Kortbaneflyplassene, trenger vi de ?

Det er jeg veldig klar over, men sia ikke alle er like lokalkjente som du og jeg så skreiv jeg bare Vadsø og Vardø, men kunne sjølsagt lagt til Domen akkurat som jeg nevnte Kvænangsfjellet :)
 
Hvis vi skal ha Tromsø lufthavn i Bardufoss trenger vi et skikkelig "flytog". I dag går jo de første flyene sørover kl 0645, og da rekker de ikke alle morgen-connections fra OSL. Hvortidlig skal man dra fra Tromsø for å nå 0700-fly (i verste fall) fra BDU? Kl 0400 (drosje/bil til eventuell jernbanestasjon pluss tog pluss innsjekk osv)? Jeg tror de aller aller fleste vil takke nei selv om vi får TGV her oppe :)
 
Hvis vi skal ha Tromsø lufthavn i Bardufoss trenger vi et skikkelig "flytog". I dag går jo de første flyene sørover kl 0645, og da rekker de ikke alle morgen-connections fra OSL. Hvortidlig skal man dra fra Tromsø for å nå 0700-fly (i verste fall) fra BDU? Kl 0400 (drosje/bil til eventuell jernbanestasjon pluss tog pluss innsjekk osv)? Jeg tror de aller aller fleste vil takke nei selv om vi får TGV her oppe :)

Tromsø Lufthavn har da i høyeste grad sin berettigelse, og Bardufoss er forsvaret sin, så dette er ikke aktuell problemstilling i det hele tatt. Dessuten er ingen av disse kortbaneplasser, eller Regionale flyplasser som de helst kalles hos Avinor.
 
Det er vel like aktuelt å snakke om Tromsø Lufthavn Andenes, hvor det bygges undersjøisk tunnell fra Tromsø til Andøya. God tur :)
 
Skal man begynne å se på flyplasser i faresonen, så vil jeg tro SVJ er blant de første som ryker. LKN er ca. 65km å kjøre på greie veier, og EVE er ca. 2,5 fergefrie timer unna. I mellom disse ligger også SKN (jada, jeg vet det er ferge over der).

LKN tar seg i dag av de ytre delene av Lofoten, mens EVE tar de innerste delene. SVJ har strengt tatt kun Austvågøy som nedslagsfelt.
 
ENTC har en viktig funksjon som ambulanseflyplass for store deler av Nord-Norge.. Derfor er det viktig at man har en flyplass nærmest mulig det beste(?) sykehuset i nord. Det er ikke uten grunn at Lufttransport har 2 fly stående på beredskap der. Transport av kritisk syke person kan bli mer kritisk når man må transporteres langt på bakken, evt over i helikopter.

Tilgangen til sykehus er etter min mening en viktig del av denne debatten.
 
Hvorfor skal det være en menneskerett å ha en flyplass to/tre timer unna.
Selvsagt er det kjekt, men når andre må betale regninga for det, synes jeg det er lite smart å fortsatt drive de med tap. Leggg de ned og heller bygg store sentrale flyplasser, som er økonomisk forsvarlige.
 
Skal man begynne å se på flyplasser i faresonen, så vil jeg tro SVJ er blant de første som ryker. LKN er ca. 65km å kjøre på greie veier, og EVE er ca. 2,5 fergefrie timer unna. I mellom disse ligger også SKN (jada, jeg vet det er ferge over der).

LKN tar seg i dag av de ytre delene av Lofoten, mens EVE tar de innerste delene. SVJ har strengt tatt kun Austvågøy som nedslagsfelt.

SVJ er nok en av de første som ryker ja. De har relativt kort vei til sykehus på Gravdal utenfor Leknes og ca 2,5 timet til EVE. I tillegg har det vel vært snakk om en ny tjeldsundbru mellom Fjelldal og Sandtorg, noe som vil forkorte veien ytterligere.
 
Hvorfor skal det være en menneskerett å ha en flyplass to/tre timer unna.
Selvsagt er det kjekt, men når andre må betale regninga for det, synes jeg det er lite smart å fortsatt drive de med tap. Leggg de ned og heller bygg store sentrale flyplasser, som er økonomisk forsvarlige.

Det er selvfølgelig ingen menneskerett å ha under to/tre timer til nærmeste flyplass. Nå er det jo slik at det bor litt folk på disse stedene som prøver å drive butikk, enten i form av fiske eller etterhvert også olje. Disse betaler jo ganske mye i skatt og betaler jo stortsett for sin egen flyplass. De fleste kortbaneflyplassene er nok samfunnsøkonomisk lønnsomme å drive, selv om de fleste går med et bedriftsøkonomisk underskudd.
 
I tillegg har det vel vært snakk om en ny tjeldsundbru mellom Fjelldal og Sandtorg, noe som vil forkorte veien ytterligere.

Sier du det du? Har det stått noe om det i Harstad Tidene eller liknende? Verdens kjedeligste vei bortover der, på lik linje med omkjøringa gjennom nordkjosbotn og hundbergan inn til Tromsø. Kunne nok gått fra 6 timers kjøretid Tromsø-Sortland til kanskje 4,5-5?
 
Det er vel like aktuelt å snakke om Tromsø Lufthavn Andenes, hvor det bygges undersjøisk tunnell fra Tromsø til Andøya. God tur :)


Som jeg sa er Bardufoss bare aktuelt dersom en mot formodning bygger jernbanen som blei vedtatt utreda i fjor. Sia jeg har lagt det premisset til grunn er det tull å påstå at Andenes og Bardufoss går for det samme. Bygges det ei skikkelig linje som sees i sammenheng med en sentral flyplass, så kan det å reise fra Tromsø til Oslo kanskje komme til å ta en halv time lengre (togtid minus litt kortere flytid).

Jeg vet også at dette ikke er kortbaneflyplasser, men alt henger sammen med alt, og en slik flyplass vil automatisk true Sørkjosen og Narviks eksistens. Kanskje også Evenes' eksistens.

Når det gjelder forsvaret så kan jeg ikke se for meg at det er et problem, bare pluss for alle leirene i Indre Troms å få bedre flytilbud.
 
NVK er den første som rykter. Jeg tviler på den er med i neste anbudsrunde.

Hmmmm, jeg trodde det var mer eller mindre inndirekte bestemt jeg, når den nye veiforbidelsen mot Evenes åpner?
 
Last edited:
Sier du det du? Har det stått noe om det i Harstad Tidene eller liknende? Verdens kjedeligste vei bortover der, på lik linje med omkjøringa gjennom nordkjosbotn og hundbergan inn til Tromsø. Kunne nok gått fra 6 timers kjøretid Tromsø-Sortland til kanskje 4,5-5?

Det står et gammelt avisoppslag fra Harstad Tidende om det her. Det står at med ei bru til over tjeldsundet og en tunnel på hinnøya vil forkorte veien med 37 km fra lofoten og opp til Evenes. Hvor realistisk det er få å finansiert et slik prosjekt og hvor langt de eventuelt er kommet i planleggingen vet jeg ikke.
 
WF burde kanskje skaffe noen ATR 72 til mer belagte ruter, kanskje med base på Torp?

Kan rutene Bodø-Lofoten erstattes med katamaran/hydrofoilbåt?
 
Last edited:
WF burde kanskje skaffe noen ATR 72 til mer belagte ruter, kanskje med base på Torp?

Slik at de får to forskjellige flytyper og drar på seg flere kostnader med vedlikehold og ratinger? Pax-tallet er vel omtrent likt.
 
Back
Top