Kva er gale med OSL, klattverkbygging osb... (Splitta frå OSL T2 tråden)

Re: OSL gjør seg klar til T2

Dersom vi ser kostnad knyttet til infrastruktur som en utgift så har du rett, da må vi prioritere over statsbudsjettet sammen med mange andre viktige samfunnsoppgaver. Dersom kostnad knyttet til infrakstruktur ses på som en investering derimot så kan vi investere utover statsbudsjette med penger vi allikevel har og metoder jeg allerede har beskrevet. Jeg holder fast ved at det fortsatt handler om politisk vilje til å tenke annerledes! :)

Ja, noe denne artikkelen peker på.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Dette-er-Kleppas-muligheter-6730467.html

..mange samferdselsprosjekter i Sverige blir vurdert som samfunnsøkonomisk lønnsomme, noe som er sjeldent i Norge.

- Den beregnede, gjennomsnittlige nettoverdien for konkrete prosjekter i det eksisterende planforslaget er på ca. 1,0 prosent. Det betyr at samfunnet får igjen to kroner for hver investerte krone.

Re: Kva er gale med OSL, klattverkbygging osb... (Splitta frå OSL T2 tråden)

Mitt inntrykk er at veistandarden i Norge jevnt over er god. For et par år siden hadde vi en bilferie i Norge som tok oss langs ca 4000 km vei fra Tromsø langs kysten rundt til Sandefjord, og jeg kan vel egentlig ikke si at jeg oppfattet noen av disse kilometrene som dårlige. Jeg leser jo at det er steder som sliter med dårlige veier (en del av disse i Troms) og at det er vedlikeholdsetterslep, men å jeg ville ikke konkludert med at standarden som sådan er dårlig. Jeg har ikke kjørt bil i Sveits, men har kjørt mye rundt i England og Skottland, samt i Frankrike og Italia, og synes vel ikke vi har så mye å klage over. Alt kan selvsagt bli bedre, men elendig er det ikke. Det kan selvsagt være at vi har forskjellig mål for hva en god vei er.

Da anbefaler jeg deg å kjøre E6 ifra trondheim og nordover til Hamarøya (Bognes). Her er det stort sett noen kilometer på toppen av Saltfjellet og en tunell gjennom korgfjellet som holder en OK standar idag. Resten er ikke OK standar i forhold til hva en europavei burde ha idag. Husk at det meste av Kystriksvegen som du kjørte er av nyere dato en E6.

Da anbefaler jeg deg å kjøre E6 ifra trondheim og nordover til Hamarøya (Bognes). Her er det stort sett noen kilometer på toppen av Saltfjellet og en tunell gjennom korgfjellet som holder en OK standar idag. Resten er ikke OK standar i forhold til hva en europavei burde ha idag. Husk at det meste av Kystriksvegen som du kjørte er av nyere dato en E6.

Jeg kjørte E6 hele veien ned til rundt Mo (og kom vel også ut på E6 igjen et stykke nord for Trondheim) så når jeg skriver "langs kysten" så var nok det litt omtrentlig... ;) Mulig jeg har dårlig hukommelse, men jeg kan ikke si at jeg reagerte spesielt på standarden. Kanskje jeg ikke har store nok forventninger, men hva mener man bør være standarden på en Europavei?

I dag burde standaren på blant annet E6 ikke være noe dårligere en E134 er mellom Mjøndaln og Kongsberg. 90% av strekningen Trondheim-Hamarøy holder en betydelig lavere standar hva gjelder vegbredde. Dunderlandsdalen (den norde delen) er svingete og smal bare for å ta et eksempel. Så har vi nedkjøringa på nordsiden av saltfjellet som er smal og kan fortone seg som en middels bra berg og dalbane.

For dem som ikke er kjent er Dunderlandsdalen området på sørsiden av saltfjellet og ned til Mo.

I dag burde standaren på blant annet E6 ikke være noe dårligere en E134 er mellom Mjøndaln og Kongsberg. 90% av strekningen Trondheim-Hamarøy holder en betydelig lavere standar hva gjelder vegbredde. Dunderlandsdalen (den norde delen) er svingete og smal bare for å ta et eksempel. Så har vi nedkjøringa på nordsiden av saltfjellet som er smal og kan fortone seg som en middels bra berg og dalbane.

For dem som ikke er kjent er Dunderlandsdalen området på sørsiden av saltfjellet og ned til Mo.

Kjørte hjem fra Italia i 2005 etter å ha bodd der i 2,5 år, og etter å ha kommet til Fauske etter en etappe som startet på Røros lurte jeg sterkt på hva det var Nordlandspolitikerne hadde gjort galt siden standarden på E6 var så dårlig (dette var første gangen jeg kjørte gjennom Nordland, og det var like før Korgfjellstunnelen åpnet). Jeg har bare opplevd det like dårlig på deler av Tanadalen og vest av Alta, og Dunderdalen tok virkelig kaka - og dette skal være stamvei?

Kjørte hjem fra Italia i 2005 etter å ha bodd der i 2,5 år, og etter å ha kommet til Fauske etter en etappe som startet på Røros lurte jeg sterkt på hva det var Nordlandspolitikerne hadde gjort galt siden standarden på E6 var så dårlig (dette var første gangen jeg kjørte gjennom Nordland, og det var like før Korgfjellstunnelen åpnet). Jeg har bare opplevd det like dårlig på deler av Tanadalen og vest av Alta, og Dunderdalen tok virkelig kaka - og dette skal være stamvei?

En viss forskjell på befolkningstettheten i Italia og Norge som kanskje har noe å si for infrastrukturen...? Jeg har kjørt rundt i Toscana og Liguria og kan vel ikke akkurat si at veinettet der er imponerende...

En viss forskjell på befolkningstettheten i Italia og Norge som kanskje har noe å si for infrastrukturen...? Jeg har kjørt rundt i Toscana og Liguria og kan vel ikke akkurat si at veinettet der er imponerende...

Nå var vel min kommentar mer på de stakkarslige forholdene i Nordland sammenlignet med det meste av resten av E6 i Norge. Etter 2,5 år i et av de rikeste områdene i Europa (bodde på bredden av Lago Maggiore) så var vel veiene der på par med Norge (excl. Nordland ;-)), mens de var ganske mye bedre over grensa i Sveits. (Mafiaen stikker vel av med for mye av pengene sør for grensa :-))

Nå var vel min kommentar mer på de stakkarslige forholdene i Nordland sammenlignet med det meste av resten av E6 i Norge. Etter 2,5 år i et av de rikeste områdene i Europa (bodde på bredden av Lago Maggiore) så var vel veiene der på par med Norge (excl. Nordland ;-)), mens de var ganske mye bedre over grensa i Sveits. (Mafiaen stikker vel av med for mye av pengene sør for grensa :-))

Det er godt mulig at min hukommelse angående veistandard i Nordland er selektiv...:) Mitt inntrykk hva angår fylkespolitikerne i Nordland hva alle andre forhold angår er vel at de er mer tilstede enn mange andre fylkespolitikere (f.eks. i forhold til utdanning så er politikerne i Nordland mye mer på hugget enn politikere i Troms).

Problemet er at det i den norske modellen, hvor alt skal finansieres over det årlige statsbudsjettet, ikke lar seg gjøre å gjennomføre flere av disse prosjektene samtidig. Som det heter i Samferdselsdepartementets egen ferske rapport, "Hovedutfordringer for norsk jernbane"
Sverige kommer aldri til å gå tilbake til ordningen med finansiering over årlige statsbudsjetter, uttalte samferdselstoppen Jan-Evert Rådhström i gårsdagens Aftenposten.
(Samme link som Dag Viking)

Problemet er at man driver med årlig finansiering av enkeltprosjekter. Selv om artikkelen i utgangspunktet handler om vei og bane, gjelder den generelt sett veldig mye her til lands. Langsiktige planer har man man mange av, gode også. Men mange skyves bare frem i tiden, siden kapital og andre ressurser blir prioritert annerledes en det som var planlagt. Ta feks E18 Vestfold-Kr.sand, og tenk på alle de mange små faser den veien er blitt delt opp i. Oppdeling i mange faser gir dessuten dårlig forutsigbarhet for brukere/samfunnet. Man bygge gjerne en fase, og ifølge planene skal neste fase gjerne bygges når første fase er ferdig. Så "skjer det noe", og neste fase skyves inn i fremtiden. Er det snakk om oppgradering fra 2- til 4feltvei, betyr dette gjerne mange ekstra år på en overbelastet vei. Å dele opp noe i flere faser kan gjerne vært hensiktsmessig, men det blir negativt når man deler opp i så mange små faser at feks utenlandske selskaper ikke ønsker å legge inn anbud.

Og det er nettopp her OSL kommer inn. Hadde man godkjent planene for OSL ang videre (større) utbygging med en gang (utbyggingsplanene for T2 var jo klare før OSL åpnet i 1998) når OSL først ble bygget/åpnet, eller i alle fall for lenge siden, hadde OSL selv kunne bygget ut når de selv måtte ønske, i en slik størrelsesorden de selv måtte ønske. Avinor/OSL er jo som de fleste vet selvfinansiert. OSL finansierer sin egen utbygging (om jeg ikke tar fullstendig feil), og hadde de på forhånd (for lenge, lenge siden) fått grønt lys til videre utbygging (innenfor gitte, konkrete rammebetingelser tilpasset en "større, videre utbygging"), hadde man gjerne sluppet "midlertidige" bygg og "det som de fleste vet blir for liten utbygging".

(Andre etater må gjerne bli selvfinansierende og heller få fond kontra årlig bevilgning over statsbudsjettet, i den grad det ikke fører uheldige virkninger - feks ville det ikke vært heldig om utdanningsetaten/direktoratet etc skulle blitt selvfinansiert gjennom reklamering mot barn på skolen). Men dette blir jo litt drømmepolitikk..

Poenget er uansett OSL ganske sikkert hadde "vunnet" på det kontra det som skjer idag.

Last edited:

Kan det være "Fornebusyken"? Der var det vel en kontinuerlig ut-/ombygging helt til det ble stengt og Gardermoen overtok?

Vidar

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Man kan ikke sammenligne byggekostnader for et praktisk talt jomfruelig område på Flesland og et ferdig utbygd flyplassområde på Gardermoen. Det er store kostnader knyttet til ombygging og tilpasning av eksisterende bygg, anlegg og infrastruktur samt fasedrift.
Jeg har lenge sagt at man bør anse den den feilkonstruerte Gardermoen som "sunk cost" og bygge en helt ny flyplass som er riktig dimensjonert, for eksempel på Hurum slik at den også blir riktigere plassert.

Jeg har lenge sagt at man bør anse den den feilkonstruerte Gardermoen som "sunk cost" og bygge en helt ny flyplass som er riktig dimensjonert, for eksempel på Hurum slik at den også blir riktigere plassert.

Og dette mener du helt seriøst?

Mulig jeg har misforstått dine meninger om OSL men dersom du mener det er så dårlig stillt nå og at du allerede nå dømmer ekspansjonen før den i det hele tatt er åpnet så må det være en mareritt for deg å fly noe som helst sted i verden. Skal en følge din metodikk her så er det strengt talt bare å legge ned rund 90% av alle flyplasse i Europa.

Nå vet ikke jeg hvor du bor men angående Hurum så hadde det vært artig å stampe i kø gjennom Asker og Bærum i rushen den dagen du var nødt til å ta bilen:D.

Det siste kan du bare glemme som en glimrende idé med mindre du har funnet en måte å bygge en flyplass på to forskjellige kotenivåer med mer enn 50 høydemeters avstand. Kapasiteten på Hurum 2 hadde vært dagens nivå på OSL før utbygging og da all overskuddsmasse benyttet til holde kotehøyden på arealet. Neste trinn hadde vært på "flatene" mot vest (mot Rødvannet og Langvann).

Hurum hadde blitt fort et nytt Fornebu! Vi kan prise oss glad at valget falt på flate Gardermoen.

at du allerede nå dømmer ekspansjonen før den i det hele tatt er åpnet
Dn nye piren kan være så fin som bare det, men den eksisterende for trange utenlandspiren skal jo fortsatt brukes som den er og ikke utvides. Så at resultatet blir dårlig der vet vi jo allerede. Enkelte har visst tro på at noe bra på et magisk vis vil spre seg. Det blir jo som å bytte kun ett av dekkene på en bil om til et kjempefint piggdekk og tro at hele bilen da får fantastisk veigrep.

Dn nye piren kan være så fin som bare det, men den eksisterende for trange utenlandspiren skal jo fortsatt brukes som den er og ikke utvides. Så at resultatet blir dårlig der vet vi jo allerede. Enkelte har visst tro på at noe bra på et magisk vis vil spre seg. Det blir jo som å bytte kun ett av dekkene på en bil om til et kjempefint piggdekk og tro at hele bilen da får fantastisk veigrep.

Og med bakgrunn i det så bør OSL rives og ny flyplass bygges på Hurum?

Og med bakgrunn i det så bør OSL rives og ny flyplass bygges på Hurum?
Nå bør man vel bygge en skikkelig flypass med infrastruktur før man river noe på Gardermoen og slikt tar lett et par år. Hurum var bare et eksempel siden det var en mye omtalt og bedre kandidat til hovedflyplass. Selv hadde jeg et helt annet og langt mer innovativt forslag til hovedflyplass som jeg angrer på at jeg ikke sendte inn da prosessen fortsatt var åpen, men det får bli noe for en helt annen tråd.

Nå bør man vel bygge en skikkelig flypass med infrastruktur før man river noe på Gardermoen og slikt tar lett et par år.

De har kranglet om bygging av E18 gjennom et av Norges mest tett befolkede områder i hva, 30-40 år, uten å komme til enighet. Jeg tror det er lettere å få BA til å flytte hubben fra LHR til OSL enn å få på plass infrastruktur til en hovedflyplass gjennom samme område.

Selv hadde jeg et helt annet og langt mer innovativt forslag til hovedflyplass som jeg angrer på at jeg ikke sendte inn da prosessen fortsatt var åpen, men det får bli noe for en helt annen tråd.

Jepp, og jeg tenkte å sende et rekommandert brev til Willie Walsh og fortelle han om hvorfor BA bør flytte hubben til OSL:headbang

Back