Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

SAJblue

ScanFlyer Blue
Meget, meget stygge tall for SAS. Også SAS i Norge lekker passasjerer som en sil.

SAS Gruppen hadde en nedgang i passasjertrafikken (RPK) på 20,1 prosent i februar 2009 sammenlignet med samme måned i 2008. Scandinavian Airlines hadde isolert sett en nedgang i RPK på 21,0 prosent i samme periode.

Les hele artikkelen i dn.no:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1625609.ece


Overlever SAS ut 2009? Kabinfaktor under 60% er ikke hyggelig. Vi ser også at solgte setekilometer synker raskere enn SAS klarer å parkere fly.
 
Last edited:
Ingen stor overraskelse egentlig. Ikke før 1.april skal den nye organisasjonen være på plass, og da bør man begynne å se visse forbedringer. Det store utslaget bør komme i løpet av sommeren/etter-sommeren....skjer ikke det, så spørs det om det er mulig i det hele tatt.
 
SAS overlever.
Det blir kuttet i kapasiteten fremover, og ulønnsome ruter legges ned.
SAS i Sverige har allerede varslet 300 oppsigelser innen crew og admin + 500 i SGS
De blir tøffe tak - men WE CAN DO IT!
 
Nå skal det sies at de siste ukene har det vært en økning i belegg på mange fly. Bare siste uken har jeg faktisk opplevd å måtte stå på venteliste på to flyavganger ved bestilling (i ettermiddag OSL-BGO og mandagens BGO-KRS). I tillegg har det vært mange fly ganske nær fulle. Stikk motsatt var det for en måneds tid siden. Det kan derfor være tegn som tyder på at det er i ferd med å snu så smått. Er derfor spent på mars tallene.
 
Jeg var i Svg 20-22 feb. Fløy SAS begge veier, bort på fredag var det nesten fult. Og returen på søndag var full. Mange av avgangene den dagen virket utsolgt. Nå er vel søndag og fredag to av de bedre dagene. Men uansett. Er det noen spesielle dager eller destinasjoner som påvirker tallene??
 
Ingen stor overraskelse egentlig. Ikke før 1.april skal den nye organisasjonen være på plass, og da bør man begynne å se visse forbedringer. Det store utslaget bør komme i løpet av sommeren/etter-sommeren....skjer ikke det, så spørs det om det er mulig i det hele tatt.

Det hjelper sikkert på med omorganiseringen, men så vidt meg bekjent så har SAS nesten kontuinuerlig drevet med omorganiseringer og effektiviseringer. Hva er årsaken til at det skal gå så mye bedre denne gangen? Core-SAS er nok en god ide, men det gjenstår å se hvilken effekt det har.
 
Meget, meget stygge tall for SAS. Også SAS i Norge lekker passasjerer som en sil.

SAS Norge har tatt ut 8 fly av trafikk. De lekker altså ikke passasjerer som en sil, de har redusert tilbudet i et marked hvor det er langt færre som flyr enn i fjor. Da kan det ikke være en overraskelse at passasjerantallet er ned, du kommer til å se akkurat det samme i hver måned fremover, i og med at man jo sammenlikner med samme måned i fjor.

Overlever SAS ut 2009?

For dumt til å kommentere egentlig, men OK: SAS har 15 MRD i egenkapital. Andre flyselskaper som har 5% av dette sier de sover godt om natten likevel... Det er forøvrig fortsatt ikke kabinfaktor som gir penger i kassa.
 
SAS Norge har tatt ut 8 fly av trafikk. De lekker altså ikke passasjerer som en sil, de har redusert tilbudet. Da kan det ikke være en overraskelse at passasjerantallet er ned, du kommer til å se akkurat det samme i hver måned fremover, i og med at man jo sammenlikner med samme måned i fjor.

Det forsvinner langt flere passasjerer enn reduksjonen i tilbudet skulle tilsi. Produksjonen er ned 12%, passasjertrafikken ned 20%. Dette kaller jeg å lekke som en sil.
 
20% nedgang, det vil jeg kalle ganske dramatiske tall. La oss håpe det ikke fortsetter slik.
 
Og med denne månedens resultater så er ikke SAS NO lenger storebror i Norge. En trøst for SASene - nå kan ikke Kjos spille underdog lenger, men derimot glise kan han.

Markedsandelene mellom SAS NO og DY er så i februar:
Pax:
SAS 49%
DY 51%

RPK:
SAS 39%
DY 61%

Når det gjelder 12 måneders rullerende tall for SAS NO og når DY passerer, så må jeg ha riktig maskin foran meg.
 
Markedsandelene mellom SAS NO og DY er så i februar:
Pax:
SAS 49%
DY 51%

Spørr sikkert litt dumt, men hvordan kommer du frem til dette?

SKNO fraktet 639 4000 passasjerer i februar i følge dem selv.
DY.NO (NO,DK,PL) fraktet 568 975 tilsammen (3% av dette var i DK) i følge Norwegian.

Ut i fra dette, pax tall, så har vel SKNO større markedsandel en DY (??), men det begynner å bli tett mellom de to
 
Last edited:
Det hjelper sikkert på med omorganiseringen, men så vidt meg bekjent så har SAS nesten kontuinuerlig drevet med omorganiseringer og effektiviseringer. Hva er årsaken til at det skal gå så mye bedre denne gangen? Core-SAS er nok en god ide, men det gjenstår å se hvilken effekt det har.

SAS er fra 1.april tilbake med én AOC, spareprogram er inngått med alle foreninger i selskapet, produksjonskutt er avklart og gjennomføres i henhold til plan osv. Denne gangen virker dessuten spareplanen mye mer konkret, man vet hvor man skal kutte og effektivisere, og det er avtalt med de ansatte. Tidligere har alle spareplanene på en måte vært "svevende" hvor ledelsen har kommet med krav om kutt "litt her og litt der med X antall milliarder", uten at de ansatte har vært med på laget. Dermed har det blitt konflikter og streiker, og ledelsen har ikke klart å kutte der de selv har hatt mest lyst til å kutte. Nå har de ansatte innsett at de lever i en annen virkelighet, og det virker som hele selskapet spiller på samme lag.

Så jo, jeg har trua! :)
 
liten korreksjon, TCAS. SAS Norge vil kjøre på eget AOC ut 2009.
Det vil vel ta litt tid å migrere
 
Gratulerer til Norwegian som nå i likhet med gamle Braathens SAFE er størst i Norge. tror dette er sunt...hyggelig og bra for Norwegian men også bra for SAS som kanskje blir tvunget til å tenke nytt/gå til angrep.
 
Spørr sikkert litt dumt, men hvordan kommer du frem til dette?

SKNO fraktet 639 4000 passasjerer i februar i følge dem selv.
DY.NO (NO,DK,PL) fraktet 568 975 tilsammen (3% av dette var i DK) i følge Norwegian.

Ut i fra dette, pax tall, så har vel SKNO større markedsandel en DY (??), men det begynner å bli tett mellom de to

Det er du som snakker om DY.NO LN-RRA, se at jeg benytter DY og det inkluderer DY.no og DY.se

Og da har DY 668' mot SAS.no 639'
eller hvis en tar RPK DY 636 mill. mot SAS.no 414 mill.
 
Jeg mener det blir feil å sammenlikne hele Norwegian-systemet med SAS Norge. Du burde jo heller bruke DY.NO mot SAS NO, eller hele DY mot SAS NO pluss SAS SE.

Statistikk er jo som kjent den tredje formen for løgn:P
 
Det er du som snakker om DY.NO LN-RRA, se at jeg benytter DY og det inkluderer DY.no og DY.se

Og da har DY 668' mot SAS.no 639'
eller hvis en tar RPK DY 636 mill. mot SAS.no 414 mill.

LOL.. Sammenligningen din er jo helt på jordet. Du sammenligner isolert SAS i Norge, mens du inkluderer DY i Sverige for å bevise at DY nå er størst i Norge.

Kjos kan glise, jeg gliser også når jeg ser dine poster i denne tråden.
 
Helt klart.

Det er langt fra kun SAS som sliter, belegget på mange av flightene jeg har tatt på CO, UA, US og NW her i USA den siste tiden er skremmende lavt.

Brodern kjøpte seg billett OSL-NYC med LH i går, t/r var prisen 80 Euro + skatter og avgifter med 100% UA poeng...

Jeg er mer opptatt av at bransjen skal klare seg igjennom denne krisen slik at tilbudet til våre passasjerer ikke blir mye dårligere og at de ansatte beholder sine jobber. Pissekonkurransen mellom SAS og DY blir liksom litt uviktig nå
 
Back
Top