• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

krangel mellom piloter

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date
Originally posted by ANX
Det var noen lengre opp som snakket om SAS-konsortiet. Mener å huske at det ble "partert" i fjor vår. Nå er de fire delene såkalte "selvstendige juridiske enheter", altså mer handlefrihet for den enkelte ledelse. Denne "lille" detalj vil nok komme tydeligere frem når man setter seg til forhandlingsbordet.

:sarc

Det er riktig at SAS er delt opp i småbiter,Lindegaards filosofi, men ikke når det gjelder pilotene. På et eller annet tidspunkt vil norske SK piloter overføres til SKBU, men de vil samtidig ha ansettelsesforhold i konsortiet. Dette fordi pilotforeningene i NO, SE og DK samarbeider og har en felles liste. :)

Ah, har visst hørt om den berømte listen. Hvorfor felles nå? Var vel separat før? Kabinene er vel separate. Hm. Takk.
:skep

Originally posted by ANX
Ah, har visst hørt om den berømte listen. Hvorfor felles nå? Var vel separat før? Kabinene er vel separate. Hm. Takk.
:skep

Pilotene i SAS har såvidt jeg vet hatt felles liste hele tiden forutenom SAS Commuter som vel ble integrert i listen for noen få år siden.

Originally posted by Isbamse
Originally posted by LN-ATC

Tja... Jeg må si det skremmer meg vel så mye at dette landet snart kun styres av økonomer. Mitt inntrykk er at det sitter en del blåruss med minst 90% irrelevant kunnskap i alt for mange lederstillinger.

Godt poeng. Mange av slipsfolket kan masse om administrasjon, for det har de lært i case-studier, men de har kanskje ikke lært at de som skal administreres er mennesker, som ikke bare kan flyttes rundt på som brikker.

Det er vel stort sett ikke noe enklere for piloter o.l. med et crash-kurs i økonomi å administrere folk, enn det er for en økonom. Man får vel være såpass generøs å si at det vel er slik at det finnes noen som er flinke til å gjøre dette i begge leire (piloter og økonomer). Jeg tror ikke dette har noen med hvilken type utdanning man har valgt.

Originally posted by Enhanced
Originally posted by THS
Nå er jeg av den oppfatning at man faktisk må ha kunnskaper om det man skal administrere og ikke bare kunnskaper om administrasjon. Ergo er etter min mening en lege vel så god til å lede et sykehus enn en rent økonomi- og administrasjonsutdannet person, og det kan selvsagt gjelde for piloter og flyselskaper også.

Jepp, og det vil som regel være enklere for den spesialutdannede å lære seg det som trengs om ledelse og økonomi, enn det vil være for en blåruss å lære seg om det som trengs innenfor spesialutdannelsen (type pilot, lege, etc.). Mao bør man, imho, ikke overbefolke ledelsen med folk som kun har lederutdannelse og lignende. I tillegg er jo slike flink til å tildele seg selv enorme bonuser og lønninger i forhold til de som faktisk gjør noe i bedriften, noe som nok ikke er særlig motiverende for de ansatte.

Men det får være nok avvik fra temaet for min del. :)

Jeg følger opp avviket litt her...;)

Her synes du å mene at det er lettere for piloter (og kanskje kabinpersonale) å lære seg det man trenger å vite om økonomi for å styre, enn det er for økonomer å lære seg om det som trengs om pilot-/kabinyrket. Jeg lurer på om dette er riktig? Jeg tror ikke det er slik at en leder (iallefall toppleder) nødvendigvis trenger å kjenne til detaljene i arbeidsoppgavene for de ansatte - det holder kanskje med å forstå basisgjøremålene. Jeg er helt enig i at en leder må ha god kjennskap til hvordan de ulike funksjonene i selskapet henger sammen for at man skal være i stand til å levere sluttproduktet, men detaljene om hva som skjer f.eks. i cockpit er kanskje ikke så vesentlig.

Back