Kystlink har riktignok ikke lagt ned enda, siste nytt er at driften
fortsetter frem til 31. Oktober - hvor de i mellomtiden vil prøve
å få nødvendig kapitial inn i driften:
http://www.ta.no/nyheter/grenland/article3824900.ece
og her:
http://www.boarding.no/art.asp?id=33335
At Kystlink har seilt med eldre båter enn CL har ingenting med dette å gjøre,
problemene starter for alvor når det forrige skipet "Pride of Telemark"
holdt på å synke. Dette ga en alvorlig knekk i økonomien, både pga.
at dette kostet mye - både i reperasjon samt tapte inntekter.
De leide etterhvert inn "Fantaasia" som de senere kjøpte, dette kostet
mer enn det smakte. Selv om "Fantaasia" (nå: Kongshavn) riktignok
var et større skip enn "Pride of Telemark", hadde det mindre frakte-
kapasitet på bildekket (selv om passasjer/lugar-kapasiteten var større)
- svært uheldig med andre ord! I tillegg kommer
selvsagt konkurransen fra Color Line og de to SuperSpeed-båtene,
men dette var defintivt ikke avgjørende for hva som skjedde.
Her er noe tidl. info jeg har skrevet om denne saken på div.
andre skipsforum:
(Bildet er copyright (C) Kystlink)
Også Boarding har nå sak om dette:
Kystlink sier opp samtlige ansatte:
Rederiet Nye Kystlink sliter økonomisk og trenger 50 millioner i frisk kapital. Samtlige ansatte fikk tirsdag sin oppsigelse. Skjebnen til ferjeruten Langesund-Strømstad-Hirtshals avgjøres trolig under et styremøte torsdag 2. oktober.
Nye Kystlink, som seiler med ferjen "Kongshavn" mellom Langesund, Strømstad og Hirtshals, går en uviss fremtid i møte. Tirsdag den 30. september fikk samtlige medarbeidere i rederiet sin oppsigelse. Godt over 100 ansatte står dermed uten jobb - dersom ikke en løsning dukker opp i tolvte time.
Årsaken til oppsigelsene er selskapets anstrengte økonomiske situasjon. Ifølge avisen Varden trenges det en kapitalinnsprøytning på 50 millioner kroner for å holde "Nye Kystlink" flytende.
Hovedeier Taubåtkompaniet er ikke villige til å spytte inn mere penger og jakten på nye investorer skal så langt ha vært resultatløs.
Styremøtet torsdag den 2. oktober vil trolig avgjøre om det blir konkurs eller andre løsninger for Nye Kystlink, som ble etablert da det "gamle" Kystlink gikk konkurs for noen år siden.
Direktelink til artikkelen her:
http://www.boarding.no/art.asp?id=33287
Tidligere artikler om saken:
http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6241992
http://www.varden.no/article/20080930/NYHET/109226846/1001/_
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=517500
Nyhetssinnslag fra "TV2 Danmark" om krisen i Kystlink:
Kveldssendingen 19:30 (fra Onsdag 1. Oktober)
http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=446704&r=4
Ettermiddags-sendingen (fra Onsdag 1. Oktober)
http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=446630&r=4
Men siste nytt er altså at de vil fortsette ut Oktober-måned, og
prøve å få reist nok kapital til å kunne videreføre driften:
http://www.ta.no/nyheter/grenland/article3824900.ece
http://www.boarding.no/art.asp?id=33335