Kortbaneflyplassene, trenger vi de ?

WF sine Q400 78 pax. ATR72 tar vel også 78 pax. Performance-messig ligger Q400 langt foran etter hva jeg vet.

Hva har skjedd i planleggingen av kommunikasjonstilbudet på kortbanenettet siden denne tråden var fremme sist?
Er det foretatt noen mulighetsstudier på hvordan dette kan løses fremover?

Tenker man;
A) Fortsetter som nå.
B) 19 Setere på de minste og dårligst trafikkerte stedene.
C) Bruke helikopter som tilbringer inn fra de minste.
D) Noe helt nytt

Ingen som mener noe om kortbanenettet?

Litt vanskelig tema å mene så mye om. Det er jo forskjell fra sted til sted.

Jeg har null peil på geografi i Finnmark så hjelper jo ikke om jeg foreslår toglinje gjennom sentrale Finnmark med tilbringerbusser og parkeringsplasser ved fjernstasjoner og én stor flyplass i midten.

Generelt er det vel naturlig å tro på en viss konsolidering sørover i flyplasser på 1500m.

Noen flyplasser kan erstattes av andre tilbringertjenester. Mener generelt Avinor burde tenke mer på dette -- tilbringerbåter og andre tjenester, spesielt på vestlandet, kunne hatt mye å si.

Og kortbane eller ikke kortbane...

F.eks. ville det ta under én time med hurtigbåt fra Molde til AES. Det tar en time å kjøre fra Kristiansund til MOL og en time å kjøre fra Molde til KSU. Mens det tar nærmere to timer fra Volda til AES, og samme til SDN. Er da HOV den første flyplassen som burde gå i det fylket?

Føler man diskuterer litt for mye flyplassene og en innbilt felles problemstilling rundt kortbane -- mens problemene som burde løses i bunn og grunn er lokale samferdselsproblemer med forskjellige løsninger forskjellige steder.

Blir vel diskutert i filler hver gang noen mener noe om en lokal flyplass ... noe som skjer annenhver uke.

Back