Default Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Martin B-10 er helt riktig. Flyet kom i bruk i 1934 og var da avansert på mange måter. Som forrige oppgave viste, gikk utviklingen ekstremt raskt som følge av krigen - B-29 og Tu-4 var noe ganske annet enn denne maskinen.

Det tok ikke lang tid før det var avlegs. Min svigerfar fortalte om hvor stolte nederlenderne i Nederlandsk Øst-India var over det fantastiske flyet og ingen invasjon kunne stå i mot. Det var bare dét at noen ikke hadde tenkt på jagerstøtte. Det måtte jo gå som det gikk.

COLLECTIE_TROPENMUSEUM_Een_Glenn_Martin_bommenwerper_van_het_KNIL_op_het_militaire_vliegveld_Andir_bij_Bandoeng_TMnr_60029585.jpg
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Såvidt jeg husker hadde Oliver "Daddy" Warbucks i filmen Annie fra 1982 en modell av B-10 på kontoret.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Gavepakken fra britene. Det var skremmende lesning. Det er ikke til å undres at det landet gikk til hundene...

Britene har generelt vært fremragende til å finne opp ny teknologi, men elendig til å utnytte den kommersielt. De ga bort flying stab fra Miles M.52 til amerikanerne, slik at de kunne bryte lydmuren først, de solgte motor til Sovjetunionen slik at de kunne lage MiG-15, og de utviklet Concorde, som den dag i dag er et avansert fly, men den ble en kommersiell flopp. Flere slike eksempler.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Tipper NB-36, en B-36 som ble fløyet med atomreaktor ombord, og en cockpit med så mye bly rundt at det visstnok nesten var helt stille der inne, selv med alle ti motorene på full kok.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Tipper NB-36, en B-36 som ble fløyet med atomreaktor ombord, og en cockpit med så mye bly rundt at det visstnok nesten var helt stille der inne, selv med alle ti motorene på full kok.

Det stemmer, det.

Her er et bilde av den isolerte cockpit seksjonen som var "avtagbar"



Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Hva har vi så her?
 

Attachments

  • 31602608-092A-429F-AF55-B439377669E9.jpeg
    31602608-092A-429F-AF55-B439377669E9.jpeg
    44.9 KB · Views: 207
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Litt påskestille her - men dette er en North American P-64, denne er vel det eneste eksemplaret som fortsatt flyr?
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Påskeaftenoppgave (men svaret har ingenting med påske å gjøre) - hva er dette?
 

Attachments

  • 8AF29CF8-77AB-427E-92F9-83C3CD746795.jpeg
    8AF29CF8-77AB-427E-92F9-83C3CD746795.jpeg
    11.2 KB · Views: 117
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Helt riktig - ekstra påskeegg til deg! Samme produsent som i forrige oppgave og en av de første maskinene jeg kan huske fra Airfix-katalogen i barndommen. Din tur.
 

Attachments

  • 40332709-9BD4-4448-B52E-CDAD0F4634C4.jpg
    40332709-9BD4-4448-B52E-CDAD0F4634C4.jpg
    68.6 KB · Views: 103
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Høyvinget militært transportfly, nytt og shiny - kan det være en Airbus A400M? Er det da en form for deflector foran døra ifm fallskjermhopping?
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Høyvinget militært transportfly. Er det da en form for deflector foran døra ifm fallskjermhopping?

Du var inne på noe der, oppgaven viste den babord hoppedøra på en McDonnell Douglas/ Boeing C-17A, her er den styrbord døra:



Da er det tilbake til Cloudmaster igjen....

Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Vi fortsetter - hva har vi her?
 

Attachments

  • A2A55D99-C918-4792-8F26-6717DBBDB766.jpeg
    A2A55D99-C918-4792-8F26-6717DBBDB766.jpeg
    4.1 KB · Views: 163
Back
Top