• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Konkurransetråd: Flykjenning

Status
Not open for further replies.
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Jeg tok dette fra B3 utenfor Moderica sommeren 99´. Det er litt lokalt kvist og kvas mellom fotografen og objektet.

Attachments

• b3.jpg
    b3.jpg
    162.6 KB · Views: 320

For a bryte stillheten her, kan jeg vel nevne at den endelige modellen også ble levert med en trapp i halen....

Scooter01

Hmmm. Det er de runde vinduene som gjør meg usikker. Og trapp i halen? Ikke mange prop-linere som hadde det. En veldig tidlig utgave Martin 202 eller 404?

Da er det vel på tide å avsløre mysterieflyet: Convair Model 110

Denne ble det bare bygget en av, men senere utgaver ble levert som CV-240, CV-340, CV-440 etc.
Dette er vel et fly som i allefall noen av min generasjon har fløyet med.

Og trapp i halen?

Ikke så mange flyselskap valgte dette, så opsjonen ble borte fra og med CV-340.

Oppgaven er fri.....

Scooter01

Knallbra oppgave! Sikkert ikke bare jeg som lærte noe nytt her. Jeg prøver stort sett å unngå Googling på disse oppgavene, og må bare innrømme at dén varianten av den ellers så kjente Metropolitan-familien var ny for meg.

Skal vi prøve en ny en?

Attachments

• crop7.jpg
    crop7.jpg
    214.4 KB · Views: 219

Virker som en russer, ser ut som en russer og lukter sikkert som en russer. Mil-4?

Edit: Kan jo også være den kinesiske varianten, den som jeg ikke husker hva heter...
Xian, Shengdong, Harbin, Chaanxi..?

Last edited:

Korrekt! Mil-4

Noen som ser hvor jeg tok bildet? (2004 forøvrig)

Attachments

• mi4.jpg
    mi4.jpg
    237.1 KB · Views: 191

Kanskje noen tar denne også med en gang. Om ikke annet får Clamer påfyll på understellsfetisjen sin ;) ;)

Attachments

• crop8.jpg
    crop8.jpg
    127.1 KB · Views: 115

Nei, ikke noe helo dette.
Kampfly, finnes i flere utgaver.
Har vært flydd av mange, inkludert USAF. (Dog ikke akkurat denne utgaven nødvendig vis)

Status
Not open for further replies.
Back