Kortbaneflyplassene, trenger vi de ?

Jeg tror at vi ikke trenger alle de kortbaneflyplassene som vi har idag. Svolvær og Narvik er to plasser som jeg mener kunne ha bli lagt ned. Narvik har ca en time til Evenes, mens Svolvær har tre flyplasser innenfor 90 min reisetid, nemmelig Evenes, Leknes og Stokmarknes.

Det virker jo som om "alle" er enige om at noe bør gjøres, men at ingen tør å gjøre jobben... Debatt på RedaksjonEN nå.

noen av de som ligger tettest kan man vel kanskje vurdere, men å påstå at veibyggingen i norge de siste 40 årene gjør at vi ikke trenger en eneste flyplass på helgelandskysten er vel en noe drøy påstand! SÅÅÅ mye veier er det da ikke bygd under AP-veldet ... Trenger nok ikke alle, men å forvente at folk skal tråle helgelandskysten sørover i bil for å fly billig fra Trondheim er vel å skyte fra hofta..... TØI... i mine ører høres det ut som et bestillingsverk fra LCC selskapene for å få ned subsidieringen (og dermed også avgiftskostnadene) som skjer via de større flyplassene i norge. Norwegian ble nevnt spesifikt, og Kjos the man er vel ikke ulykkelig for det regner jeg med.... Mangt man kan få fram av skjult reklame gjennom en reklamefri kanal som NRK :) Man får ta et standpunkt i dette landet... Enten så ønsker man desentralisering med de økte kostnader det medfører, eller så får man jobbe for sentralisering og legge kortbane distriktene øde :)

Det beste så langt er vel spørsmålet om man kan få inn flere aktører på anbudsrutene for å få konkurranse på flygingene så det blir billigere å fly der...

Det beste så langt er vel spørsmålet om man kan få inn flere aktører på anbudsrutene for å få konkurranse på flygingene så det blir billigere å fly der...

Amen. Men det største hinderet idag er banelengden på 99% av disse plassene. Hadde man lagt ned noen av plassene, og utviklet de resterende til 1199meters bane hadde antallet mulige aktører på nettet blitt mangedoblet. Med en bane på 1199 meter er blant annet Dash8-300 og Avrjo aktuelle flytyper.

Amen. Men det største hinderet idag er banelengden på 99% av disse plassene. Hadde man lagt ned noen av plassene, og utviklet de resterende til 1199meters bane hadde antallet mulige aktører på nettet blitt mangedoblet. Med en bane på 1199 meter er blant annet Dash8-300 og Avrjo aktuelle flytyper.

Poenget med anbudsrutene er jo at en operatør får monopol på ruten og betalt for å fly. At noen da tror at flybillettene blir billigere hvis staten betaler to aktører for å fly på ruten får jeg ikke til å henge på greip. Well, well, heldig vis finnes det andre ting å irritere seg over :lol:

Om man skal rekke t/r fra N/Vestlandet til Oslo eller Bergen i løpet av en dag så kan man ikke tilbringe 3-4 timer i bil t/r flyplassen. Regner med at det samme blir regnestykke både på Helgelandskysten og andre steder hvor flyplass tettheten på globusen ser tett ut, men i praksis for de som prøver å drive "butikk" der fortsatt er en viktig brikke.

Flere aktører på èn anbudsrute vil jo være katastrofalt i alle fall! Hva er det folk drømmer om? Når det koster x antall kroner å subsidiere Widerøe, så er det jo ikke trafikk nok til å ha to aktører som flyr vinge til vinge....

I tillegg vet jeg ikke helt om det er så mye å hente ut på anbudsrunder i hytt og gevær... hvis vi ikke ønsker oss et nytt KATO air velde med ansatte betingelser som på en utedass da! Vi er vel kanskje litt interesserte i at de som flyr oss ned på noen av norges vanskeligste flyplasser i noen av verdens mest værharde områder, har råd til litt mer enn smør på brødskiva!??

Alt har sin pris, men det eneste man kan hente noe ut på i en slik anbudsrunde, er å senke vilkårene til de flygende. Widerøe er flinke til det de driver med, så det bør de få fortsette med!

Vil man ha distriktstrafikk med fly, så må man bare svelge at det er en dyrere forretningsmodell enn å fly fulle 737'er mellom større byer!

Last edited:
Men da finnes det faktisk plasser på kortbanenettet som ikke er med i anbudet. Stokmarknes er en av disse plassene. Og her er det etter alt å dømme banelengden som hindrer konkuranse på den plassen. Finnes selskaper som vil starte opp om banen hadde vert 1199 meter.

Hvem er "vi" i denne sammenhengen. Sitter man på østlandet trenger man dem ikke... Bor man i Båtsfjord er det greit å vite at luftambulansen kan komme dersom noe skulle skje. Jeg tror vi går mot mer og mer sentraliserte sykehus, det betyr mere ambulanseflygninger til "perifere" plasser.
I Lofoten kan og bør noe gjøres, Svolvær (kan bli GA-flyplass :D ) og Skagen legges ned. Framnes kan også legges ned. Helgeland er avhengig av sterk styring for at de skal få en fellesplass for Mo, Mosjøen og Sandnessjøen. Her står lokal "rivaleri" sterkt.. Trenger vi Namsos flyplass?

Ellers syns jeg også det er synd at widerøe ikke har noen skikkelig konkurrent. Widerøe er bra, men det skulle vært en til..

og Skagen legges ned.

??? javell. Lurer på argumentasjonen for å legge ned Skagen? Det er en av topp tre plassene hva angår antal Pax på kortbanenette, og den er ikke med i anbudet da WIf tjener penger som gress på den plassen pga av mengden PAX den har.

Det er flere kortbaneplasser som bare ligger 1-2 timers kjøretur fra hverandre. Flere av disse kunne vært nedlagt, men hvis man begynner en utredning er det nok bare et svært lite antall man ville funnet aktuelle for nedleggelse. For man må ikke bare se på reisestrekning og reisetid, men også veistandard, antall ferger, værforhold vinterstid osv osv.

Den eneste plassen på Vestlandet som jeg ser på som aktuell for nedleggelse i så måte er Sandane. Et raskt søk på GoogleMaps gir dette resultatet i reisetid:
Sandane - Hovden: 1t 46 min
Sandane - Førde: 1t 19 min
Sandane - Sogndal: 1t 29 min

Det jobbes vel med en ny vei som vil bringe reisetiden mellom Sandane og Hovden/Ørsta/Volda ned mot 1 time etter hva jeg har hørt. Da blir også veistandarden god og man slipper ferge.
De andre Vestlandsplassene ligger for langt fra hverandre tidsmessig til at jeg tror det vil være aktuelt med nedleggelse. Vi snakker da om mellom 2-3 timers reisetid hver vei mellom flyplassene. Tviler uansett på at det ikke blir snakk om nedleggelser på Vestlandet i denne Stortingsperioden. Og heller ikke neste. Men kanskje etter det. Sandane stenges og oppgraderes for XXX millioner nå og da tviler jeg på nedleggelse helt plutselig.

Så har vi Helgeland. Der er det nok bare et tidsspørsmål (5-10 år) før man har 1 regionsflyplass + at Brønnøysund består som i dag. Det er vel bare snakk om å bli enige og at de gjør noe med veien og kanskje også med jernbanen.

Lofoten kan fint klare seg med bare Leknes eller bare Svolvær, og det blir vel samme kamp der i så fall som de har mellom Mosjøen og Mo i Rana. Reisetid til Evenes har liten betydning da det tar over 2.5 time å kjøre dit fra Svolvær (i følge GoogleMaps), og trafikken i Lofoten har dessuten økt selv om Lofastsambandet har kommet på plass. Sånn sett har man vel ikke akkurat tapt passasjerer til Evenes selv om flere folk sikkert nå kjører dit og tar flyet videre ut i verden. Men det er nok bare snakk om feriefolk.

Stokmarknes/Skagen kan fint klare seg som i dag.

Narvik blir nok den første kortbaneplassen som legges ned. Etter hva jeg vet er det ikke planlagt arbeid med sikkerhetssoner etc på Narvik, så etter denne anbudsperioden tror jeg det skal mye til for at Narvik vil bestå. Har det ikke også kommet ny vei/planlagt ny vei mot Harstad slik at reiseveien til Evenes blir kortere?

I Troms og Finnmark ser jeg ikke helt at det vil være aktuelt å legge ned noen plasser, kanskje bortsett fra Vardø som bare ligger 1 time fra Vadsø. Værforholdene i Finnmark er rett og slett så krevende at fly ofte er det eneste mulige transportmiddel når været er som verst. Det hjelper ikke med god Frp-veistandard så lenge vinteren gjør det umulig å holde dem åpne.

Så kort oppsummert tipper jeg følgende vil bli nedlagt innen 5-15 år: Sandane, Mosjøen, Mo i Rana, Sandnessjøen, Svolvær eller Leknes og Vardø. Totalt 5 plasser, hvorav 1 ny oppstår. Nettotap på 4 plasser. Ikke akkurat mye når man ser hvor mange kortbaneplasser som finnes.

Det var min høyintellektuelltekniske analyse av kortbanenettet :)

Last edited:
Du mar mange bra tanker her TCAS. Men hva gjelder Lofoten tipper jeg det er Leknes som består, dette pga regulariteten. Svolvær har en spessiel APP til ene banen som krever relatift god sikt. Det er en circel to land. Pga av terenget nord for flyplassen er det ikke mulig å få en LOC på den banen ved landing ifra Nord.

Fælt så nedleggingsprogressive alle er. Hvorfor ikke se på hvilke flyplasser som kan opprustes? Eller er det steder det med fordel kunne lagt flyplasser, men hvor det ikke er i dag? Hvordan skape mer aktivitet; privatfly, turisme, utvikling osv? Når man først er så heldig at man har en flyplass i kommunen, så gjelder det å se mulighetene. Hva kunne ikke vært produsert i nærheten og raskt nådd markedet ved en Caravan og Cargo videre fra nærmeste større flyplass. Flyplasser er til for å tjene et marked, men er også et utmerket redskap i utviklingen av nye markeder.

Håper også at Svolvær taper den kampen (om noen må tape) og at den endelig kan bli brukt på lørdags ettermiddag og søndag formiddag... :-)

Ang. Skagen var jeg på tynn is, men de har Andøya tenkte jeg.. Var ikke klar over at de hadde nesten 100.000 pax ifjor.. Den kan få bli :-)

Ferge over Nordfjord vil koste minst 2 mrd(Kilde), det er dyrt det. Har liten tro på det med det første. Jeg antar at bro over Nordfjord blir vanskelig mtp alle cruisebåtene.. La Sandane bestå, evt bygg en ny på Skei som dekker et stort område..
(jeg er inhabil i denne saken).

Last edited:
Enig med deg Rolf. Og hvorfor ikke spørre næringslivet i kortbanekommunene hva de synes om nedlegging. Til sist, det synes som om en del av depatantene her har begrenset kunnskap om variable værforhold i deler av landet. Det er, for eksempel ikke helt ukjent at LKN og SKN kan være stengt pga været, men at SVJ har nydelig vær. Så legg ned SVJ og alternativet er hurtigruten over Vestfjorden. Dette bare for å illustrere mulige problemstillinger.

Back