• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

krangel mellom piloter

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date
Originally posted by LN-SSL
Jeg er ikke i bransjen, og vet således kanskje ikke hva jeg uttaler meg om, men allikevel: jeg skjønner det nostalgiske rundt det hele, men er ikke i bunn og grunn oppgaven til en pilot å føre et fly fra A til B på en sikker måte da? Var vel aldri meningen at flygere skulle begynne å blande seg opp i det administrative i det å organisere et konsern... At man må delaye en flight fordi det sitter to stykker helt fremst og "diskuterer" så busta fyker er jo helt sykt (ref. ENGM RAMP's innlegg). Det sitter tross alt en hel bråta mennesker litt lenger bak som skal ut å fly med slike folk.
Uten å ha tenkt gjennom saken nøye, høres det like greit ut å fristille ungene og la de søke på jobbene sine på nytt....:sarc
Tja....blir nesten som å se på hvordan sykehusene i Norge er organsiert. Legene vil styre det hele....også administrasjon....selv om det finnes andre yrker som faktisk HAR den utdannelsen. Heia Norge:nor

I 'gamle dager' var det ikke uvanlig at piloter jobbet seg opp til toppsjefer ... sammenligningen med at leger skal styre sykehusene er relevant .. og litt skremmende ... ;)

Originally posted by LN-MOW
I 'gamle dager' var det ikke uvanlig at piloter jobbet seg opp til toppsjefer ... sammenligningen med at leger skal styre sykehusene er relevant .. og litt skremmende ... ;)
Nei - leger var det første som kom i hodet når jeg leste om pilotene ja....

Kanskje en god ide og si opp alle pilotene i SKBU?
Problemet er at SK pilotene er ansatt i SASkonsortiet og ikke i "Norge"!
Fordi vi har et problem i Norge skal vi altså si opp alle pilotene i NO, SE og DK. Ja selvfølgelig!
Det var lurt!

Originally posted by Kua
Fordi vi har et problem i Norge skal vi altså si opp alle pilotene i NO, SE og DK. Ja selvfølgelig!
Det var lurt!
At pilotene er ansatt i SAS konsortiet og ikke i de enkelte lands selskaper er vel nettopp det som er vanskelig nå når Braathens-pilotene skal "inn" i selskapet....

Originally posted by Kua
Ja DY, det skal bli "artig" å se hvor det hele ender.
Lykke til Petter Jansen.
Tror han trenger alle lykkeønskninger han kan få......dessverre.

Originally posted by LN-MOW

Tja... Jeg må si det skremmer meg vel så mye at dette landet snart kun styres av økonomer. Mitt inntrykk er at det sitter en del blåruss med minst 90% irrelevant kunnskap i alt for mange lederstillinger. Enda verre er det at disse nekter å lytte til "grasrota". (Jeg snakker blant annet om det synkende skipet Avinor.)

:nor

Nå er jeg av den oppfatning at man faktisk må ha kunnskaper om det man skal administrere og ikke bare kunnskaper om administrasjon. Ergo er etter min mening en lege vel så god til å lede et sykehus enn en rent økonomi- og administrasjonsutdannet person, og det kan selvsagt gjelde for piloter og flyselskaper også.

Når enkelte her tar til ordet for å si opp kabin og piloter for så å ansette dem igjen er det for det første tvilsomt at det lar seg gjøre innenfor gjeldene lovverk, og for det andre en helt idiotisk løsning som overhodet ikke vil gjøre arbeidsmiljøet bedre etter en eventuellt nyansettelse, heller tvert imot!

Originally posted by DY
Originally posted by Kua
Det var lurt!
At pilotene er ansatt i SAS konsortiet og ikke i de enkelte lands selskaper er vel nettopp det som er vanskelig nå når Braathens-pilotene skal "inn" i selskapet....

Nå er vel avtalen med ex:BU pilotene på plass for mange månder siden, så den siden av cockpit døra er vel ikke noe tema.

Når det gjelder piloter og ledelse , Willie Walsh var vel pilot, og han er nå :______

Originally posted by LN-TUM
Jeg kan kun svare for cabin, for der jobber jeg (SAS Braathens) og vil tillegge at jeg TRIVES MEGET GODT, men den løsningen selskapet vil at vi skal jobbe er helt uhørt. Forslaget i utgangspunkt låg på at vi skal jobbe 5 dager på jobb og 3 dager fri, og hver 6:e helg fri. jobbe mer, mindre lønn og helt ikke noe privat liv...(Itilegg være borte mer hjemmifra)

LN-TUM, jeg skjønner godt at dere er frustrerte. De problemene med den prosessen dere er oppe i nå misunner jeg dere absolutt ikke. Men det forslaget du nevner... høres nesten paradisisk ut for min del! Tror ikke jeg skal legge ut om hva slags forhold jeg jobber under ;)

Håper det løser seg snart, det fortjener dere!

Originally posted by THS
Nå er jeg av den oppfatning at man faktisk må ha kunnskaper om det man skal administrere og ikke bare kunnskaper om administrasjon. Ergo er etter min mening en lege vel så god til å lede et sykehus enn en rent økonomi- og administrasjonsutdannet person, og det kan selvsagt gjelde for piloter og flyselskaper også.

Når enkelte her tar til ordet for å si opp kabin og piloter for så å ansette dem igjen er det for det første tvilsomt at det lar seg gjøre innenfor gjeldene lovverk, og for det andre en helt idiotisk løsning som overhodet ikke vil gjøre arbeidsmiljøet bedre etter en eventuellt nyansettelse, heller tvert imot!
men det finnes mange andre i et sykehus enn leger ;)

Originally posted by raskefot
Jeg kan kun svare for cabin, for der jobber jeg (SAS Braathens) og vil tillegge at jeg TRIVES MEGET GODT, men den løsningen selskapet vil at vi skal jobbe er helt uhørt. Forslaget i utgangspunkt låg på at vi skal jobbe 5 dager på jobb og 3 dager fri, og hver 6:e helg fri. jobbe mer, mindre lønn og helt ikke noe privat liv...(Itilegg være borte mer hjemmifra)

LN-TUM, jeg skjønner godt at dere er frustrerte. De problemene med den prosessen dere er oppe i nå misunner jeg dere absolutt ikke. Men det forslaget du nevner... høres nesten paradisisk ut for min del! Tror ikke jeg skal legge ut om hva slags forhold jeg jobber under ;)

"Paradisisk" er kanskje det best dekkende ordet etter min mening, men tror mange gjerne ville ha 5 dagers jobb og 3 dager fri.....

Originally posted by THS

Jepp, og det vil som regel være enklere for den spesialutdannede å lære seg det som trengs om ledelse og økonomi, enn det vil være for en blåruss å lære seg om det som trengs innenfor spesialutdannelsen (type pilot, lege, etc.). Mao bør man, imho, ikke overbefolke ledelsen med folk som kun har lederutdannelse og lignende. I tillegg er jo slike flink til å tildele seg selv enorme bonuser og lønninger i forhold til de som faktisk gjør noe i bedriften, noe som nok ikke er særlig motiverende for de ansatte.

Men det får være nok avvik fra temaet for min del. :)

Morten.

Originally posted by DY

"Paradisisk" er kanskje det best dekkende ordet etter min mening, men tror mange gjerne ville ha 5 dagers jobb og 3 dager fri.....
Ja det vil de aller fleste men er folk flest villige til å gå 12 timers skift for å få det til?

Originally posted by FBU
Originally posted by DY

Ja det vil de aller fleste men er folk flest villige til å gå 12 timers skift for å få det til?
Ja jeg tror flere kunne tenke seg det....men hvor ofte er det 12t dager i praksis...det er jo en anna sak. Dessuten er det vel endel andre ordninger som billig flyreiser, hotellavtaler, lite studielån, diettgodtgjørelse....men også slitsomt med å være "positiv" hele tiden....nye jobbkollegaer om dagene etc.....som for mange andre.

DY, 12t + er svært vanlig.

Frua her i huset jobber 50% dvs SAS (med hjelp fra kabin.no vil jeg tro) fant ut at det var 53% , så viser det seg at tilsvarende stilling i BU delen av kabinen er 60% , men vi regnet litt på antall timer "på jobb" over en 4 mnd perioder det ville tilsvare en "normal" jobb på 65-58% (basert på at normalen er 37,5t/uke)

Geir

Originally posted by P.A. VIKING
DY, 12t + er svært vanlig.

Frua her i huset jobber 50% dvs SAS (med hjelp fra kabin.no vil jeg tro) fant ut at det var 53% , så viser det seg at tilsvarende stilling i BU delen av kabinen er 60% , men vi regnet litt på antall timer "på jobb" over en 4 mnd perioder det ville tilsvare en "normal" jobb på 65-58% (basert på at normalen er 37,5t/uke)

Geir
Da tror jeg fordelingen av lange dager er svært skjeiv i SK. Kjenner mange som ikke jobber mange dager på over 12t på sine jobbdager ja. Men ingen stor sak.
Tror fortsatt at mange gjerne ville hatt en slik jobb og de betingelsene som følger med....tro det eller ei.

At BU og SK har ulike arbeidsavtaler medfører nettopp slike skjevheter som du beskriver....og som er grunnlaget for uroene i rekkene vil jeg anta.

Det var noen lengre opp som snakket om SAS-konsortiet. Mener å huske at det ble "partert" i fjor vår. Nå er de fire delene såkalte "selvstendige juridiske enheter", altså mer handlefrihet for den enkelte ledelse. Denne "lille" detalj vil nok komme tydeligere frem når man setter seg til forhandlingsbordet.

:sarc

Originally posted by LN-ATC

Tja... Jeg må si det skremmer meg vel så mye at dette landet snart kun styres av økonomer. Mitt inntrykk er at det sitter en del blåruss med minst 90% irrelevant kunnskap i alt for mange lederstillinger.

Godt poeng. Mange av slipsfolket kan masse om administrasjon, for det har de lært i case-studier, men de har kanskje ikke lært at de som skal administreres er mennesker, som ikke bare kan flyttes rundt på som brikker.

For de som har lest "GO" var slike personal&kulturproblemer hovedgrunnen til at Barbara Cassani ikke ville fusjonere Go og lettJet - hun gikk da også fra sjefsstillingen da fusjonen ble vedtatt. Hun hevdet også at oppkjøpet av Morris Air (det første selskapet til David Neeleman) holdt på å revne Southwest, selv om det vare var 1/10 av størrelsen - og at SWA derfor klokelig har holdt seg unna oppkjøp deretter.

Back