Kva er gale med OSL, klattverkbygging osb... (Splitta frå OSL T2 tråden)

Re: OSL gjør seg klar til T2

Det er jo rett og slett disse holdningee som gjør at på tross av vår riktdom er den norske infrastrukturen håpløs tilbakestående i forhold til der vi burde være

Jeg tror dessverre ikke det er holdningene som er problemet. Hadde det vært så enkelt, kunne vi jo bare skifte ut de som styrer, noe vi også har for vane å gjøre hvert fjerde år uten at vi har kommet så veldig mye nærmere de idealløsningene som dette forumet så ofte presenterer.

Begrunne? Hva er det du ikke forstår med at jeg mener de holdningene her er en hemsko i forhold til satsningen på infrastruktur her i landet ved at man kun skal bygge stort nok idag, men ikke imorgen? Da får du heller kalle de som er uenige med deg for umodne.....

Det er en vesentlig forskjell å bygge unødvendig og prangene og det å bygge for fremtidig vekst i god nok tid før denne veksten skjer.

Du mener at jeg presenterte holdninger som gjør den norske infrastrukturen håpløst tilbakestående. Det forstår jeg. AT du mener det, altså, for det skrev du jo. Men det er ingen begrunnelse, bare to påstander. Det jeg lurte på er hvorfor du mener det. Hva er håpløst tilbakestående? Hva sammenligner du med? Og hva er sammenhengen mellom holdningene og de elendige resultatene? Jeg kjenner meg ikke helt igjen, skjønner du. Men det er kanskje ikke så rart, hvis jeg står for holdninger som gjør infrastrukturen håpløst tilbakestående. For da kan det jo være noe med min selvinnsikt.

Jeg kalte deg ikke umoden. Det aner jeg ikke noe om. Det var rettet mot ordvalgene dine og karakteristikken din av innlegget mitt. Og at det virker litt vel lettvint å slenge ut slike karakteristikker og påstander uten begrunne dem. Det har dessuten ingenting med om jeg er enig eller uenig med deg å gjøre.

Last edited:
... ved at man kun skal bygge stort nok idag, men ikke imorgen?
Dette tror jeg ikke er rådende holdninger i noen politiske eller faglige miljøer. Det er nok andre årsaker (avveninger av ulike hensyn) som fører til de resultatene vi ser i dag.

Jeg har bare sett de bildene som er postet her, og da ser det jo rimelig bra ut. Hva slags kvalitet er det som mangler på den nye «midlertidige» piren?

Det blir helt sikkert effektivt og funksjonelt. Men det virker som det kommer til å mangle gangbroer, takhøyden og den generelle helhetlige estetiske arkitekturen som preger resten av flyplassbebyggelsen. But time will show.. Det kan jo vise seg å bli et rolig og behaglig hjørne av flyplassen der det går an å slappe av mellom flygninger. We will see.. :)

Begrunne? Hva er det du ikke forstår med at jeg mener de holdningene her er en hemsko i forhold til satsningen på infrastruktur her i landet ved at man kun skal bygge stort nok idag, men ikke imorgen? Da får du heller kalle de som er uenige med deg for umodne.....

Det er en vesentlig forskjell å bygge unødvendig og prangene og det å bygge for fremtidig vekst i god nok tid før denne veksten skjer.

Jeg skjønner heller ikke på hvilken måte disse holdningene er en hemsko i forhold til satsningen på infrastruktur her i landet. Hva mangler & hvilken standard er god nok, mener du at man prioriterer feil i bruken av offentlige midler, mener du at man burde bruke mer penger enn man gjør i dag?

Det blir for mye "blåruss"-mentalitet om å levere overskudd, og det går utover infrastrukturen. Var det ikke det som skjedde med strømnettet i California, ingenting ble investert i vedlikehold før det gikk til h.....

Og har vi investert i noe nytt er det som regel dårlig med penger til vedlikehold, jeg liker forslaget om at utbygginger skal ta med kostnader til vedlikehold i 30 år også for å kunne bli godkjent.

Hva som skjedde i California og mindre kjent også her i Oregon hadde niks null og ingenting med kvalitet på e nettene eller vedlikehold, det var kunstig fremkalte Blackouts av ren pur grådighet fra storkapitalen på sitt aller værste - Enron - Det har vært null Blackouts etter at Enron kollapset

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=45.589913,-122.592271

?... mener du at man burde bruke mer penger enn man gjør i dag?

Jeg mener man helt klart kan bruke mere penger idag, men bare til investeringer i infrastruktur - ikke til mer byråkrati. Jeg tror man kan få det mangedobbelte igjen gjennom et mer effektivt næringsliv og offentlig virksomhet, og nye aktiviteter som gjøres mulig av disse investeringene både sentralt og i distriktene. Handlingsregelen har begrensninger som gjør at man ikke kan utnytte inntektene fra oljerikdommen vår godt nok, men byråkratene i Finansdepartementet har så stor makt at det er svært vanskelig, om nesten umulig, å få gjort noen endring på dette. Så jeg har ikke store forhåpninger om noen endring i gjeldende politikk de neste 50 årene, uansett hvem av AP og Høyre som leder regjeringen.

Klart man kunne bruke mere enn i dag! Norge kommer muligens ikke til aa ha samme intjening som i dag fra samme ressurser i fremtiden, men fra andre!! Derfor skulle en ha stoerre investeringer enn dagens for og tillrettelegge for framtiden, hva den maatte vaere. Norge trenger OSL og OSL trenger TRD, BGO, SVG og omvent! Bedre aa tilrettelegge for framtiden mens man kan..

Denne tråden har etter mitt syn fått eit litt morosamt innhald. Fin blanding av innlegg om flyplassfasilitetane på Gardermoen, og samfunnsøkonomiske synsingar.
Eg vil ikkje øydelegge moroa for nokon, men det er viktig å vere klar over korleis enkelte ting heng saman, når det kjem til kompliserte ting som samfunnsøkonomi.
I eit land som vårt, handlar det ikkje om pengar, men om kapasitet til å få noko utført. For kvart einskild prosjekt, handlar det om penger. Men i sum, så handlar det om kapasitet. Så dersom vi vil bruke meir penger på jernbaneutbygging, så får vi t.d. bygd mindre veg. Dette fordi alle som kan bygge noko i dette landet er i fullt arbeid allereie. I tillegg så er vi i ein avkrok i verda, med globalt sett små prosjekt, som gjer at det i avgrensa mengder kjem utanlands arbeidskraft som hjelper oss.
Som eksempel på dette, så er det rimeleg kjent at Jernbaneverket har løyvd midlar ein del år, fordi det ikkje er mulig å få nokon til å gjere arbeidet før neste år.
Dette temaet kan det lagast store avhandlingar om, av dei som kan det betre enn meg. Mitt poeng er at dette er mykje meir komplisert enn eit spørsmål om pengar.

Denne tråden har etter mitt syn fått eit litt morosamt innhald. Fin blanding av innlegg om flyplassfasilitetane på Gardermoen, og samfunnsøkonomiske synsingar.
Eg vil ikkje øydelegge moroa for nokon, men det er viktig å vere klar over korleis enkelte ting heng saman, når det kjem til kompliserte ting som samfunnsøkonomi.
I eit land som vårt, handlar det ikkje om pengar, men om kapasitet til å få noko utført. For kvart einskild prosjekt, handlar det om penger. Men i sum, så handlar det om kapasitet. Så dersom vi vil bruke meir penger på jernbaneutbygging, så får vi t.d. bygd mindre veg. Dette fordi alle som kan bygge noko i dette landet er i fullt arbeid allereie. I tillegg så er vi i ein avkrok i verda, med globalt sett små prosjekt, som gjer at det i avgrensa mengder kjem utanlands arbeidskraft som hjelper oss.
Som eksempel på dette, så er det rimeleg kjent at Jernbaneverket har løyvd midlar ein del år, fordi det ikkje er mulig å få nokon til å gjere arbeidet før neste år.
Dette temaet kan det lagast store avhandlingar om, av dei som kan det betre enn meg. Mitt poeng er at dette er mykje meir komplisert enn eit spørsmål om pengar.

Det finnes vel mye ledig kapasitet sørover i Europa som kan gis jobb her oppe om det finnes vilje, men igjen ... dette er vel en av de få ideene jeg er enig med Carl Ivar i... ;-)

(beklager om jeg har dratt tråden for mye off-topic...)

Det finnes vel mye ledig kapasitet sørover i Europa som kan gis jobb her oppe om det finnes vilje, men igjen ... dette er vel en av de få ideene jeg er enig med Carl Ivar i... ;-)

(beklager om jeg har dratt tråden for mye off-topic...)

Carl Ivar vil ikkje ha inn nokon hit til landet, og for dei fleste som er frå tempererte soner, så ligg vi for kaldt og øde til. :-)

Det står verken på kapasitet eller penger! Pengene har vi i Coca-Cola aksjer, kapasiteten finnes i mengder i Europa. Vi har bygd Nordsjøen i 40 år ved hjelp av fly, pendling og skift. Det er ikke snakk om å finne opp kruttet på nytt! Det handler om politisk vilje til å tenke utenfor Norges grenser, men vi er dessverre en utpost her i Norge som tror at vi vet selv best og skal klare oss selv uten hjelp fra andre. Unntatt i kriser selvfølgelig, som smørkrisen o.l. Da lemper vi på alle tollgrenser og mattilsynet ser plutselig gjennom fingrene med det meste av brudd på norsk hygienestandard. Det handler om vilje, ingenting annet!

OSL ble planlagt og bygget da det var masse ledig anleggskapasitet i Norge. Store nasjonale infrastrukturprosjekt kan med god samvittighet bygges nå med ledig Europeisk kapasitet. På den måten bygger vi for framtiden i Norge og hjelper Europa istedenfor å låne bort pengene til et svart hull i IMF. Argumentet om at det ikke finnes kapasitet og at det vil skape press i norsk økonomi er direkte feil! Nordsjøen hadde aldri blitt bygget uten utelandsk arbeidskraft - det vil heller ikke norsk samferdsel!

Det står verken på kapasitet eller penger! Pengene har vi i Coca-Cola aksjer, kapasiteten finnes i mengder i Europa. Vi har bygd Nordsjøen i 40 år ved hjelp av fly, pendling og skift. Det er ikke snakk om å finne opp kruttet på nytt! Det handler om politisk vilje til å tenke utenfor Norges grenser, men vi er dessverre en utpost her i Norge som tror at vi vet selv best og skal klare oss selv uten hjelp fra andre. Unntatt i kriser selvfølgelig, som smørkrisen o.l. Da lemper vi på alle tollgrenser og mattilsynet ser plutselig gjennom fingrene med det meste av brudd på norsk hygienestandard. Det handler om vilje, ingenting annet!

OSL ble planlagt og bygget da det var masse ledig anleggskapasitet i Norge. Store nasjonale infrastrukturprosjekt kan med god samvittighet bygges nå med ledig Europeisk kapasitet. På den måten bygger vi for framtiden i Norge og hjelper Europa istedenfor å låne bort pengene til et svart hull i IMF. Argumentet om at det ikke finnes kapasitet og at det vil skape press i norsk økonomi er direkte feil! Nordsjøen hadde aldri blitt bygget uten utelandsk arbeidskraft - det vil heller ikke norsk samferdsel!

Dersom ditt resonement er rett, kvifor er det ikkje utanlandske entrprenørar med utanlandsk arbeidskraft som leverer anbod på norske prosjekt? Alle offentlige anbud ligg ute internasjonalt den dag i dag, så dei kan når som helst melde seg.
Faktum er at dei gjer det i heilt ubetydeleg grad.

Når OSL ble planlagt hadde vi ikke store mengder penger på bok...

Så det faktum at vi nå har penger gjør at vi ikke kan bygge landet lenger? Mens alle andre land med gjeld har råd til det?

Så det faktum at vi nå har penger gjør at vi ikke kan bygge landet lenger? Mens alle andre land med gjeld har råd til det?

Nei, det var bare en faktaopplysning. Vi bygger da landet. Mange vil til og med hevde at man gjør mye rett I Norge.

Nei, det var bare en faktaopplysning. Vi bygger da landet. Mange vil til og med hevde at man gjør mye rett I Norge.

Vi gjør veldig mye bra i dette landet, kåret til verdens beste land å bo i av FN til og med! Vi har det bra, virkelig bra! Men det betyr ikke at ting kan blir bedre, for eksempel investeringer i infrastruktur som følger en veldig annerledes tankegang enn i mange sammenlignbvare land i den vestlige verden. Hvorfor denne forskjellen? Er det slik at vi har det så bra at vi har råd å la være å investere i viktig infrastruktur og gjøre det skikkelig når det først blir gjort? At vi har 3000 mrd i banken betyr ikke at vi kan lene oss tilbake og bli selvtilfredse. De gjør mye bra i utlandet også som vi kan lære av , som f.eks. investeringer i infrastruktur!

Men det betyr ikke at ting kan blir bedre, for eksempel investeringer i infrastruktur som følger en veldig annerledes tankegang enn i mange sammenlignbvare land i den vestlige verden. Hvorfor denne forskjellen? Er det slik at vi har det så bra at vi har råd å la være å investere i viktig infrastruktur og gjøre det skikkelig når det først blir gjort? At vi har 3000 mrd i banken betyr ikke at vi kan lene oss tilbake og bli selvtilfredse. De gjør mye bra i utlandet også som vi kan lære av , som f.eks. investeringer i infrastruktur!

Du har noen gode poenger her, altså :) Klart vi har ting å lære av andre. Noe som likevel skiller oss fra de fleste andre land i verden er den voldsomme satsingen på velferd samtidig som vi er få å fordele utgiftene på. Dessuten har vi et enormt areal (over 300 000 km2, til sammenligning: Sveits 41 000 km2), en særdeles lang kystlinje og et tøft klima. Dette er veldig kostnadskrevende og får konsekvenser for prioriteringene. Det kan nok forklare noe av forskjellen fra andre sammenlignbare land.

Last edited:

Dersom ditt resonement er rett, kvifor er det ikkje utanlandske entrprenørar med utanlandsk arbeidskraft som leverer anbod på norske prosjekt? Alle offentlige anbud ligg ute internasjonalt den dag i dag, så dei kan når som helst melde seg.
Faktum er at dei gjer det i heilt ubetydeleg grad.

Utlendingene leverer anbud dersom prosjektet er stort nok til at det lønner seg å etablere virksomhet i Norge. Sist kjente større infrastrukturprosjekt: E-18 Grimstad-Kristansand. Kostnad: 3-4 mrd. Hovedentrepretnør: Bilfinger Berger - Tyskland.
De vil delta bare prosjektene blir store nok!

Annet eksempel er alle offshoreinstallasjonene som blir bygget utenlands nå for tiden, men det faller litt utenfor anleggvirksomhet. Fellesnevner er kontrakststørrelse. Snakker vi et par mrd så vil utlendingene være med. Handler det om å rette ut en sving i Odda så svarer det seg ikke for dem. Innleie av utenlandsk arbeidskraft som både bor og bruker lønnen sin i hjemlandet er uansett utbredt i store deler av oljebransjen.

Du har noen gode poenger her, altså :) Klart vi har ting å lære av andre. Noe som likevel skiller oss fra de fleste andre land i verden er den voldsomme satsingen på velferd samtidig som vi er få å fordele utgiftene på. Dessuten har vi et enormt areal (over 300 000 km2, til sammenligning: Sveits 41 000 km2), en særdeles lang kystlinje og et tøft klima. Dette er veldig kostnadskrevende og får konsekvenser for prioriteringene. Det kan nok forklare noe av forskjellen fra andre sammenlignbare land.

Dersom vi ser kostnad knyttet til infrastruktur som en utgift så har du rett, da må vi prioritere over statsbudsjettet sammen med mange andre viktige samfunnsoppgaver. Dersom kostnad knyttet til infrakstruktur ses på som en investering derimot så kan vi investere utover statsbudsjette med penger vi allikevel har og metoder jeg allerede har beskrevet. Jeg holder fast ved at det fortsatt handler om politisk vilje til å tenke annerledes! :)

Back