• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kuperte eller hellende rullebaner og landingsteknikk

RWY 24

Legal Eagle
Mange rullebaner er ganske kuperte. Er det noe spesielt man må ta hensyn til ved landing på slike baner eller er det bare å gjøre som man pleier og la det stå til? Er det noen baner som er vanskeligere enn andre på de "vanlige" flyplassene med normal trafikk?

Ja, takk skal du ha! :) Det var litt om baner som heller ned eller opp. Hva med berg-og-dal-rullebaner? Rygge og Flesland ser litt humpete ut. Er de spesielt ille og er det noe man må ta hensyn til når man lander? (Jeg tenker ikke på Courchevel altså, for det får være grenser...) ;)

På Flesland er det ikke noe jeg personlig tenker noe spesielt over. Ser verre ut på avgang enn det oppleves under landing. En bane som derimot er en skikkelig pottitåker er Torp. Der gynger det skikkelig iblant. Særlig under avgang nordover.

Ellers, så er landing nordover på Svolvær krevende iblant. Der lander du i skikkelig nedoverbakke og må passe ekstra på å ikke floate forbi landingsområdet.

Jeg gikk også på en liten smell, bokstavelig talt, første gang jeg skulle lande på en bane som var 30 m bred istedetfor de normale 45. Plutselig tok hjulene bakken lenge før jeg følte at de burde.

Det er noen baner hvor det er viktigere å treffe riktig enn andre. F.eks. baner som har en kul akkurat i touchdown zone. Litt for langt og du kommer over kulen og glir enda lenger. Litt for lite flare og du vil treffe oppoverbakken med et bråk, men det er gjerne å foretrekke sammenliknet med å komme for langt. Noen baner ser villere ut en de faktisk er.

Heldigvis ingen rullebaner i Norge som SBH St Barth.

Attachments

• st-barth-landing-799x450.jpg
    st-barth-landing-799x450.jpg
    61.7 KB · Views: 258
Back