Konkurransetråd: Flykjenning

Status
Not open for further replies.
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Et hint er visst long overdue. Ble bygd i et par eksemplarer og hadde flere verdensrekorder.

Mon tro om det hjelper å vise mere av flyet?

Attachments

• IMG_20171003_204249.jpg
    IMG_20171003_204249.jpg
    117 KB · Views: 152

Motoren er en Vedeneyev M14P. Den satt på mange varianter av Jakovljevs maskiner. Denne ligner mest en Jak-55, men hjulene er feil - og den ble bygd i flere varianter. Bear 360 er mer sjelden så jeg satser på den under sterk tvil.

Motoren er en Vedeneyev M14P. Den satt på mange varianter av Jakovljevs maskiner. Denne ligner mest en Jak-55, men hjulene er feil - og den ble bygd i flere varianter. Bear 360 er mer sjelden så jeg satser på den under sterk tvil.

Det er bra du tviler, siden det ikke er en Bear 360 :) . Jeg snublet tilfeldig over denne og jeg kan avsløre at det var et studentprosjekt.

På tide å sette en slutt for denne oppgaven. Når en som liker å kaste seg målløst rundt på himmelen skriver at han gjerne skulle hatt en, så må en vel bare tenke aerobatics, og når man leser et hint om flere rekorder (typisk Russisk) og at det var et studentprosjekt med en Russisk stjernemotor så leder det tankene til Moscow Aeronautical Institute...

Og gjett hva MAI produserte? Jo, det var noe som het MAI Kvant. Likner litt på en 2/3 størrelse Mustang men med stjernemotor. Perfekt for acroflyging... :biggrin

Scooter01.

Det har du nok helt rett i

kvantside.jpg

På tide å sette en slutt for denne oppgaven. Når en som liker å kaste seg målløst rundt på himmelen skriver at han gjerne skulle hatt en, så må en vel bare tenke aerobatics, og når man leser et hint om flere rekorder (typisk Russisk) og at det var et studentprosjekt med en Russisk stjernemotor så leder det tankene til Moscow Aeronautical Institute...

Og gjett hva MAI produserte? Jo, det var noe som het MAI Kvant. Likner litt på en 2/3 størrelse Mustang men med stjernemotor. Perfekt for acroflyging... :biggrin

Scooter01.

Det er vel ikke stort å tilføye her :)

Denne ble det produsert litt flere av...

Scooter01

Attachments

• GearDown.jpg
    GearDown.jpg
    26.4 KB · Views: 132

Visse ting som leder tankene retning GC-1B Swift. Altså Temco eller Globe.

Hvadda? -"Gear Down" indikatoren? :thumbup

Scooter01

Blant annet :)
Kom ikke på noe som passet bedre ;)

Den neste er det kanskje noen som har sett. Som flere fly har konstruksjonen med tiden skiftet navn, så godtar både gammelt og nytt.

Attachments

• IMG_20171005_115048.jpg
    IMG_20171005_115048.jpg
    38.8 KB · Views: 119

Det vart stillt ja. Kan gi et hint og si at det er et tomotors fly :)

Colomban Cri-Cri???

Den har noe wacky boble top

Mildt sagt, men hvis du ser nøye etter ser du at de er to i flyet. I en Cri-Cri er det jo nesten trangt alene :)

Jeg kunne tenkt meg en slik som denne selv og ;)

Jeg kunne tenkt meg en slik som denne selv og ;)
Jada, den er jo fin til aerobatics :biggrin, men som en Cri Cri har den også to motorer og ellers kan en vel si at den har vinger fra Australia og understell fra Canada. Med sannhet kan en vel si at det er en ekte Commonwealth maskin.

Scooter01

Status
Not open for further replies.
Back