Konkurransetråd: Flyvåpen

Re: Konkurransetråd: Flyvåpen

Kan det være noen tvil????

20k2dtd.jpg

Scooter01

Hei!
Jeg ville bare støtte Falcons svar, ikke svare på spørsmålet,,,

Scooter01

Satser på Fairchild-Swearingen Merlin III fra Belgisch Leger - Luchtcomponent (Tror jeg det heter :))

CF-02 ?

Last edited:

Satser på Fairchild-Swearingen Merlin III fra Belgisch Leger - Luchtcomponent (Tror jeg det heter :))

CF-02 ?

Nei, det heter ikke dét. (Federale Overheidsdienst) Defensie, Luchtcomponent er vel det nærmeste du kommer i dag.

Bildet er nok fra tidlig 1990-tall og da var det nok bare Force aérienne belge - Belgische Luchtmacht - Belgian Air Force . Det var først i 2002 at Defensie ble opprettet som enhetsstruktur a la Canada.

God mandag!

Har lyst til å gi både 1944vintage og LN-KOG poeng for denne, men siden presisjon i navnet på flyvåpenet er et poeng - og jeg passet på å legge inn clues om når det var tatt - er det vel KOG som tar denne. Riktig svar var Force Aerienne Belge, eller bare Belgian Air Force, som alle vi andre kalte dem. Flyet er CF-06 fra 21. sqn på Melsbroek, en Swearingen Metro IIIA (eller SW-03 i flyvåpen-lingo). CF-02 var også på besøk på Fornebu mange ganger. Forferdelig flymaskin å handle når det var glatt om vinteren, siden inntaket til bakkestrøm var forferdelig nær propellen på motor nr. 2 (som belgiserne var nødt til å starte før strømmen kunne tas).

Hele bildet her: http://www.airpics.com/pics/public/41883/large.jpg

Det var nok det. Interessant nok endret de skrivemåten på islandsk en gang rundt der. Fra Landhelgisgæzla Íslands til Landhelgisgæsla Íslands.

ISAF-fasit.jpg

Og hva har vi så her?

Attachments

• Flyvåpen.JPG
    Flyvåpen.JPG
    82.3 KB · Views: 99

DDR er et land, ikke et flyvåpen, sist jeg sjekket i alle fall...

Scooter'n har rett med (die) Luftstreitkräfte (LSK) der Nationalen Volksarmee. Tror forresten også at det var lov å skrive Luftverteidigung. Som minner meg om et fint postkort jeg har i samlingen min:

[URL="

Auferstanden aus Ruinen... (Og de som ikke vet hva det er kan google det)

Sie dran, Herr Roller 01!

Da går vi for litt historie igjen, og siden reglene ikke sier det må være fargebilder, så gir jeg dere denne:

Hvilket flyvåpen tilhører det nærmeste flyet?

15nww2q.jpg

Scooter01

Back