• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kveldsflyet fra KKN til OSL opprettholdes i vinter

SK384

ScanFlyer Dusty
Medlem
Ser i dagens Finnmark Dagblad at SASBraathens likevel har bestemt seg for å opprettholde ettermiddagsflyet fra Oslo til Kirkenes og kveldsflyet motsatt vei. (SK4478/SK4477) Avgangen skulle egentlig vært innstilt nå i vinter, noe som førte til mange protester i Kirkenes. Nå har SASBraathens likevel besluttet å opprettholde ruten i vinter, noe folket i Kirkenes sikkert blir glad for.

Så vidt jeg skjønte av avisen så har Widerøe lagt om ruten fra Kirkenes til Tromsø på kvelden slik at det ikke lenger er noe fornuftig forbindelse til videre til Oslo. Dette var en viktig årsak for at SASBraathens opprettholder ruten. Grunnen til Widerøe sine omlegginger går på avtaler med posten.

og her er en link til det lille som Finnmarken har knødd på sin hjemmeside ;) Sikkert det samme som står i Finnmark Dagblad antar jeg :)

http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter/article1767404.ece

– Nå håper vi folk bruker dette tilbudet, for det innebærer en merkostnad for oss, sier hun.

Akkurat det lurer jeg også litt på. Det er et noe begrenset marked i Kirkenes, og da får vi håpe folket skjønner at setene må fylles også...;)

Originally posted by Trety
– Nå håper vi folk bruker dette tilbudet, for det innebærer en merkostnad for oss, sier hun.

Akkurat det lurer jeg også litt på. Det er et noe begrenset marked i Kirkenes, og da får vi håpe folket skjønner at setene må fylles også...;)

Alle fly som settes opp innebærer vel en merkostnad for et selskap - det er jo en noe merkelig uttalelse.... Jeg vil anta at SAS Braathens ikke ville satt dette flyet opp om ikke de forventet at inntektene på denne avgangen (direkte og indirekte) mer enn dekker kostnadene.

Originally posted by TOS
Alle fly som settes opp innebærer vel en merkostnad for et selskap - det er jo en noe merkelig uttalelse.... Jeg vil anta at SAS Braathens ikke ville satt dette flyet opp om ikke de forventet at inntektene på denne avgangen (direkte og indirekte) mer enn dekker kostnadene.

Jeg skjønner uttalelsen veldig godt. Jeg tror det har med tidligere erfaring å gjøre. Hele lokalmiljøet hyler etter direkteruter til Oslo i hytt og uvær, men det følger ikke handling med hylekoret. Derfor blir Kirkenes på mange måter forberedt på at ruten blir fjernet dersom den ikke brukes.

Originally posted by TOS

Jeg skjønner uttalelsen veldig godt. Jeg tror det har med tidligere erfaring å gjøre. Hele lokalmiljøet hyler etter direkteruter til Oslo i hytt og uvær, men det følger ikke handling med hylekoret. Derfor blir Kirkenes på mange måter forberedt på at ruten blir fjernet dersom den ikke brukes.

Joda, men det er nå uansett litt merkelig å snakke om en merkostnad. SAS driver vel ikke veledighet og budsjetterer sikkert med gevinst fra denne avgangen. Kirkenesværingene har vel uansett minimalt med alternativer (annet enn å reise via Alta eller kanskje Tromsø...).

Uff...nå skal SAS Braathens "melke" markedet til Kirkenes

(JA det var ironi)

Originally posted by TOS

Joda, men det er nå uansett litt merkelig å snakke om en merkostnad. SAS driver vel ikke veledighet og budsjetterer sikkert med gevinst fra denne avgangen. Kirkenesværingene har vel uansett minimalt med alternativer (annet enn å reise via Alta eller kanskje Tromsø...).

Nå er det slikt at fly kan brukes på andre destinasjoner og, og det kan bety at det er billigere og større inntekter ved å bruke det der enn å fly til KKN. Ergo så bør folk bruke denne avgangen så det er like lønnsomt og også fly til KKN. Trodde du var økonom jeg? :biggrin

Originally posted by Superhai
Originally posted by TOS

Nå er det slikt at fly kan brukes på andre destinasjoner og, og det kan bety at det er billigere og større inntekter ved å bruke det der enn å fly til KKN. Ergo så bør folk bruke denne avgangen så det er like lønnsomt og også fly til KKN. Trodde du var økonom jeg? :biggrin

Joda jeg er økonom.:D Poenget mitt er nå uansett at SAS nok ikke driver veledighet - dvs. det vil forbause meg stort om de bruker flyet på KKN dersom de har bedre anvendelser for maskinen. Det du snakker om her er jo det velkjente begrepet "alternativkostnad" som jeg bruker mye tid på å forsøke å forklare for mine studenter.;) ALternativkostnaden tar jeg "alltid" med når jeg snakker om kostnader....:D

TOS: Poenget mitt var at dette vi nå diskuterer vet vi her på forumet veldig godt, men skjønner Hansen og Olsen fra Kirkenes og omegn dette? Etter tidligere uttalelser om deres flytibud i nord er jeg litt usikker. Og da er det greit med en presisering fra Meisingseth i forkant. ;)

Så bør publikum benytte tilbudet - eller så kan SAS Braathens bruke flyet på Italia som jo ligger like langt den andre veien!!!

Norwegian trekker seg jo ut om vinteren så da er det jo større sjanse for at flyet blir benyttet. Men vil anta at det er langt flere ledige seter mellom Oslo og Stavanger (fe.sk) i løpet av en dag, enn det er mellom KKN og OSL.....

Back