• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

krangel mellom piloter

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date
Er helt enig med deg med det du skriver om holdninger etc. Tror dette er kjempeviktig. Skal ikke kommentere hvor flink SAS har vært i denne saken, da jeg kjenner den for dårlig, men SAS har dessverre ikke så godt rykte på seg når det gjelder slike saker (Linjeflyg, Braathens etc)

Trodde og håpte at dem med nye ledelse med headhuntede personer fra idrettsnorge kanskje skulle klare å få dette til, men det virker ikke så de har fått dette til så langt dessverre.
Er dessverre redd for at vi kommer til å se ganske mange aksjoner framover i SAS Braathens om ikke ledelsen klarer å ta dette innover seg. Håper på det beste, men frykter det verste...beklageligvis.

For noe tull !! Fristill ALLE piloter i SAS/BRAATHENS og la dem søke på jobbene sine på nytt. Da vil vi få et nytt utgangspunkt for alle. Piloter generellt, er noen arrogante d......... som ikke kan eller vil innse at pilotyrke ikke lenger er det de tror det er. Jeg har ikke mye respekt for de et slikt menneske i en sådan uniform. Uff,uff !!!!!

:naughty:

så-så. La oss ta temperaturen litt ned, hva? Målte nettopp tempen på min datter til 39.01 ... hun fikk febernedsettende, og jeg foreskriver det samme til denne tråden. OK?:naughty:

Originally posted by karlsdp
For noe tull !! Fristill ALLE piloter i SAS/BRAATHENS og la dem søke på jobbene sine på nytt. Da vil vi få et nytt utgangspunkt for alle. Piloter generellt, er noen arrogante d......... som ikke kan eller vil innse at pilotyrke ikke lenger er det de tror det er. Jeg har ikke mye respekt for de et slikt menneske i en sådan uniform. Uff,uff !!!!!

:naughty:

Att kalla piloter för arroganta generellt sett är och dra det allt för långt! Får man fråga vilken erfarenhet av piloter du har själv när du kommer med ett sådant uttalande? Arroganta idioter finns i alla avdelningar inom alla branscher. Desvärre är det oftast bara äggen man ser.

Vad gäller konflikten så är det otroligt trist. Har familjevänner som är f.d piloter i både SAS och Braathens. Vad många glömmer är att många av dessa var goda vänner under tiden i Luftforsvaret och bara råkade få anställning hos två olika bolag som var rivaler med varandra fram tills nyligen. Dessvärre verkar det som om problemet är mer eller mindre ömsesidigt och det är någonting som HR kanske borde jobbat bätte med för att undvika. Vi såg det sama i sammanslagningen mellan LIN och SK också. RolfL kanske kan berätta om problemen fortfarande kvarstod när han gick i pension 10 år senare.

Enig i at vi bør holde oss innenfor akseptabel "temperatur" på denen tråden. Det merkelige er at det virker som SAS ikke har gjort nok, eller ikke lært nok av den forrige sammenslåingen med Linjeflyg....dessverre for både SK og BU-ansatte

Det hadde vært morro om en SAS eller Braathens pilot kunne uttalt seg her om hvorfor det er blitt som det er ! Uansett er dette latterlig, typisk mennesker i arbeidslivet. Det er høk over høk, stolthet osv. som tyter frem hos den enkelte.

Nå må dere jamen meg gi dere.

Ikke rart at flygende ikke vil kommentere for mye her når det finnes så mange merkelige oppfatninger fra folk som jeg antar jobber i samme bransje.

Skjerpings!

Kabin.no

04.10: Medlemsinformasjon

NKF har i lang tid gjort det krystallklart hvordan vi mener integrasjonsprosessen i SAS Braathens skulle håndteres. Enkelt uttrykt så mener vi at våre problemer og de fleste utfordringer vi har skal/skulle håndteres - det vil si løses før integrasjonen fant sted. Til tross for iherdig innsats fra vår side, kan vi konstatere at det pr i dag ikke har vært mulig å få til dette. Når vi nå skriver oktober 2005 er mye ulikt for de kabinansatte i det tidligere SAS og Braathens. Dette til stor fortvilelse for alle de kabinansatte i SAS Braathens.

I mer enn 50 år har de kabinansatte i SAS lært seg å arbeide side ved side med svenske eller danske kollegaer. Til og med våre svenske kollegaer har klart kunststykket å på en fredelig måte jobbe sammen med våre danske kollegaer.

Hvorfor har vi i SAS taklet denne utfordringen?

Svaret er like enkelt som avslørende: Prinsippene for samarbeid var til stede og etablert, avtalene var på plass, arenaen var definert og spillereglene var klare.
Resultatet vet vi ble et profesjonelt arbeidsmiljø og mange særdeles gode opplevelser og venner for livet blant de kabinansatte i SAS. Dette til tross for alle politiske motsetninger!

Når vi nå prøver å gjøre det samme i Norge og i SAS Braathens as ser vi at vi møter på betydelige utfordringer. Nesten alt er forskjellig, uansett hva vi fokuserer på.
Dette gjør situasjonen uholdbar og snart ikke til å ”leve med”. I så henseende spiller det snart ikke noen rolle i hvilket selskap vi har jobbet for/jobber i.
Vi fra det ”gamle SAS” finner det helt uakseptabelt at vi ikke har samme spilleregler (avtaler) som gjør at vi på en god og konstruktiv måte kan bli gode kollegaer med de kabinansatte i det tidligere Braathens!

Vi har en helt legitim rett til å få forutsetningene på plass slik at vi kan være venner med våre naboer!
Det er helt enkelt NKFs krav!

Det er eksepsjonelt, for ikke å si merkverdig, at vi som nå skal samarbeide - noen av oss er private venner, naboer, klassekamerater, noen tidligere arbeidskamerater, noen med barn i samme barnehage - ikke skal klare denne utfordringen.
Som styre kan vi ikke akseptere en situasjon som gjør at arbeidsgiver kan ”shoppe” arbeidsmiljø med andre konkurrerende foreninger eller vernetjeneste. Det er og blir en utvikling som bærer fryktelig galt avsted.
I så henseende er nok – nok !

I snart utallige møter med ledelsen har vi fremført at dette er helt uholdbart og helt uakseptabelt!

Status pr. oktober er at det for vår del har skjedd noe på scheduleringssiden som trekker i positiv retning, men avstanden på vilkårssiden er alt for stor.
Våre kollegaer i BU ser at SK-siden har noen vilkår de ønsker seg. SK-siden ser at scheduleringsmodellen 5/4 ennå finnes i det tidligere Braathens og den vil de ha.
Totalt sett gir dette en situasjon som bygger opp rundt rykter og uro.

Som styret i NKF ser det, er situasjonen helt uakseptabel!

Sist uke toppet situasjonen seg med et innslag på kveldsnyhetene på TV2 fredag 30.september med overskriften: SAS Braathens-ansatte trues med oppsigelser om de fortsetter mobbingen av kollegaer!
Deretter fortsetter reporteren med å si: Ifølge TV2s kilder i det gamle Braathens opplever enkelte å ha bli kalt; ”luftens polakker”, ”luftens filippinere” og ”lusekoftegjengen”!
Deretter får vår administrerende direktør Petter Jansen mulighet til å kommentere et innslag han helt åpenbart ikke kan ha sett. Første delen av intervjuet er greit kommentert fra hans side.
Dessverre avslutter han med å gi reporteren det svaret denne ønsket seg og som ble hovedoppslaget i fredagens nyhetssending: ”I verste fall kan de innebære at jeg blir nødt til å avskjedige noen”.
Alle vet at enhver alvorlig personalsak kan resultere i en eventuell oppsigelse !
Tenk om svaret hadde vært slik: ”Enhver slik situasjon håndteres etter de personalpolitiske retningslinjer som finnes internt i det selskapet jeg leder”. Eller helt enkelt: Tenk om administrerende direktør hadde latt være å kommentere innslaget; hvem hadde da stått igjen med et behov for å forklare seg?

I den situasjon som integrasjonsprosessen nå befinner seg i, mener vi at det var unødvendig å ordlegge seg slik det ble gjort. Uttalelsene har ført til en massiv negativ reaksjon blant de kabinansatte i SAS Braathens.
TV2s journalist kontaktet undertegnede i forbindelse med det innslaget han forberedte, men jeg ville ikke stille opp nettopp fordi jeg forstod at det var konfrontasjonen og eventuelle konflikter som var tema. Den diskusjonen tar vi inntil videre internt og ikke i offentlighetens lys.

Personlig er jeg helt sikker på at ingen av NKFs medlemmer har brukt slike uttrykk som nevnt ovenfor. Det nekter jeg helt enkelt å tro! I så fall ber jeg om bevis for det. Vedkommende journalist har heller ikke produsert bevis for påstanden fra sine kilder.

Like så sikkert vet jeg at jeg ikke alltid er enig med det som noen av oss skriver i vårt medlemsblad, men det må jeg helt enkelt akseptere så lenge retningslinjene følger det årsmøtene bestemmer - et sted må våre medlemmer få ventilere sin frustrasjon.

Siden det ikke er NKFs oppgave å videreformidle hva ledelsen mener å ha sagt eller ikke å ha sagt til TV2s journalist, har vi invitert Petter Jansen til snarest mulig å komme på et medlemsmøte hos NKF for å forklare og utdype sin mening om integrasjonsprosessen og kommentere innslaget på TV2 den 30.september 2005.

Så snart vi har hans svar og forslag til dato og tidspunkt, vil dere få beskjed om det.

Vennlig hilsen

John Lyng
for styret i NKF

At kabinforeningene i SAS og Braathens ikke klarer å bli enige om FELLES krav er vel den største utfordringen.
Kanskje på tide å snakke sammen.
Ledelsen i SAS Braathens må og bør gjøre noe .....veldig raskt!

Enig der DY , det kan virke som om de 2 foreningene ikke snakker sammen, men det er vel også det en fight for å evnt kapre medlemmer fra den andre foreningen vil jeg tro (Kabin vs Parat) .

Originally posted by P.A. VIKING

Enig der DY , det kan virke som om de 2 foreningene ikke snakker sammen, men det er vel også det en fight for å evnt kapre medlemmer fra den andre foreningen vil jeg tro (Kabin vs Parat) .
ja det er en kamp...og dem snakker nok ikke sammen. De er vel også ganske så like store også.....dette blir spennende...aksjoner er vel uunngåelig framover.

AHRGH!!! Si opp hele gjengen, og la alle søke jobbene sine på nytt - med samme avtaler. Take it or leave it!! Med de rødgrønne i regjeringskontorene kommer faaaagforeeningene til å leve høyt de neste fire årene!! JIPPI!!:pissed

Originally posted by CK
AHRGH!!! Si opp hele gjengen, og la alle søke jobbene sine på nytt - med samme avtaler. Take it or leave it!! Med de rødgrønne i regjeringskontorene kommer faaaagforeeningene til å leve høyt de neste fire årene!! JIPPI!!:pissed

** Mener du pilotene eller cabin??

Jeg kan kun svare for cabin, for der jobber jeg (SAS Braathens) og vil tillegge at jeg TRIVES MEGET GODT, men den løsningen selskapet vil at vi skal jobbe er helt uhørt. Forslaget i utgangspunkt låg på at vi skal jobbe 5 dager på jobb og 3 dager fri, og hver 6:e helg fri. jobbe mer, mindre lønn og helt ikke noe privat liv...(Itilegg være borte mer hjemmifra) Og det kan jeg jo si, at det er duket for sykemeldinger, for folk orker ikke. De fleste vet nok ikke at vi har ikke har arbeidsmiljøloven (AML) å støtte oss til, for den gjelder nemelig ikke oss flyvende, noe som gjør at vi blir kjørt rimelig hardt, og selskapene får disp, for det minste lille + at mulighetene for og kjøre sine anssatte i luften hardere, enn hva loven tilsier for dem som jobber på bakken, tenk over det. Det er kun tariff avtalen som beskytter oss for tiden. Det er rimelig heavy allerede i dag, for dem som har innsikt, noe jeg betviler at de fleste her har.
Så jeg syns at man skal tenke seg selv i samme situasjon, skulle du selv ønsket dette..... :pissed på folk som ikke vet hva dem snakker om, og lever i realiteten.

Men ellers happy :cheers:

Originally posted by karlsdp
Piloter generellt, er noen arrogante d......... som ikke kan eller vil innse at pilotyrke ikke lenger er det de tror det er. Jeg har ikke mye respekt for de et slikt menneske i en sådan uniform. Uff,uff !!!!!

Ja, piloter GENERELT er et forferdelig folkeslag! Ingen tvil! :baeh (ok, det var ironi)

...eller kanskje det er folks GENERELLE oppfattelse av piloter å gjøre? Husk at det som regel er stor forskjell på eldre og yngre piloter, at det er store forskjeller piloter imellom, at det avhenger av hvilket selskap de jobber i, hvilke selskaper de har jobbet i, hvilke historikk og erfaring de har, og at piloter faktisk er vanlige mennesker som gjenspeiler den gjennomsnittlige befolkningsmassen....overrasket? Du skal være rimelig firkanta i pappen om du kan si at en hel yrkesgruppe er noen arrogante d...... :naughty:

Selv er jeg perfekt! :hi2

For aa slaa litt kaldt vann i blodet, saa foreskriver jeg gjennolesning av Mac Af Uhr's artikkel i siste Airways. Pilotene i SAS Braathens har det mye bedre enn de aner ....

Jeg er ikke i bransjen, og vet således kanskje ikke hva jeg uttaler meg om, men allikevel: jeg skjønner det nostalgiske rundt det hele, men er ikke i bunn og grunn oppgaven til en pilot å føre et fly fra A til B på en sikker måte da? Var vel aldri meningen at flygere skulle begynne å blande seg opp i det administrative i det å organisere et konsern... At man må delaye en flight fordi det sitter to stykker helt fremst og "diskuterer" så busta fyker er jo helt sykt (ref. ENGM RAMP's innlegg). Det sitter tross alt en hel bråta mennesker litt lenger bak som skal ut å fly med slike folk.
Uten å ha tenkt gjennom saken nøye, høres det like greit ut å fristille ungene og la de søke på jobbene sine på nytt....:sarc

Back