Kva er gale med OSL, klattverkbygging osb... (Splitta frå OSL T2 tråden)

Re: Kva er gale med OSL, klattverkbygging osb... (Splitta frå OSL T2 tråden)

Problemet med terminalen på Gardermoen er ikke beliggenheten, men kostnadsbesparelsene under bygging. Opprinnelige terminal ble bygget smalere enn i de første plantegningene for å holde seg innenfor budsjettet. Om man bestemmer seg for å bygge en ny flyplass så vil helt sikkert det samme gjenta seg. Om det er typisk norsk å bli skremt av store tall vet jeg ikke, men det finnes en klar aversjon mot å bruke nok til å ligge i forkant.

Det är väl bara att bredda den befintliga piren?

Det är väl bara att bredda den befintliga piren?

Noe som også er gjort flere steder. Bl.a på non-Schengen.

Men man får ikke bygd ut så mye man burde eller som var opprinnelig tenkt, da det vil påvirke hele oppsettet med internveier, gatene/flyparkering etc.

Men det er vel ingen hemmelighet at det ble kuttet noen svinger under byggingen for at man skulle komme i havn på både tid og budsjett.
Og det er jo ingen tvil om at vi i dag ser resultatet av disse snarveiene, men prosjektlederen huskes for at han leverte på både tid og budsjett :headbang

Og det er jo ingen tvil om at vi i dag ser resultatet av disse snarveiene, men prosjektlederen huskes for at han leverte på både tid og budsjett

Jup ...... med et stort glis ....

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Selv hadde jeg et helt annet og langt mer innovativt forslag til hovedflyplass som jeg angrer på at jeg ikke sendte inn da prosessen fortsatt var åpen, men det får bli noe for en helt annen tråd.

Og en sånn tråd kunne jeg gjerne tenke meg å lese. Hilsen en som drømte om å bygge Stavanger City Airport på Buøy.

Sånn må det blir. Snart reiser det tre ganger så mange fra Gardermoen som da den ble åpnet. Jeg håper terminal syd snart får facelift av eksteriør og at de bygger en terminal sydøst som kam være non-schengen? (Optimist)...

Kan vi ikke kjøpe Berlin Brandenburg og flytte den til Norge, så kan Berlin starte på nytt med å bygge en flyplass som kanskje er stor nok. Alternativt flytte Berlin til Romerikssletta.

At piren på OSL er litt for trang er faktisk ikke noe stort problem. Det er et irritasjonsmoment og som skaper litt mer kø (og mindre plass) men fra et operasjonelt ståsted er det langt fra noe problem

Burde i det minste montere rullebånd til og i pir 19 (Eller B som den heter nå)

Broen tåler ikke vekten av rullebåndet.

Denne broen kan lett byttes ut når pir nord åpner. Hadde jeg vært OSL hadde jeg bygget ut dangens innendlandspir og laget skikkelige gater der commuterloungen ligger nå, og brukt pir syd til commuteravganger. Slik kan man få 4-5 ekstra gater på innenlands og masse plass til commuteravganger.

Hadde jeg vært OSL hadde jeg bygget ut dangens innendlandspir og laget skikkelige gater der commuterloungen ligger nå, og brukt pir syd til commuteravganger.

Hadde jeg vært OSL hadde jeg begått harakiri.

Back