Default Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det er ikke en Bristol 148. Den kom aldri i produksjon. Jeg holder mer på en Miles Martinet som var et måleslepefly.

Miles_M.25_Martinet_TT_MkI_in_flight.jpg
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Takk for hjelpen til både Scooter01 og LN-KOG.

Jeg har sett og sammenlignet de to foreslåtte flytypene med bildet jeg la ut, og heller nok til at LN-KOG har rett.

TLS
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Ny dag, nye muligheter.

Prøver igjen til å få i gang denne tråden, kanskje noen vil bite?

Her er oppgaven:



Lykke til!

Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det er mye som er likt Lockheed Electra/Orion, men det er også mye som taler i mot... Ikke helt enkel...
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

En meget sjelden, artig og interessant oppgave!
Som KOG ganske riktig er inne på er dette en snedig kombinasjon av Electra-motorer på en Constellation vinge. Flyet ble da også kalt «Elation».

Forklaringen er at en av de to T-34 turboprop Constellation’ene til US Navy, R7V-2, også kjent som L-1249, ble leaset tilbake til Lockheed som testmaskin for Allison-motorene tiltenkt Electra. Tiptanken ble beholdt, derav muligheten til å identifisere den.

Oppgaven er fri, jeg har ikke noe liggende.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Svaret som Knut W ga var ganske elegant.
Som Knut W sa, "Oppgaven er fri."

Scooter 01
 
Last edited:
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

En meget sjelden, artig og interessant oppgave!
Som KOG ganske riktig er inne på er dette en snedig kombinasjon av Electra-motorer på en Constellation vinge. Flyet ble da også kalt «Elation».

Forklaringen er at en av de to T-34 turboprop Constellation’ene til US Navy, R7V-2, også kjent som L-1249, ble leaset tilbake til Lockheed som testmaskin for Allison-motorene tiltenkt Electra. Tiptanken ble beholdt, derav muligheten til å identifisere den.

Oppgaven er fri, jeg har ikke noe liggende.

Det var de to jeg var innom og da lært jeg noe i dag også. Jeg kjente ikke til Elation.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Så tar vi en tur til Finland igjen
 

Attachments

  • AH.jpg
    AH.jpg
    72.9 KB · Views: 137
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det var de to jeg var innom og da lært jeg noe i dag også. Jeg kjente ikke til Elation.

Ikke helt Elation, men her har dere originalen:
(Tiptankene ble ettermontert)
 

Attachments

  • IMG_2399.jpg
    IMG_2399.jpg
    83.6 KB · Views: 138
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Til LN-KOG sin oppgave: Kan det være det som Brewster kalte B239E og som i Finland bare ble kalt «Brewster» uten «Buffalo»?
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det ser ut som bildet viser restaureringen av prototypen til den finske VL Humu


Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Da lærte jeg noe nytt i dag også, jeg visste ikke at Finland ønsket å utvikle en egen maskin, tungt inspirert av “bøffelen».
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Da fortsetter vi med noe som flyr i dag, kanskje i et litt annen versjon....



Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Du er virkelig i støtet nå, Scooter? Fra Elation til modifisert Commando?
Husker ikke bokstavbetegnelsen i farta, men prøver med E eller F. C-46E/F altså.
Utenom oppgaven, vet du hva som var grunnen til modifiseringen av cockpitvinduene?
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Utenom oppgaven, vet du hva som var grunnen til modifiseringen av cockpitvinduene?

Nei, det er en god stund siden jeg hjalp til å losse av blomster fra en FOF Commando på FBU så jeg husker ikke så mye om dem. Man kan jo lese noe på nettet, som f.eks. dette:
https://airvectors.net/avc46.html

Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Vi holder oss til cocpkiter
 

Attachments

  • AH.jpg
    AH.jpg
    84.7 KB · Views: 79
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Et lite hint? Airfix hadde en utrolig kul modell, men det var noen dager siden... Ellers er selskapet som bygget saken mest kjent for sine komersielle produkter.
 
Back
Top