• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Konkurransetråd: Flykjenning

Status
Not open for further replies.
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Det har du helt rett i! Denne står hensatt i et hjørne av Kavala i Hellas og vil sikkert ikke fly igjen...

Attachments

• DSC_0773.JPG
    DSC_0773.JPG
    150.3 KB · Views: 209

Hvilken flytype er dette?

Espen

Attachments

• Flytype.PNG
    Flytype.PNG
    56.8 KB · Views: 172

Ser såpass grovsnekra ut at jeg går for Sovjetunionen som opprinnelsesland. Og jeg tror det er bakstussen på en med litt godt magemål. Er det en AN-12?

Sovjetisk -ja! Satser på en Ilyushin Il-14, jeg.

Scooter01

Pga neseborene ja. Tror du har rett jeg, men ser jo ut som noen fulle blikkenslagere har vært i aktivitet over der....

Som ett tillegg (diagnose...) tror jeg dette er ex. SP-LNE og at bildet er fra WAW

Last edited:

Il-14 er korrekt svar;)

Det er også helt korrekt at dette er ex LOT SP-LNE i WAW.

Scooter01 tar oppgaven videre.

Espen

Attachments

• P9270120.jpg
    P9270120.jpg
    131.6 KB · Views: 160
  • P9270111.jpg
    P9270111.jpg
    115.4 KB · Views: 161
  • P9270087.jpg
    P9270087.jpg
    112.9 KB · Views: 158

jeg tror det er bakstussen på en

Ai, ai, ai. Dette var direkte pinlig, flaut når man skryter på seg flykunnskaper og ikke klarer å se forskjell på foran og bak :headbang Får prøve meg med en syltynn unnskyldning med at blikkenslagerarbeidet over vinduene fikk meg til å tenke på haleskytteren på AN-12.

Enda tynnere blir den unnskyldningen mtp. at jeg spiste middag rett under en IL-14 i Zürich for en uke siden. Forøvrig en utrolig artig restaurant, -trip report kommer!

Men, nettopp derfor lurer jeg på om LOTs IL-14 ble produsert i Dresden og ikke i Tashkent? Og i så fall er vel akkurat denne Øst-Tysk og ikke Sovjetisk?

Da tar vi en bakfra.....

yjf2x.jpg

Scooter01

Som tidligere nevnt har jeg innsett at jeg ikke har så god tid til å følge opp dette her som jeg tror selv. For at konkurransen ikke skal stagnere, er oppgaven derfor fri.

Da prøver jeg med denne:

Attachments

• FlytypeX.png
    FlytypeX.png
    39.4 KB · Views: 23

Da drar det seg mot 24 timer uten så mye som et forsøk på forslag og det er på tide med med hint. Jeg starter med å vise frem litt mer av flyet:

Attachments

• Flyt2.png
    Flyt2.png
    96.7 KB · Views: 17

Den ser ganske stor ut for meg i alle fall :thumbup

Scooter01

Jeg har tysk kun jeg skjønner, når jeg er noe beruset. :colgate:

Scooter01 får forresten ikke svare på denne oppgaven. Scooter01 skjønner vel hvorfor tenker jeg :)
Hva slags fly er dette?

Attachments

• fiskeboll.PNG
    fiskeboll.PNG
    344 KB · Views: 38
Status
Not open for further replies.
Back