Det er flere kortbaneplasser som bare ligger 1-2 timers kjøretur fra hverandre. Flere av disse kunne vært nedlagt, men hvis man begynner en utredning er det nok bare et svært lite antall man ville funnet aktuelle for nedleggelse. For man må ikke bare se på reisestrekning og reisetid, men også veistandard, antall ferger, værforhold vinterstid osv osv.
Den eneste plassen på Vestlandet som jeg ser på som aktuell for nedleggelse i så måte er Sandane. Et raskt søk på GoogleMaps gir dette resultatet i reisetid:
Sandane - Hovden: 1t 46 min
Sandane - Førde: 1t 19 min
Sandane - Sogndal: 1t 29 min
Det jobbes vel med en ny vei som vil bringe reisetiden mellom Sandane og Hovden/Ørsta/Volda ned mot 1 time etter hva jeg har hørt. Da blir også veistandarden god og man slipper ferge.
De andre Vestlandsplassene ligger for langt fra hverandre tidsmessig til at jeg tror det vil være aktuelt med nedleggelse. Vi snakker da om mellom 2-3 timers reisetid hver vei mellom flyplassene. Tviler uansett på at det ikke blir snakk om nedleggelser på Vestlandet i denne Stortingsperioden. Og heller ikke neste. Men kanskje etter det. Sandane stenges og oppgraderes for XXX millioner nå og da tviler jeg på nedleggelse helt plutselig.
Så har vi Helgeland. Der er det nok bare et tidsspørsmål (5-10 år) før man har 1 regionsflyplass + at Brønnøysund består som i dag. Det er vel bare snakk om å bli enige og at de gjør noe med veien og kanskje også med jernbanen.
Lofoten kan fint klare seg med bare Leknes eller bare Svolvær, og det blir vel samme kamp der i så fall som de har mellom Mosjøen og Mo i Rana. Reisetid til Evenes har liten betydning da det tar over 2.5 time å kjøre dit fra Svolvær (i følge GoogleMaps), og trafikken i Lofoten har dessuten økt selv om Lofastsambandet har kommet på plass. Sånn sett har man vel ikke akkurat tapt passasjerer til Evenes selv om flere folk sikkert nå kjører dit og tar flyet videre ut i verden. Men det er nok bare snakk om feriefolk.
Stokmarknes/Skagen kan fint klare seg som i dag.
Narvik blir nok den første kortbaneplassen som legges ned. Etter hva jeg vet er det ikke planlagt arbeid med sikkerhetssoner etc på Narvik, så etter denne anbudsperioden tror jeg det skal mye til for at Narvik vil bestå. Har det ikke også kommet ny vei/planlagt ny vei mot Harstad slik at reiseveien til Evenes blir kortere?
I Troms og Finnmark ser jeg ikke helt at det vil være aktuelt å legge ned noen plasser, kanskje bortsett fra Vardø som bare ligger 1 time fra Vadsø. Værforholdene i Finnmark er rett og slett så krevende at fly ofte er det eneste mulige transportmiddel når været er som verst. Det hjelper ikke med god Frp-veistandard så lenge vinteren gjør det umulig å holde dem åpne.
Så kort oppsummert tipper jeg følgende vil bli nedlagt innen 5-15 år: Sandane, Mosjøen, Mo i Rana, Sandnessjøen, Svolvær eller Leknes og Vardø. Totalt 5 plasser, hvorav 1 ny oppstår. Nettotap på 4 plasser. Ikke akkurat mye når man ser hvor mange kortbaneplasser som finnes.
Det var min høyintellektuelltekniske analyse av kortbanenettet