• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Korte spørsmål om fuel

  • Thread starter Thread starter Fry
  • Start date Start date

Fry

ScanFlyer Silver
Korte spørsmål om fuel

Hvor mye fuel bruker en fullastet A340-300 på en 11 timers flight? Altså hvor mye tankes opp? Svar gjerne i lbs.

Er bare nysgjerrig!

Takk:)
 
Re: Korte spørsmål om fuel!

Her er det ganske mange variable faktorer som spiller inn..

Vind/vær, alternativ flyplasser, antall passasjerer + bagasje og frakt + + +

Så noe exakt svar kan man vel ikke gi.. skjønt det bør jo være mulig å regne ut ett gjennomsnitt.

Max fuelkapasitet er ca 140 tonn.. Så mellom 120 og MAX tror jeg ikke er så langt unna på en så lang tur.
 
Re: Korte spørsmål om fuel!

Nå tanker man opp mer enn det som bruker .. man skal jo alltid ha en viss mengde igjen når man lander og i tillegg må man ha nok til å nå alternativ flyplass itilfelle dårlig vær eller andre forhold.
 
Re: Korte spørsmål om fuel!

Jeg tipper den bruker 8 tonn pr time, kanskje litt mer de første timene med skikkelig load. Sier man 88tonn pluss 5 tonn for taxi, take-off og climb, så er man ikke langt unna. 90-100 tonn med andre ord. Stein kommer nok med fasiten for hva de bruker til BKK og NRT ganske snart :)
 
Re: Korte spørsmål om fuel!

Fant noen tabeller på pprune:
Weight A340-300 ISA Fuel Flow kg/hr/eng M0.82 CFM 5C4
Tonnes 130 140 150 160 170 180
FL
290 1730 1740 1750 1760 1775 1790
300 1660 1670 1680 1690 1710 1730
310 1590 1500 1610 1620 1640 1665
320 1525 1535 1545 1560 1585 1610
330 1460 1470 1480 1500 1525 1555
340 1400 1410 1425 1450 1480 1510
350 1340 1355 1370 1400 1430 1465
360 1290 1305 1330 1360 1395 1435
370 1240 1260 1280 1315 1360 1405
380 1200 1220 1250 1290 1340 1405
390 1160 1185 1220 1265 1330 1400
400 1125 1158 1200 1260 1330 1430
410 1095 1130 1180 1250 1335 1435

Weight A340-300 ISA Fuel Flow kg/hr/eng M0.82 CFM 5C4
Tonnes 190 200 210 220 230 240
FL
290 1810 1840 1870 1905 1950 1990
300 1750 1780 1820 1860 1900 1955
310 1690 1725 1765 1810 1860 1920
320 1640 1680 1720 1775 1835 1910
330 1590 1630 1680 1740 1815 1895
340 1550 1610 1660 1730 1815 1910
350 1510 1585 1640 1720 1815 1925
360 1495 1570 1645 1740
370 1475 1555 1650 1755
380 1485 1575
390 1490 1600

FL 250 260
290 2040 2100
300 2020 2090
310 1995 2075
320 1995
330 1995


Sier man en snittvekt på 260t og FL300 første del av turen gir det 8,36 tonn pr time.
Et stykke ut i turen kan man komme ned på f.eks. 230t og FL340 gir 7,25tonn pr time. Ser ut som 8 tonn pr time pluss reserver ikke er så langt unna.
 
Re: Korte spørsmål om fuel!

Ser at Virgin Atlantic gjerne bruker ca 105 tonn på leg LHR-HKG og det er jo en tur på rundt 11 timer, vanligvis.
 
Re: Korte spørsmål om fuel!

Strålende! Tusen takk:)

Forresten, flys ikke LHR-HKG ruten med A346? Eller bytter de på?
 
Last edited:
Re: Korte spørsmål om fuel!

> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1600 1230+1 346 0 246 02DEC
> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1600 1230+1 346 0 D 04DEC 25JAN
> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1600 1230+1 346 0 D 30JAN 28MAR
> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1600 1230+1 346 0 D 25OCT 06NOV
> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1640 1200+1 346 0 D 29MAR 24OCT
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2130 1740+1 346 0 D 26MAR
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2130 1740+1 346 0 5 27MAR 27MAR
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2130 1750+1 346 0 D 25OCT 06NOV
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2130 1740+1 346 0 6 28MAR 28MAR
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2230 1750+1 346 0 X56 29MAR 02APR
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2230 1750+1 346 0 D 03APR 01OCT
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2230 1750+1 346 0 D 02OCT 24OCT
 
Re: Korte spørsmål om fuel

Hvor mye bruker en 777-200ER/300ER og 200LR sammenlignet med 340-300?
 
Re: Korte spørsmål om fuel

I følge kilder bruker en 777-200 8t/h på cruise etter en MTOW TO. Da kan man gå ut fra at den bruker noen hundre kg mindre pr time enn 340-300, mens 77W bruker noen hundre kg mer pr time enn 340-300.
Skal man skyte noen tall fra hofta så kan man prøve på 6,7 tonn for 772ER, 7,2tonn for 343 og 7,5 tonn for 77W midt inne i en 11 timer lang flytur der man tok av på MTOW. Dag J har garantert nøyaktige tall på hva GE90'n pleier å bruke på slike turer. 77L bruker omtrent det samme som 77W tidlig i flighten, men etter hvert som det blir lettere vil forbruket gå ned på 772ER-nivå. Guesstimater fra meg, sent en natte-time.


http://books.google.no/books?id=iWr...a=X&oi=book_result&resnum=1&ct=result#PPP1,M1
 
Re: Korte spørsmål om fuel

Litt mer konkret - mener at skipper'n sa at de hadde 95 t ombord på SK SEA-CPH sist gang jeg fløy den (hvis hukommelsen er korrekt)
 
Re: Korte spørsmål om fuel!

> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1600 1230+1 346 0 246 02DEC
> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1600 1230+1 346 0 D 04DEC 25JAN
> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1600 1230+1 346 0 D 30JAN 28MAR
> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1600 1230+1 346 0 D 25OCT 06NOV
> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1640 1200+1 346 0 D 29MAR 24OCT
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2130 1740+1 346 0 D 26MAR
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2130 1740+1 346 0 5 27MAR 27MAR
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2130 1750+1 346 0 D 25OCT 06NOV
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2130 1740+1 346 0 6 28MAR 28MAR
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2230 1750+1 346 0 X56 29MAR 02APR
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2230 1750+1 346 0 D 03APR 01OCT
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2230 1750+1 346 0 D 02OCT 24OCT

Hvordan fant du de faktaene LN-MOW? Er det en side/program der man kan finne slike fakta?
 
Re: Korte spørsmål om fuel

Mens jeg var i LAX startede Emirates med nonstop LAX -DXB....ca 17 timer i en B777,,,puha det er lang tid

Hilsen
ole
 
Re: Korte spørsmål om fuel

Mens jeg var i LAX startede Emirates med nonstop LAX -DXB....ca 17 timer i en B777,,,puha det er lang tid

Hilsen
ole

SQ sin SIN-EWR har standard tid på 18:35. I følge noen stats har den vært borti 1:30 sein et par dager i det siste... 20 timer er nok, samme hva klasse man reiser i. :D

-A
 
Back
Top