• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Et siste hint er at flyet har et navn som beskriver det veldig godt - det skjærer seg gjenno lufta som en varm kniv i smør.

Tipper Douglas X-3 Stiletto - det eneste jeg ikke får til å passe er Arfix-modellen, sikker på det ikke var Revell eller Lindberg?

Det er en Douglas X-3 Stiletto og den kom på 1960-tallet i plastposene til Airfix. Det var den aller første modellen jeg fikk - og han som solgte modellene hadde kun Airfix. Det er ikke en Douglas Commercial, men herre min hatt så kult.

341291main_E-17348_full.jpg

Fantastisk maskin! Vanskelig å få oversikt over alle de tidlige Airfix-plastpose-settene, hadde vært artig å hatt denne. Fortsetter med cockpit-temaet - hva er dette?

Attachments

• Cockpit.jpg
    Cockpit.jpg
    189.2 KB · Views: 167

Helt riktig, er nok mange som har vært her. Flagship Vermont var en American Airlines DC-7 og fremre del står nå i National Air and Space museum i Washington DC.

Da får vel jeg steppe støttende til ved å spørre om

"Hva er dette?"

Scooter01

Det er dårlig med "napp" i denne gåten...

Det eneste jeg kan si er at med riktig understell kan man fly til det området der fisken biter.

Scooter01

Jeg tar oppdraget, og etter litt leting tror jeg dette må være en FBA 2c2 Bush Hawk, produsert av Found aircraft Canada - ymse varianter med hjul, flottører og ski for å komme til «der fisken biter».

Jeg tar oppdraget, og etter litt leting tror jeg dette må være en FBA 2c2 Bush Hawk, produsert av Found aircraft Canada - ymse varianter med hjul, flottører og ski for å komme til «der fisken biter».

Og du har helt rett! :thumbup

Scooter01

Vi går videre - hva er dette?

Attachments

• hva er dette9.JPG.jpeg
    hva er dette9.JPG.jpeg
    222.1 KB · Views: 126

Litt hjelp - større utsnitt og en opplysning: Maskinen er en videreutvikling av en ganske vellykket konstruksjon.

Attachments

• Hva er dette 10.jpg
    Hva er dette 10.jpg
    144.2 KB · Views: 97

Det kan ligne en Halberstadt CL.IV, men jeg kan fint lite om fly fra første verdenskrig så det er et element av gjetting her ;)

Bra gjetta, det er en Halberstadt CL.IV. Ikke så ofte vi har første verdenskrig fly her, men det er jo fascinerende å tenke på hvordan det må ha vært å ratte rundt med disse maskinene. Duk, rigging, ikke særlig stor avstand mellom den farten du fløy med og den farten du steilet i etc. Denne maskinen står utstilt i National Air & Space Museum, Udvar Hazy center ute ved IAD. Anbefales!

Attachments

• Halberstadt.jpg
    Halberstadt.jpg
    135 KB · Views: 74

Ikke første verdenskrig, men forrige årtusen

Attachments

• AH.jpg
    AH.jpg
    21.7 KB · Views: 69

Det minner mistenkelig om en DHC-4 Caribou.

Muligens fordi det er en Caribou. Den fløy tidligere for Zambia Air Force med base rett ned i gata for barndomsheimen min. Her er en av maskinene på leveranse-flighten.

0500911.jpg

Back