Default Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Da ble den vel ikke produsert på 60-tallet? :8:

OK. Jeg hadde notert meg produksjonsår 1960 da jeg gikk inn i FAA-registeret. Jeg kan ha tatt feil. Når mener du dette flyet ble produsert?
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

OK. Jeg hadde notert meg produksjonsår 1960 da jeg gikk inn i FAA-registeret. Jeg kan ha tatt feil. Når mener du dette flyet ble produsert?

Jeg vet ikke. Det er mulig det ble produsert i 1960, men da var ikke Aeronca produsenten lenger. Bare morsomt å spikke fliser avogtil :D
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

I FAA-registeret står det kun Champion som produsent. Så du er inne på noe der. Flisespikking må til hvis detaljhorisonten skal utvides :-)
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Litt om denne maskinen og fabrikken. Det er bygd rundt 10,000 eksemplarer av maskinen. Den fløy første gang 29 april 1944 som en konkurrent til Piper Cub. Aeronca Aircraft (opprinnelig Aeronautical Corporation of America) bygde rundt 8,000 fram til de gikk ut av småflymarkedet i 1951. De solgte rettighetene til Champion Aircraft i 1954 og holdt en god produksjon fra en liten flyplass i Wisconsin fram til Bellance kjøpte selskapet i 1970. Den siste produsenten er American Champion Aircraft som tok over rettighetene i 1988. Flyet er fortsatt i produksjon - så løp og kjøp!

Over til noe helt annet:
 

Attachments

  • ah.jpg
    ah.jpg
    143.3 KB · Views: 145
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

American Champion Aircraft som tok over rettighetene i 1988. Flyet er fortsatt i produksjon - så løp og kjøp!

De versjonene som produseres nå har ikke mye med en klassisk Champ å gjøre, da er vi vel heller i retning semmern sitt forslag om Bellanca Scout.

Over til noe helt annet:

Vært en tur i Danmark :cool:
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Jeg pendlet til Danmark i flere år, men dette var en ferietur :colgate:
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

De versjonene som produseres nå har ikke mye med en klassisk Champ å gjøre, da er vi vel heller i retning semmern sitt forslag om Bellanca Scout.



Vært en tur i Danmark :cool:

Ja, Bornholm er jo i Danmark... :biggrin

Scooter01

Det ser ut til at en av dere bør komme med svaret før jeg gjør det :old
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Bornholm var stikkordet jeg trengte og som fikk meg inn på et spor. Dette ser ut som flyet "Krølle Bølle" og er av typen KZ-III.
 
Last edited:
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det er Krølle Bølle som er et troll i et bornholmsk eventyr - og en helt forjævlig iskrem. Du får finne en bedre is.

0590161.jpg
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Over til noe mer obskurt. Hvilket fly er dette?
 

Attachments

  • Skjermbilde 2025-01-05 210436.png
    Skjermbilde 2025-01-05 210436.png
    170.3 KB · Views: 132
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

På tide med et hint. Vi skal til flyvningens barndom. USA og Europa var ledende i utviklingen av flyvemaskiner. Denne her ble imidlertid konstruert og flydd på et annet kontinent.
 

Attachments

  • Skjermbilde 2025-01-06 224830.jpg
    Skjermbilde 2025-01-06 224830.jpg
    112.8 KB · Views: 110
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Hvis vi skal til et annet kontinent, må vel det bli Sør-Amerika siden de britiske koloniene tok alt "hjemmefra". Alberto Santos-Dumant var en tidlig brasiliansk pioner, men om han sto bak denne må "fåglarna veta".
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Sør-Amerika er helt riktig, men Santos-Dumont var ikke involvert i dette tilfellet. Dette flyet ble oppkalt etter delstaten (eller byen?) hvor denne ble bygget. Denne delstaten fikk mye senere en stor luftfartsindustri som er viden kjent.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Embraer holder til i São José dos Campos i São Paulo
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Flyet het 'Avião São Paulo" så der traff LN-KGL godt. Det ble forøvrig konstruert og bygget av Dimitri Sensaud de Lavaud, og var det første flyet som fløy i Latin-Amerika i januar 1910. Mange år senere ble Embraer grunnlagt i den samme delstaten.
 

Attachments

  • Skjermbilde 2025-01-08 224147.png
    Skjermbilde 2025-01-08 224147.png
    819.7 KB · Views: 73
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Nå var det ikke salige LN-KGL som traff, men han var med ta jeg fotograferte denne stygge saken her
 

Attachments

  • ah.jpg
    ah.jpg
    24.1 KB · Views: 58
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Den er stygg, men noen liker mora, andre liker dattera. Det som er ille med rakkelet er fuel proben. Den er ikke tett - og det er mangt et mannskapsmedlem som gikk av det flyet og måtte vaske uniformen for å bli kvitt stanken av drivstoff - ut å få det til.

Over til deg.
 
Back
Top