så eg veit ikkje kva dere meiner, men eg meiner at det er computerene som styrer flyet.

<<å la kritikken gå for lut og kaldt vann>> må iallefall kunne kalles en språkblomst. Kanskje VG burde skaffe seg noen intelligente korrekturprogrammer, jfr. intelligente autopiloter. Det vil være et nytt grunnprinsipp at datamaskiner retter skrivefeil (og da tror jeg alle blomstene var plukket) :smokin

Originally posted by S61N

Så eg veit ikkje kva dere meiner, men eg meiner at det er computerene som styrer flyet.

Jeg kjenner ikke detaljene i dette, men det fikk meg til å tenke på en video (antakeligvis fra Discovery) hvor Bruce Dickenson (vokalist i Iron Maiden og B757 pilot) testet an A320. der gjorde han noen ting som han ifølge han selv ville vært oppskrift på katastrofe ombord i en konvensjonell maskin (les: B757..?) - om jeg husker rett så trakk han stikka til seg uten å "gi gass", men hvor systemene i A320 ga full pinne for å unngå stall. det er kanskje noen som har sett denne videoen, og har en lenke...?

Ja han trakk til han fikk TOGA/A-FLOOR. (advarsel, ikke Airbus-pilot som snakker:)) Kort sagt vil man kunne trekke stikka helt tilbake, og avhengig av konfigurasjon vil maskinen ikke steile, men gi full thrust av seg selv og holde max angrepsvinkel hele veien opp.

Klinkende intelligent og "fool-proof" system, samme hva man måtte synes om Airbus generelt. Hvem ville ikke senket nesa etter en stall kan man spørre seg? Vel, vi hadde jo disse to MD-80-pilotene i Sør-Amerika (?) som satt med stikka i magen fra flightlevels og ned til impact etter en stall.. Hadde nok vært i live hadde de fløyet bussen.

Har heller ikke funnet igjen linken men vil gjerne se den igjen.

Back on topic, er det automatisk respons til RA det snakkes om, så bringes minnene tilbake til Bodensee..

Originally posted by OMW

Back on topic, er det automatisk respons til RA det snakkes om så bringes minnene tilbake til Bodensee..

Ja, hadde computerne fått styre i det tilfellet hadde man ikke referert til Überlingen og Bodensee når man snakket om møteflyulykker...

Originally posted by S61N

Du må hugse at A380'n har ''Fly buy wire''.
Det så piloten fly jo aldri flyet sjølv, det er jo alltid computere som styrer det piloten gir beskjed om.
Du kan se det på ein annen måte: Piloten spør computerene om han får lov til å utføre bevegelser med flyet.

Vel,...
Det er vel muligens å tillegge FBW systemet litt mye makt..
Det avgjørende er hvem som tar avgjørelsene ombord, og det vil i et "konvensjonelt" FBW utstyrt fly alltid være piloten.
FBW systemet kan eventuelt "gripe inn" og begrense hva pilotene forsøker seg på, men det er alltid piloten som i utgangspunktet bestemmer og som flyr flyet, dersom ikke AP/FD etc er aktivisert.

-
E

Originally posted by Desk pilot

<<å la kritikken gå for lut og kaldt vann>> må iallefall kunne kalles en språkblomst. Kanskje VG burde skaffe seg noen intelligente korrekturprogrammer, jfr. intelligente autopiloter. Det vil være et nytt grunnprinsipp at datamaskiner retter skrivefeil (og da tror jeg alle blomstene var plukket) :smokin

Nåh, så halvgærent er det vel ikke!
Uttrykket "å gå for lut og kaldt vann" har, så vidt jeg vet, noe med slurvete vask å gjøre (fra gammelt av), og brukes gjerne i betydningen "å forsømme noe". At noen "forsømmer kritikken" i denne saken er vel ikke så spinnvilt? Det forutsetter kanskje at den som kritiserer har makt og myndighet til å be om at kritikken tas alvorlig, og kanskje Desk pilot mener pilotene ikke har den påvirkningskraften?
Men noe korrekturprogram som renser opp i språkblomster tror jeg det skal bli vanskelig å snekre sammen! :spin:

Originally posted by atck

Originally posted by OMW

Back on topic, er det automatisk respons til RA det snakkes om så bringes minnene tilbake til Bodensee..

Ja, hadde computerne fått styre i det tilfellet hadde man ikke referert til Überlingen og Bodensee når man snakket om møteflyulykker...

Ja, og hadde bare ATC latt være å blande seg inn, så hadde det vel fått et annet utfall også.

(Sorry, kunne ikke la være :))

Originally posted by Nick Figaretto

Originally posted by OMW

Ja, og hadde bare ATC latt være å blande seg inn, så hadde det vel fått et annet utfall også.

Hmm, joja, i etterpåklokskapens navn..

Originally posted by salmon-air

Originally posted by Nick Figaretto

Originally posted by OMW

Hmm, joja, i etterpåklokskapens navn..
Ja lufta hadde nok vært sikrere uten man-machine interface. Altså uten ATC, piloter og fly. ;)

Back