Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

På Sheremetyevo permiteres nå 40% av de ansatte.Terminal D og E er stengt. Og på Domodedovo sendes de ansatte på deltid. Så sanksjonene begynner ha en effekt nå

https://www.aviation24.be/airports/...ff-7000-fte-on-furlough-amid-eu-us-sanctions/

Sheremetyevo Airport near Moscow, has send 40% of its staff – around 7,000 people – on furlough. The decision was announced by the general director of the airport Mikhail Vasilenko. Air traffic at Russia’s biggest airport has fallen sharply since the end of February after the Russian invasion into Ukraine and the subsequent imposed sanctions by the European Union and the United States.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Da tilbyr også Ukraine International den flåten de fikk ut av landet til leie i ACMI/wetlease markedet. Snakk om 737-800, 737-900ER, E190/E195

https://www.ch-aviation.com/portal/news/113701-ukraine-intl-airlines-seeks-acmi-placements-for-fleet

Ukraine International Airlines (PS, Kyiv Boryspil) has proffered its aircraft to the ACMI and charter market to secure some cash flow as its operations remain grounded due to the ongoing Russian invasion on Ukraine.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Bookingtall fra IATA/Airlines for America, tyder på at hittil har krigen i Ukraina vært mer som en fartdump enn langsiktig reduksjon i bookingtallene fremover.

JxI87ii.png
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Noe jeg ikke kan huske å ha sett nevnt før...Hvis jeg forstår det rett så er det russiske banker som har garantert for at leie for de utenlandske flyene hos russiske selskaper blir betalt.

Mulig en forenkling av en komplisert sak som i tillegg er kjørt gjennom Google Translate, men hvis det ikke blir noen løsning innen den 28. og kravene da kan rettes mot de russiske bankene så kan det jo være en større sjanse for at det er mulig å slå kloa i noe penger senere, mange banker driver jo internasjonalt.

Leaseholders have requested the return of more than 500 aircraft of Russian airlines

MOSCOW, March 23 - RIA Novosti. Western lessors have requested the return of more than 500 aircraft from Russian airlines, their repurchase will cost $20 billion, Russian Transport Minister Vitaly Savelyev said during a meeting of the Federation Council.

"Requests have already been received for more than 500 of our foreign-made aircraft. If we give them 500 aircraft, they will not be able to remarket them, they will not be able to resell them, that is, they simply take them away, because such a political decision," Savelyev said.

“Our main problem, it is quite serious, it costs a lot of money, firstly, we need to decide with the government what to do with the airlines that we encouraged to leave the planes. lessors do not want to sell aircraft to us," the minister said.

He added that the amount of the buyout is $20 billion, if you buy back at the residual value what you underpaid.

"This is a very large amount. The second part is letters of credit, which is also about 200 billion rubles for all airlines, because our banks - about 20-odd banks - have issued letters of credit against foreign banks, guaranteeing that payments will be made. Now these letters of credit opened and the default of the airlines, which will take place on March 28 - we hope to find a solution by then - ... this default will give a cross-default on our banks. Therefore, either the banks suffer or the airlines, because the banks are making claims, "- Saveliev said.

https://ria.ru/20220323/samolet-1779725450.html
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Noe jeg ikke kan huske å ha sett nevnt før...Hvis jeg forstår det rett så er det russiske banker som har garantert for at leie for de utenlandske flyene hos russiske selskaper blir betalt.

Mulig en forenkling av en komplisert sak som i tillegg er kjørt gjennom Google Translate, men hvis det ikke blir noen løsning innen den 28. og kravene da kan rettes mot de russiske bankene så kan det jo være en større sjanse for at det er mulig å slå kloa i noe penger senere, mange banker driver jo internasjonalt.

Det er også et poeng at disse bankene også sitter på både Dollar og Euro, i USA og Europa. Og disse midlene kan potensielt bli låst og konfiskert. Og dermed brukt til erstattning. På samme måte som den russiske staten har.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

BOC Aviation forsøker nå få kloa i en 747-8F til AirBridgeCargo, som står i Hong Kong. I tillegg til de to maskinene de har som står i New York, og som leasing nå er kjent ugylding for.

BOC Aviation er riktignok registrert i Singapore, og dette går for retten i New York, men eieren av BOC Aviation er riktignok Bank of China....

https://www.ch-aviation.com/portal/news/113900-boc-aviation-sues-russias-airbridgecargo-over-b747-8f

The fall-out from the Russian invasion of Ukraine has made its way to the US District Court in New York where Singapore-based lessor BOC Aviation has laid a complaint against Russia’s AirBridgeCargo (RU, Ulyanovsk Vostochny) for the return of a leased B747-8F.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

BOC Aviation forsøker nå få kloa i en 747-8F til AirBridgeCargo, som står i Hong Kong. I tillegg til de to maskinene de har som står i New York, og som leasing nå er kjent ugylding for.

Ser også ut som om CargoLogic Air og CargoLogic Germany har blitt satt på bakken. De har ivertfall ikke flyet de siste ukene, med unntak av en 747 som har blitt fløyet fra LAX til MZJ. Såvidt jeg forstår er begge disse selskapene i familie med Air Bridge Cargo.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ser også ut som om CargoLogic Air og CargoLogic Germany har blitt satt på bakken. De har ivertfall ikke flyet de siste ukene, med unntak av en 747 som har blitt fløyet fra LAX til MZJ. Såvidt jeg forstår er begge disse selskapene i familie med Air Bridge Cargo.

De er begge underselskaper av Volga Dnepr ...
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det russiske flyselskapet «Seier» (Pobeda) ser ut til å gå på et tap … :D
Russisk flyselskap setter fly på bakken
Det russiske flyselskapet Pobeda, som er et underselskap av Aeroflot, vil redusere antallet Boeing-fly som selskapet har, på grunn av vestlige sanksjoner. Det melder russiske medier. Selskapet vil redusere antallet fly fra 41 til 25, på grunn av mangel på deler, melder nyhetsbyrået Ria Novosti
Kilde: NRK via Nyhetsfeed.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Aeroflot setter opp en hub for internasjonale flighter fra Sochi, alt fløyet med Superjet

https://www.aviation24.be/airlines/aeroflot/launches-international-network-from-sochi-russia/

Business as usual for Aeroflot, the airline launched ticket sales for international flights from Sochi, Russia. The airline will operate to Armenia, Egypt, Israel, Kazakhstan, Turkey and Uzbekistan. The flights will be operated by Rossiya Russian Airlines, part of the Aeroflot group, with Sukhoi Superjet 100.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

AerCap har levert inn et krav til forsikringselskapene på $3,5 mrd, etter at noen har stjålet flyene deres

https://www.theinsurer.com/news/aer...ckwaves-through-aviation-market/21846.article

Dublin-based AerCap Holdings has submitted a $3.5bn claim on its ~$5bn all risks policy, triggering what is expected to be an expensive and drawn-out dispute between insurers and the aviation leasing heavyweight over its Russia-based aircraft, The Insurer can reveal.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det russiske Luftfartstilsynet skal ha blitt angrepet, og det hevdes store mengder data er borte/slettet. Dog er ikke noe bekreftet

https://www.aviation24.be/miscellan...n-authority-servers-no-more-data-nor-back-up/

A powerful and effective cyberattack on the Russian Federal Air Transport Agency (Rosaviatsia) infrastructure that took place on Saturday morning has erased all documents, files, aircraft registration data and mails from the servers. In total, about 65 terabytes of data was erased. The news became known on Monday morning, the agency’s official website (favt.ru) went also down.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

De irske leasingselskapene bekrefter at alle leasingavtaler er terminert

Foreløpig at de kun fått fatt i 78 av over 500 fly

https://www.reuters.com/business/ae...l-russian-airline-leases-says-ali-2022-03-28/

All Irish lessors terminated their Russian airline leases by Monday's European Union sanctions deadline and have so far had limited success in recovering their aircraft, the representative body for the sector in Ireland said.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Russerne må bare sette igang å produsere egne fly fra nå. Hvilke leasing selskap i vesten vil leie ut fly til Russiske selskaper i fremtiden , 10-30 år frem i tid med den risikoen for gjentakelse av det vi ser siste uker?
Vestlige investorer i leasing selskaper har tapt milliarder nær sagt over natten. Selv om noen kan benytte seg av forsikringsordninger vil likevel investorene også i forsikringselskapene vegre seg for å forsikre materiell som eventuelt kunne leies ut til russerne.Også de taper penger når forsikringene skal utbetales.
For ikke snakke om flyforsikrings premiene som vil gå drastisk i været for å dekke inn tapet ved utbetalinger.
På en måte vil det bli dyrere å leie (dry-lease) flymateriell fremover , men på kort sikt kan det bli noe billigere fordi det blir tilgjengelig en mengde fly i markedet som er hentet tilbake av utleie selskapene.
 
Back
Top