• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det er ikke en Bristol 148. Den kom aldri i produksjon. Jeg holder mer på en Miles Martinet som var et måleslepefly.

Miles_M.25_Martinet_TT_MkI_in_flight.jpg
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Takk for hjelpen til både Scooter01 og LN-KOG.

Jeg har sett og sammenlignet de to foreslåtte flytypene med bildet jeg la ut, og heller nok til at LN-KOG har rett.

TLS
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Ny dag, nye muligheter.

Prøver igjen til å få i gang denne tråden, kanskje noen vil bite?

Her er oppgaven:



Lykke til!

Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det er mye som er likt Lockheed Electra/Orion, men det er også mye som taler i mot... Ikke helt enkel...
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

En meget sjelden, artig og interessant oppgave!
Som KOG ganske riktig er inne på er dette en snedig kombinasjon av Electra-motorer på en Constellation vinge. Flyet ble da også kalt «Elation».

Forklaringen er at en av de to T-34 turboprop Constellation’ene til US Navy, R7V-2, også kjent som L-1249, ble leaset tilbake til Lockheed som testmaskin for Allison-motorene tiltenkt Electra. Tiptanken ble beholdt, derav muligheten til å identifisere den.

Oppgaven er fri, jeg har ikke noe liggende.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Svaret som Knut W ga var ganske elegant.
Som Knut W sa, "Oppgaven er fri."

Scooter 01
 
Last edited:
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

En meget sjelden, artig og interessant oppgave!
Som KOG ganske riktig er inne på er dette en snedig kombinasjon av Electra-motorer på en Constellation vinge. Flyet ble da også kalt «Elation».

Forklaringen er at en av de to T-34 turboprop Constellation’ene til US Navy, R7V-2, også kjent som L-1249, ble leaset tilbake til Lockheed som testmaskin for Allison-motorene tiltenkt Electra. Tiptanken ble beholdt, derav muligheten til å identifisere den.

Oppgaven er fri, jeg har ikke noe liggende.

Det var de to jeg var innom og da lært jeg noe i dag også. Jeg kjente ikke til Elation.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Så tar vi en tur til Finland igjen
 

Attachments

  • AH.jpg
    AH.jpg
    72.9 KB · Views: 137
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det var de to jeg var innom og da lært jeg noe i dag også. Jeg kjente ikke til Elation.

Ikke helt Elation, men her har dere originalen:
(Tiptankene ble ettermontert)
 

Attachments

  • IMG_2399.jpg
    IMG_2399.jpg
    83.6 KB · Views: 138
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Til LN-KOG sin oppgave: Kan det være det som Brewster kalte B239E og som i Finland bare ble kalt «Brewster» uten «Buffalo»?
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det ser ut som bildet viser restaureringen av prototypen til den finske VL Humu


Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Da lærte jeg noe nytt i dag også, jeg visste ikke at Finland ønsket å utvikle en egen maskin, tungt inspirert av “bøffelen».
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Da fortsetter vi med noe som flyr i dag, kanskje i et litt annen versjon....



Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Du er virkelig i støtet nå, Scooter? Fra Elation til modifisert Commando?
Husker ikke bokstavbetegnelsen i farta, men prøver med E eller F. C-46E/F altså.
Utenom oppgaven, vet du hva som var grunnen til modifiseringen av cockpitvinduene?
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Utenom oppgaven, vet du hva som var grunnen til modifiseringen av cockpitvinduene?

Nei, det er en god stund siden jeg hjalp til å losse av blomster fra en FOF Commando på FBU så jeg husker ikke så mye om dem. Man kan jo lese noe på nettet, som f.eks. dette:
https://airvectors.net/avc46.html

Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Vi holder oss til cocpkiter
 

Attachments

  • AH.jpg
    AH.jpg
    84.7 KB · Views: 79
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Et lite hint? Airfix hadde en utrolig kul modell, men det var noen dager siden... Ellers er selskapet som bygget saken mest kjent for sine komersielle produkter.
 
Back
Top