Kveldsbilder fra Kvernberget

26.09.2005
LN-TUM tar av fra rwy 07 på Kvernberget :lol:

LN-TUM-Departing1280.jpg

Peeent! Det som er litt ekstra stilig er at man ser hvor bratt utklatringen er helt initielt i forhold til når man har fått littegrann høyde!

Flotte bilder til alle sammen :) Ser at jeg må ta med meg stativ neste gang.

Er det noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg stiller inn sen lukkertid (slik som bildet til sager) på en Cannon 400D? Det ble automatisk sånn 2-3 sekunder pga. mørket, men på det bildet av LN-TUM må jo lukkertiden ha vært på rundt ett minutt :)

Var ikke den Jet2 maskinen charter for Sparebank 1 eller noe? Pent bilde i alle fall :)

Manuell kan være smartest. Jeg pleier å bruke ISO 100 også på natterstid ved slike bilder. Finn ut i manualen hvordan du stiller inn lukkertiden på 30 sekunder som pleier å være maksimal på disse kameraene. Dersom du skal ha lenger tid enn dette må du holde knappen inne på kameraet, og da kan du lett røre på kameraet om du ikke i stedet har en fjernutløser. Blender har jeg pleid å sette på så stor som mulig (lavest mulig tall i søkeren).

Men jeg tror jeg er rimelig rusten ;)

Originally posted by seilfly

Manuell kan være smartest. Jeg pleier å bruke ISO 100 også på natterstid ved slike bilder. Finn ut i manualen hvordan du stiller inn lukkertiden på 30 sekunder som pleier å være maksimal på disse kameraene. Dersom du skal ha lenger tid enn dette må du holde knappen inne på kameraet, og da kan du lett røre på kameraet om du ikke i stedet har en fjernutløser. Blender har jeg pleid å sette på så stor som mulig (lavest mulig tall i søkeren).

Men jeg tror jeg er rimelig rusten ;)

Suplerende facts: På EOS 400D vil du etter 30" få bulb- dette er det Andreas snakker om som lenger enn 30 sek- da bør du ha fjernutløser. Du kan da ha lukkeren oppe så lenge du vil- den åpnes på første trykk og lukkes på neste. prøv deg fram med blendere.

Metode 2: Sett mode på Av- still inn en liten blender- f.eks 11- rett inn kamera mot noe med tilsvarende lys som det du skal ta bilde av. Les av tiden kameraet velger. Hvis det står f eks 15" (15sek) må du stille inn mindre blender (større tall)- hvis tiden blinker på 30" - har du for liten blender til 30sek- og bildet blir undereksponert. Kan hende det kan bli fint også- hvis det er flomlys i nærheten som lager strølys. Uansett vil ikke kamera stå åpent lenger enn 30sek med denne metoden. Anbefaler også her å bruke fjernutløser- ev sett kamera på selutløser- så slipper du å røre kamera når lukkeren er åpen.

Back