• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Konkurransetråd: Flyvåpen

Re: Konkurransetråd: Flyvåpen

Det er ikke mange land som opererte denne flytypen som på norsk blir fort. Flyvåpenet spilte en viss rolle i ikke mindre enn seks film- og TV-produksjoner om en spektakulær ulykke fra 1972.

Konkurransetråd: Flyvåpen

Fuerza Aerea Uruguaya og flyet er vel argentinsk; IA 58 Pucara. Hva den spektakulære ulykken var, vet jeg ikke noe om... men fortell gjerne! Om svaret godkjennes settes oppgaven fri.

Selvfølgelig, det var den ja... Husket ikke at det flyet kom fra Uruguay.

Kan forresten legge ut en oppgave selv her, selv om den muligens ikke er helt i tråd med reglene... Jeg vet nemlig ikke svaret selv. Hvilket flyvåpen og hvilken flytype? Beklager dårlig bilde, tatt gjennom flyvinduet med mobil + zoom...
d410526b25a03fda268420402a8821c7.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Muligens en Thailandsk CASA/IPTN CN-235-100M

Brukes av Thai Police Aviation Division.

92355_1482517626.jpg

Bueno.

Boeing 707 EL/M-2075 "Cóndor" på SCL. Et helt unikt medlem av B707-familien, fortsatt på jobb.

SCL_snute.jpg

Vi holder oss til flermotors

Attachments

• 15414.jpg
    15414.jpg
    60.2 KB · Views: 79

Jeg ble usikker her, men stemmer for Republique de Cote d'Ivoire. Selvom det jo ikke er noe luftforsvar i seg selv.

Espen

Det er Elbenskysten og den var en del av flyvåpenet som for øvrig ble utslettet av franske styrker i 2004 etter at ivorianerne hadde bombet franske fredsbevarende styrker. Det var et sjakktrekk, men kanskje ikke det smarteste...

Radier66 tar den videre.

Hvilket flyvåpen har operert dette flyet?

Espen

Attachments

• Skjermbilde.PNG
    Skjermbilde.PNG
    204 KB · Views: 56

Tro om det ikke er Blå Tore som er en Saab J29F Tunnan fra det svenske Flygvapnet. Registreringen er et ørlite hint ;)

Du har helt rett Kjell Oskar :D

Jeg vurderte å ikke ta med serienummeret, men vet ikke om det var det som gjorde utslaget her...;)

Flyet er utstilt på flymuseet i Søderhamn og jeg tok bildene ifm midtsommar 2017.

Espen

Attachments

• 948.jpg
    948.jpg
    106.2 KB · Views: 48
  • 951.jpg
    951.jpg
    123.1 KB · Views: 46

Det er jo ikke så veldig mange som fløy Tunnan og østerrikerne brukte ikke blå T-er...

Nuvel, hvilken øvrighet er dette? vil jeg gjerne vite

Attachments

• PNTX8159.jpg
    PNTX8159.jpg
    30.7 KB · Views: 49
Back