Default Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Ser utrolig kantete og lite aerodynamisk ut for å gå i Mach 3, men det er vel en XB-70 Valkyrie vi ser her?

Jada, den eneste gjenværende.



Men det store spørsmålet er hva et Mach 3 fly gjør med en vind viser ("Windex" på båt språket) montert på nesen?
-Jeg ha sett bilder fra Dayton både med og uten vind viseren...

Semmern får lov til å fortsette denne konkurransetråden.

Scooter 01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Indikator for sideslip under landing, kanskje? Høy nese under landing, vanskelig å se rullebanen rett foran seg.

Harrier hadde også en slik, men det var for å lande med nesen inn i vinden, da man ellers kunne få en artig situasjon pga «intake momentum drag,» som kunne ende med en ukontrollerbar roll hvis man ikke arresterte det tidsnok.
 
Last edited:
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Hva er så dette for en kalvbeint skapning?
 

Attachments

  • CA2F6D36-74D1-439F-91CC-E5DFA992DE8A.jpeg
    CA2F6D36-74D1-439F-91CC-E5DFA992DE8A.jpeg
    16.2 KB · Views: 263
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det er vel et helikopter til bruk på skipsdekk, muligens en Westland Wasp.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det er selvfølgelig riktig. Pen er den ikke :)
 

Attachments

  • 300F816F-3E63-418D-90F6-833CEC58E529.jpg
    300F816F-3E63-418D-90F6-833CEC58E529.jpg
    139.6 KB · Views: 268
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Da fortsetter vi med et annet understell
 

Attachments

  • 12470.jpg
    12470.jpg
    21.6 KB · Views: 244
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det er ikke en Bell 47, men det er et helikopter og det har en sammenheng Waspen over. Denne saken fløy 9 år etter Bell 47.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Da sier at det er et helikopter som er brukt av mange, bl.a. sveitserne
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Ja, her var det ikke mange forslagene. Det er en Sud Aviation Alouette II fra det sør-afrikanske flyvåpnet. Bildet er gammelt nok til at det er 22 og ikke ZU-CXW.
 

Attachments

  • 12470.jpg
    12470.jpg
    45.6 KB · Views: 179
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det har vært stille lenge nok. Vi prøver igjen, denne gang med en todelt oppgave. Hovedspørsmålet er hva som testes der motor nr 3 vanligvis skal være, sekundæroppgaven er hva slags flytype moderflyet er.
 

Attachments

  • Flytype_XX.jpg
    Flytype_XX.jpg
    53.4 KB · Views: 144
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Denne var jo artig og lærerik - lett å bli lurt her. Det som testes er det som etterhvert ble Tupolev Tu-91, prototyp på et torpedobombefly. Moderflyet er Tupolev Tu-4, en forholdsvis tro kopi av B-29. Stalin var imponert over disse flyene, og ønsket av Sovjetunionen skulle få tilgang til disse gjennom land-lease avtalene. Dette ønsket ikke USA, men Sovjetunionen fikk kloa i tre flyvedyktige eksemplarer som måtte nødlande i Sibir ifm bombingen av Japan. Litt reversed-engineering og Tu-4 ble født.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Dærschken, kjapt og (selvsagt) helt korrekt svar fra Cloudmaster! Jeg hadde faktisk forventet lengre responstid, men dette er jo Flyprat...:D
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Kan tilføye at Tu-4 aldri ble noen suksess, da russerne ikke klarte å få like mye kraft ut av stjernemotorene sine, og hele flyet ble bygget i tykkere aluminium enn B-29, så det ble mye tyngre. Ellers var det visstnok en tro kopi, helt ned til Boeing-logoen på siderorspedalene.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Kan tilføye at Tu-4 aldri ble noen suksess, da russerne ikke klarte å få like mye kraft ut av stjernemotorene sine, og hele flyet ble bygget i tykkere aluminium enn B-29, så det ble mye tyngre. Ellers var det visstnok en tro kopi, helt ned til Boeing-logoen på siderorspedalene.

Det stemmer. I hine hårde dage leste jeg en rapport om dette flyet og hvordan reengineeringen foregikk. Den tok også for seg historien rundt Sovjetunionens første jetmotor.

Fakta er noen ganger mer fascinerende enn fiksjon.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Da går vi videre - hva har vi her?
 

Attachments

  • hva er dette.JPG
    hva er dette.JPG
    16.8 KB · Views: 38
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det stemmer. I hine hårde dage leste jeg en rapport om dette flyet og hvordan reengineeringen foregikk. Den tok også for seg historien rundt Sovjetunionens første jetmotor.

Fakta er noen ganger mer fascinerende enn fiksjon.

VK-1 som de kjøpte av Rolls Royce? Eller deres første egne?
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Martin B-10 er helt riktig. Flyet kom i bruk i 1934 og var da avansert på mange måter. Som forrige oppgave viste, gikk utviklingen ekstremt raskt som følge av krigen - B-29 og Tu-4 var noe ganske annet enn denne maskinen.
 

Attachments

  • Martin B-10.JPG
    Martin B-10.JPG
    69.3 KB · Views: 39
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

VK-1 som de kjøpte av Rolls Royce? Eller deres første egne?

Gavepakken fra britene. Det var skremmende lesning. Det er ikke til å undres at det landet gikk til hundene...
 
Back
Top