Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Planespotters.net derimot rapporterer retten der ned slapp flyet fri og lot Aeroflot fly det hjem

Aner ikke hva som er fakta

Er det siste som ble sagt i alle russiske aviser jeg har sett har omtalt saken, f.eks (Google translate):

The High Commercial Court of Colombo upheld the complaint of the leasing company Celestial Aviation Trading from Ireland against the Russian Aeroflot and banned the carrier's aircraft from leaving the country. On Monday, a Sri Lankan court suspended the injunction. This happened after a commercial court considered a petition filed by the Attorney General.

https://tass.ru/ekonomika/14835531?...aign=kommersant.ru&utm_referrer=kommersant.ru
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Da har Aeroflots LHR slots blitt delt ut, for det jeg jeg forstår er permanent basis. Kommende vintersesong har da JetBlue, Vistara, Westjet, Virgin Atlantic og China Airlines fått et daglig slot par, mens Avianca har fått 4x ukentlig
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Trodde de alt var sanksjonert, eller om det bare i praksis var det, men nå havner all russiske flyprodusenter på sanksjonslisten til USA

https://www.ch-aviation.com/portal/news/117035-us-sanctions-all-russian-aircraft-manufacturers

UAC United Aircraft Corporation - the parent holding for all manufacturers controlled by state-owned industrial conglomerate Rostec,
Irkut - the manufacturer of the MC-21-300 and the SSJ 100/95, and
Ilyushin Design Bureau - the manufacturer of the Il-114-300 and its affiliated bank Ilyushin Finance,
Tupolev Design Bureau - the manufacturer of the Tu-214.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Bak betalingsmur hos ch-aviation, så ser ikke detaljene, men det meldes at russiske Azur Air nå har parkert halve flåten på grunn av delemangel
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

En artikkel i den tyske avisen Die Welt i dag (bak betalingsmur) antyder at det bare er et tidsspørsmål før mesteparten av russisk innenriks flytrafikk stopper opp grunnet mangel på sertifiserte reservedeler. Allerede nå er en del fullt brukbare fly slaktet for deler.

Innenriks går mye av trafikken enn så lenge som normalt. Men selskapene har nok en god del maskiner til overs, fordi utenlandstrafikken har opphørt. Og det samme gjelder den relativt veldig tette trafikken til Krim, som sammen med Sochi og Adler jo er de viktigste russisk sydendestinasjonene.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Russiske myndigheter har spyttet inn ca $1 mrd i Aeroflot og dermed økt eierandelen til nesten 74%
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Russerne skal nå få hjelp av Iran til å holde flyene i luften. Sikkert ved hjelp av deres ymse bakgårdsverkesteder og kopiprodusenter

https://www.ch-aviation.com/portal/news/117903-iran-to-repair-and-provide-parts-for-russian-aircraft

Iran has signed a deal with Russia in which it will export parts and equipment manufactured in Iran for Russian aircraft, as well as for the Middle Eastern country’s repair centres to carry out repair and maintenance services and give technical support to Russian carriers, Iran’s state-run Mehr News Agency reported citing comments by Civil Aviation Organisation of Iran (CAO) spokesman Mir-Akbar Razavi.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Exclusive: Russia starts stripping jetliners for parts as sanctions bite

ussian airlines, including state-controlled Aeroflot (AFLT.MM), are stripping jetliners to secure spare parts they can no longer buy abroad because of Western sanctions, four industry sources told Reuters.

The steps are in line with advice Russia's government provided in June for airlines to use some aircraft for parts to ensure the remainder of foreign-built planes can continue flying at least through 2025.

Sanctions imposed on Russia after it sent its troops into Ukraine in late February have prevented its airlines from obtaining spare parts or undergoing maintenance in the West.

Aviation experts have said that Russian airlines would be likely to start taking parts from their planes to keep them airworthy, but these are the first detailed examples.
https://www.reuters.com/business/ae...ng-jetliners-parts-sanctions-bite-2022-08-08/
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Russiske piloter har også fått beskjed om å bremse mindre ... ;)
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Og Air Serbia skal fly Beograd-Havana. Da er det vel bare å vente på at det tillrettelegges feed fra de største russiske byene .... Ser ikke annen nytte for denne ruta.

https://simpleflying.com/air-serbia...B8hwZn6SWcqWRAN60emUuCGk1Y#Echobox=1659890550

Air Serbia plans to open a route between Belgrade and Havana this winter. This comes in part of an initiative of the airline to seek out more exotic destinations for its passengers. This will be the first scheduled air service to connect the two capitals on a non-stop route.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Har sett på bulletins fra IATA at Air Seribia har de siste månedene inngått interline med det meste som kan krype og gå av russiske selskaper.

Ja, det kom som et stort sjokk ..... :stir
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Volga-Dnepr Group (Air Bridge Cargo) skal ha sagt opp alle sine Boeing-piloter

https://www.ch-aviation.com/portal/news/118353-russias-volga-dnepr-group-sacks-200-boeing-pilots

Volga-Dnepr Group will cut more than 200 pilots flying Boeing aircraft for its AirBridgeCargo (RU, Ulyanovsk Vostochny) and Atran (V8, Moscow Vnukovo) airlines, the Russian news agency RBK reported citing two anonymous sources at the company. Il-76s and Il-96s are being considered as alternatives to keep the carriers in business.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ch-Aviation melder at Libyan Air Cargo har evakuert sin intakte AN124 (5A–DKL) som sto lagret på UKKT - Svyatoshyn flyplass i Kiyv, den ligger i bykjernen noe nord for IEV.
 
Back
Top