Konkurransetråd: Flykjenning

Status
Not open for further replies.
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Da tror jeg at vi holder oss til øst-europeisk metall og sier Antonov An-148.

Scooter01

Slått igjen... :headbang

Scooter01

Samme tid på postene deres så setningen din var for lang da :p

Unsett, An-148 kan det absolutt være, her sett da jeg var på Gatwick stort sett hele tiden for et par år siden.

Attachments

• C360_2011-11-11-12-54-50.jpg
    C360_2011-11-11-12-54-50.jpg
    70.8 KB · Views: 172

Litt mer dagsaktuelt med tanke på nyhetsbildet...

Attachments

• 10868.jpg
    10868.jpg
    16.3 KB · Views: 156

Ser ut som en Rockwell S2R Thrush Commander av en eller annen variant......

Scooter01

Jeg får vel gi deg rett

Attachments

• 10868.jpg
    10868.jpg
    72.1 KB · Views: 149

Et spørsmål: Når ble denne sist sett på et hangarskip? Det greske flyvåpenet har aldri hatt hangarskip! Fake news from fake media.

Derimot fløy de 40 stk North American T-2E Buckeye ;) Hvor mange som fortsatt er aktive vet jeg ikke-

Et spørsmål: Når ble denne sist sett på et hangarskip? Det greske flyvåpenet har aldri hatt hangarskip! Fake news from fake media.

Derimot fløy de 40 stk North American T-2E Buckeye ;) Hvor mange som fortsatt er aktive vet jeg ikke-

Flytypen ble vel sett på et museums-hangarskip, husk at i USA ble disse flyene brukt til hangarskip-trening, mens Hellas og Colombia brukte landbaserte fly.

Flytypen som oppgaven handler om er ganske riktig North American Rockwell T-2E, så stafettpinnen overrekkes til LN-KOG. :thumbup

Scooter01

T-2E er kun brukt av grekerne og de bruker dem fortsatt. Derfor blir museumsfly fake news i denne sammenhengen... :p

Vi holder oss til sist sett på en gammel flyplass

Attachments

• IMG_7155.jpg
    IMG_7155.jpg
    18.7 KB · Views: 138

Gammel flyplass på de britiske øyer, kanskje? Gloster Meteor? I så fall kanskje en F.8?

En veldig gammel flyplass som hadde en ny søster eller bror på et annet kontinent. Bildet er tatt på Old Sarum utenfor Salisbury. RAF opprette en flystasjon her i 1917. Den nyere flystasjonen jeg tenker på lå også utenfor Salisbury, men da i Rhodesia. Den ble opprett nærmere 40 år senere og ble kalt New Sarum. Nå heter byen Harare og basen Manyame - og Mad Bobby er også historie.

Tilbake til flyet: Det er en Gloster Meteor F.8 bygd om til en U.16. Hangaren den står i forresten original og har stått i 100 år. Stone tar den videre.

Attachments

• IMG_7155.jpg
    IMG_7155.jpg
    72 KB · Views: 110

Tidligere Meteor-utgaver hadde jo en lei tendens til å være vanskelige å komme ut av i et nødsfall. Denne er greiere å komme ut av, i hvert fall på bakken:

Attachments

• skann0015 (2).jpg
    skann0015 (2).jpg
    34.1 KB · Views: 40

Ser ut til at en må bøye hodet for den døren, med mindre en er kortvokst...Er det en eller annen variant av Fokker 100 (Fokker F28-0100) kanskje?

Det er ingen "normal" utgang, nei, men ganske enkelt fwd service door som også er nødutgang. Og det er en ganske vanlig Fokker 100, eller F.28-0100 som du skriver, ja.
Og flyet er TATs F-GIOX i meget anonym utgave, etter lease til konkursrammede Berline, sett på Flesland i 1994.

Stafettpinnen er din.

Attachments

• skann0015.jpg
    skann0015.jpg
    396.6 KB · Views: 39
  • skann0016.jpg
    skann0016.jpg
    360.6 KB · Views: 40

Det var en annerledes farge som fikk utsnittet du viste til å se veldig gammelt ut! :p

Gammelt ja, denne er ikke akkurat siste nytt...

Attachments

• DSC_1017.JPG
    DSC_1017.JPG
    37.1 KB · Views: 27
Status
Not open for further replies.
Back