Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Russisk media melder at det i løpet av et par dager igjen blir mulig å fly mellom Russland og Georgia. Georgiske myndigheter har gitt konsesjon til det russiske flyselskapet Azimut, og det åpner en rute mellom Moskva Vnukovo og Tblisi.

Red Wings og et flyselskap i Tatarstan hadde også meldt sin interesse. Red Wings ble imidlertid nektet da det selskapet angivelig er svartelistet hos EU grunnet flysikkerhet. Russisk media skriver at Georgia forholder seg til EU-regler fordi landet streber etter EU-medlemskap.

Georgia tillater heller ikke russiske maskiner med doble registreringer. Det var også en av årsakene til at Azimut ble valgt siden selskapet kun har Superjet'er i flåten sin.

Denne nye reisemuligheten er møtt med glede i Russland, for da åpnes nok et utland for feriemuligheter. I tillegg er det jo en del transfermuligheter via Tblisi.
Er jo litt rart mtp hvor gode forbindelser Georgia og Russland har not

Sent fra min SM-G990B via Tapatalk
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det meldes om en stor økning i både tekniske feil og manglende deler i russisk flytrafikk. Og også økende priser

https://www.aviation24.be/miscellan...issues-emergency-landings-and-pricey-tickets/

Denne rapporten imøtegås nå i russisk media. Luftfartseksperten Ilja Sjatalin kommer med en del momenter i nettutgaven til moskvaavisen Moskovskij Komsomolets.

Han mener det er feil og juks med statistikk, blant annet har man i antall tekniske feil med Superjet ikke fått med seg at denne typen brukes mye mer i 2022 enn i 2021. Han viser også til at antallet feil med vestlige maskiner i Russland har minsket.

For andelen hensatte fly, så sier han at en god del av maskinene faktisk var ute av bruk før felttoget i Ukraina begynte. Det at man plukker reservedeler fra fly som ikke er i bruk i påvente av nye reservedeler jo er helt normal praksis alle steder, ifølge Sjatilin.

Han ser heller ikke noe problematisk i at Airbus-maskiner vedlikeholdes i Iran. Landet har kompetanse på typen, og Airbus har (hadde?) en vedlikeholdsbase der.

I tillegg gjør han oppmerksom på at alle som har uttalt seg til Novaja Gazeta er anonyme, og at troverdigheten følgelig er deretter.

mk.ru om saken: https://www.mk.ru/social/2023/05/15...yskoy-aviacii-snova-provalilos.html?from=top1
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Nå har vel Airbus aldri hatt noen vedlikeholds base i Iran, det ville vel neppe ha virket med sanksjonene, med mindre det var veldig veldig lenge siden.

New York Times skriver en langer artikkel om hvordan det allikevel selges deler til Russland, nylig ble 2 russere arrestert i Florida etter at de har formidlet salg av ekte deler via diverse land, godt blandet med deler som sikkert ikke har full historie vedlagt.

https://www.nytimes.com/2023/05/15/business/economy/russia-airlines-sanctions-ukraine.html?smid=nytcore-ios-share&referringSource=articleShare
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Iran har en lang tradisjon for å anskaffe fly og flydeler som står på sanksjonslisten, gjennom stråselskaper i andre land. Så erfaring viser at det er mulig for russiske selskaper å kjøpe flydeler selv om de er under sanksjoner fra store deler av verden.

Jeg er usikker på om russerne klarer å opprettholde sikkerhetsnivået over tid, nå når de kannibaliserer fly og generelt har utfordringer med reservedeler.

Espen
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Iran har en lang tradisjon for å anskaffe fly og flydeler som står på sanksjonslisten, gjennom stråselskaper i andre land. Så erfaring viser at det er mulig for russiske selskaper å kjøpe flydeler selv om de er under sanksjoner fra store deler av verden.

Jeg er usikker på om russerne klarer å opprettholde sikkerhetsnivået over tid, nå når de kannibaliserer fly og generelt har utfordringer med reservedeler.

Espen

Blir vel ikke like lett å få dette til om Russland også skal skaffe deler samme veien. Volumet vil jo bli mangedoblet, og det illegale markedet kan neppe oppskaleres så mye uten videre.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Tyrkiske Anex Tour som eier det nye tyrkiske flyselskapet Mavi Gök Airlines (MGA), russiske Azur Air, og ukrainske Azur Air Ukraine. Sistnevnte hadde nesten hele sin flåte bestående av Boeing 737-800, 757-300, 767-300 og en 777-300ER stående på KBP da den russiske invasjonen startet, bortsett fra 3 737-800 som siden har gått over i MGA sin flåte.

Nå har Anex Tour valgt å endre navn på Azur Air Ukraine til Skyline Express Airline, trolig for å kunne distansere det ukrainske flyselskapet bort fra det russiske søsterselskapet Azur Air.
I tillegg til at alle flyene som står på KBP, har Skyline Express Airline begynt å få Boeing 757-300 (ex-Condor) overført til flåten (på vegne/fra MGA), disse har nå startet å fly charter fra Polen til sydligere strøk, ser ut som under både Skyline Express Airline og MGA sine koder.


For Ukraine International Airlines sin del, har de nå levert tilbake alle sine fly som ikke sto på KBP og ODS til leasor(/solgt videre), de fløy iallfall noen Boeing 737-800/-900 og Embraer E190 i 2022 som charter/ACMI. Status for selskapet videre er jeg usikker på, men tipper de får videre hjelp fra ukrainske staten når det går mot bedre tider uten russisk invasjon. Windrose Airlines som også hadde alle sine fly (ATR72-600, Airbus A320, A321stående på forskjellige flyplasser (- 1 ATR72 som ble flydd ut fra LWO i april 2022) har tatt inn 1 737-800, 1 737-900ER og 1 E190 (alle ex-UIA), som nå har begynt å fly charter/ACMI.

SkyUp Airlines regner jeg med flere har fått med seg har gjort det «bra» sett opp mot forutsetningene, startet opp nytt selskap på Malta «SkyUp Europe». Hvis jeg ikke husker feil fløy SkyUp ut hele flåten fra Ukraina dagene før da ryktene/etterretningen antydet at Russland i løpet av kort tid ville gjøre noe. Siden gjort det stort på ACMI/charter m.m, til tross for noen større skjær i sjøen som da et av deres Boeing 737-800 ble totalskadet på KRT under militærkupp/kuppforsøket tildligere i år, der en 737-800 (UR-SQA) fortsatt står på KRT med ukjent status, rett ved siden av den utbrente 737-800 (UR-SQH). Ellers har de overført en 737-800 til SkyUp Europe, mens deres 4 737-900ER er returnert til utleier og siden gått til Lion Air i Indonesia.


Skjer forøvrig mye annet også, men det var en enkel oppsummering av noen av selskapene i Ukraina.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

En 777 fra Air India diverted til Magadan i Russland på vei til San Fransisco etter motortrøbbel. Så får man se hvordan de nå får fikset GE-motoren og hvordan de skal få deler

https://twitter.com/flightradar24/status/1666118379902578688

#AI173 from Delhi to San Francisco diverted to Magadan earlier today following an issue with one of its GE90 engines

Situasjonen er jo ikke helt ulykken fra når Norwegian fikk en MAX strandet 2 måneder i Iran i 2019
 
Last edited:
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Situasjonen er jo ikke helt ulykken fra når Norwegian fikk en MAX strandet 2 måneder i Iran i 2019

Nå har jo India og Russland gode relasjoner, så ting ordner seg nok mellom dem ganske greit.

Jeg er mer spent på om det blir en unik flight Magadan-San Francisco her, om amerikanerne innvilger ett unntak. Kanskje mer nærliggende at de må returnere til Delhi og prøve på nytt, selv om det kommer fly og mannskap som kan fly videre.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

En 777 fra Air India diverted til Magadan i Russland på vei til San Fransisco etter motortrøbbel. Så får man se hvordan de nå får fikset GE-motoren og hvordan de skal få deler

https://twitter.com/flightradar24/status/1666118379902578688



Situasjonen er jo ikke helt ulykken fra når Norwegian fikk en MAX strandet 2 måneder i Iran i 2019
Og LN-BKE har enda ikke hatt pax ombord siden den måtte ned i Iran 14des 2018
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Nå har jo India og Russland gode relasjoner, så ting ordner seg nok mellom dem ganske greit.

Jeg er mer spent på om det blir en unik flight Magadan-San Francisco her, om amerikanerne innvilger ett unntak. Kanskje mer nærliggende at de må returnere til Delhi og prøve på nytt, selv om det kommer fly og mannskap som kan fly videre.


Utfordringer handler mer om hvordan man skal få inn deler til flyet, hvis noe må byttes

Få ut passasjerene bør gå greit
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

De må nok fly en egen maskin inn, med egne mekanikere og egne deler som ikke forlater flyets 'skygge'.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Nå har jo India og Russland gode relasjoner, så ting ordner seg nok mellom dem ganske greit.

Jeg er mer spent på om det blir en unik flight Magadan-San Francisco her, om amerikanerne innvilger ett unntak. Kanskje mer nærliggende at de må returnere til Delhi og prøve på nytt, selv om det kommer fly og mannskap som kan fly videre.


Air India har en maskin opp dit for å hente passasjererene. Forstår det sånn at planen er fortsatte til USA

716ce2b0612be234a6110b433a3ab962.jpg
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

De må nok fly en egen maskin inn, med egne mekanikere og egne deler som ikke forlater flyets 'skygge'.


De fikk i hvertfall fikset den der oppe, og slapp motorbytte

f7dffcf17568a96e9e9a7591a47f679e.jpg
 
Back
Top