Konkurranse for Krohn Air på Molde-Trondheim ?

Re: Konkurranse for Krohn Air på Molde-Trondheim ?

Evt kan jo Krohn fly ruta selv..
 
Re: Konkurranse for Krohn Air på Molde-Trondheim ?

De konkurrerer ikke der. De flyr rett og slett på de tider WF ikke flyr.

Hmmm..det må vel kalles å konkurrere når WF flyr BGO-MOL 14.10 og 16.45, og Krohn flyr 16.15...:wow:
Tror nok også at WF kommer med MOL-BGO 06:45ish. De har hele tiden snakket om å bygge opp til 4 daglige..
 
Re: Konkurranse for Krohn Air på Molde-Trondheim ?

Hmmm..det må vel kalles å konkurrere når WF flyr BGO-MOL 14.10 og 16.45, og Krohn flyr 16.15...:wow:
Vi vet begge Boeing at Krohn starter BGO fra MOL kl 0645 fordi WF ikke flyr samme strekket før kl 0855. Det kan umulig være for å konkurrere. At returen sammenfaller med WF er vel for å fly de samme pax hjem som de fly ut.

Tror nok også at WF kommer med MOL-BGO 06:45ish. De har hele tiden snakket om å bygge opp til 4 daglige..
They talk the talk, but can they walk the walk?

Uansett, så langt har Krohn ikke gjort annet enn å starte opp der andre legger ned eller der andre både legger ned og ikke starter opp igjen (SAS Group). Det er et ubestridelig faktum og kan ikke kalles å konkurrere.

Hva Krohn gjør hvisomatte WF starter med en 0645 til BGO vil tiden eventuet vise. Dog registrerer jeg at det er langt kortere veg fra idé til besluttning hos Krohn enn hos SAS Group når det gjelder å bygge opp noe nytt. Å legge ned derimot, ja da er Groupen kjapp.
 
Re: Konkurranse for Krohn Air på Molde-Trondheim ?

Wiggo, selv om tidene er forskjellige så er det fortsatt konkuranse. Krohns strategi i kampen er rett og slett bare å fly på tider som er tilpasset kundenes ønske.
 
Re: Konkurranse for Krohn Air på Molde-Trondheim ?

Dog registrerer jeg at det er langt kortere veg fra idé til besluttning hos Krohn enn hos SAS Group når det gjelder å bygge opp noe nytt. Å legge ned derimot, ja da er Groupen kjapp.

Hehe, godt observert ;) Men kanskje ikke så rart når Krohn har 2 fly i flåten og kun trenger å bli enig med seg selv om hvordan den skal utnyttes. SAS bruker nok like lang tid på å finne hva de skal legge ned som å finne ut hva de skal bygge opp, men det er bare ikke like synlig.
 
Re: Konkurranse for Krohn Air på Molde-Trondheim ?

Wiggo, selv om tidene er forskjellige så er det fortsatt konkuranse. Krohns strategi i kampen er rett og slett bare å fly på tider som er tilpasset kundenes ønske.
Hele grunnlaget for Krohn Air er jo en rute som SAS ikke ville ha (MOL-TRD). Først ville ikke SAS fly på tider som publikum ønsket og når så belegget sank som følge av dette la de heller ned ruta. Da ble Krohn Air født og de flyr ikke i konkurranse med noen på denne strekningen.

Nå er saken den at SAS ikke lenger ville fly MOL-BGO, men overlate denne produksjonen til WF. WF ønsker ikke ikke å fly på tidlig morgen (så langt har det bare vært tompjatt og lite handling om at de planer om å gjøre det), men det gjør Krohn Air. Med andre ord, Krohn Air går ikke i konkuranse med SAS Group, de flyr rett og slett bare når SAS Group ikke vil.
 
Re: Konkurranse for Krohn Air på Molde-Trondheim ?

Wiggo , WF=SAS i denne sammenheng...

Ikke enig i at de ikke konkurerer...

F.eks Bussen Oslo - Sandane (8timer +) konkurer med WF OSL-SDN (0:50)...
 
Re: Konkurranse for Krohn Air på Molde-Trondheim ?

Når to flyselskaper flyr samme (tynne) innenlandsrute flere ganger om dagen, så er det da vel opplagt at de konkurrer?

På MOL-TRD er jeg sterkt i tvil om det er marked for to operatører, så skal de bli ei rute fra Ørsta via Molde til Trondheim tror jeg denne enten flys av Krohn Air, eller så er det slutten for Krohn Air.
 
Re: Konkurranse for Krohn Air på Molde-Trondheim ?

WF ønsker ikke ikke å fly på tidlig morgen (så langt har det bare vært tompjatt og lite handling om at de planer om å gjøre det), men det gjør Krohn Air.

Det blir en litt forenklet verden å fremstille det på den måten. Det høres nesten ut som WF gjør det for å være ekle mot Moldes befolkning, og det tror jeg neppe :) Generelt sett bruker flyselskapene og ruteplanleggerne mye tid på å sy sammen et rutenett som skal tilfredsstille alle parter, også Moldes befolkning. I tillegg skal det være økonomisk forsvarlig, hvis ikke blir det kort levetid. Det er et stort puslespill som skal pusles, det skal være nok flykapasitet, flyene skal være på rett sted til rett tid, det skal være tilstrekkelig med crew tilgjengelig osv osv osv. Skal man få til en ekstra avgang ut fra en flyplass må man kanskje flytte på en rekke andre avganger fra andre flyplasser for å rydde plass til kapasitetutøkningen, man må kanskje flytte crew fra en base til en annen, man må kanskje ansette flere crew, kanskje må man også skaffe ekstra flykapasitet. Så det skaper en del ringvirkninger og slikt er ikke gjort i en håndvending.

Så ja, kanskje du oppfatter det som tompjatt og tror at de ikke ønsker å fly, men som regel ligger det en del mer bak. Er det grunnlag for ekstra avganger så er jeg sikker på at WF kommer når tiden er riktig og når det passer inn i produksjonen :)
 
Re: Konkurranse for Krohn Air på Molde-Trondheim ?

De konkurrerer ikke der. De flyr rett og slett på de tider WF ikke flyr.

Så om jeg forstår deg riktig så er det slik på OSL-BGO.
Hvis SAS flyr klokken 09 og 12, og Norwegian flyr klokken 1030 og 1330 så er ikke dette konkurranse????

Selvfølgelig er det vel det, på samme måte som fly konkurerer med buss mellom Oslo og kristiansand, og tog mellom Oslo og Bergen, Stavanger og Trondheim.

Selv om man ikke flyr vinge mot vinge er det konkuranse.
 
Re: Konkurranse for Krohn Air på Molde-Trondheim ?

Med nåværende ruteopplegg som WF har på MOL-BGO så slipper selskapet og ha crew på nattstopp i MOL og både fly/crew er på sin hjemmebase som jeg antar er BGO. Dermed blir det penger og spare, rett og slett. Jeg vil tro at dette kombinert med et kanskje lavt belegg på morgenavgangen fra MOL gjør at de ikke velger og fly tidlig fra MOL.
 
Re: Konkurranse for Krohn Air på Molde-Trondheim ?

Det blir en litt forenklet verden å fremstille det på den måten. Det høres nesten ut som WF gjør det for å være ekle mot Moldes befolkning, og det tror jeg neppe :)
Over hodet ikke forenklet. Hadde WF ønsket å fly tildlig fra MOL til BGO så hadde de gjort det. Jeg har forøvrig ALDRI i denne sammenheng tatt frem at det er fordi WF vil være ekle mot noen som helst. Jeg hat bare konstantert at WF IKKE flyr tidlig morgen. Det er bare et faktum.

Generelt sett bruker flyselskapene og ruteplanleggerne mye tid på å sy sammen et rutenett som skal tilfredsstille alle parter, også Moldes befolkning. I tillegg skal det være økonomisk forsvarlig, hvis ikke blir det kort levetid. Det er et stort puslespill som skal pusles, det skal være nok flykapasitet, flyene skal være på rett sted til rett tid, det skal være tilstrekkelig med crew tilgjengelig osv osv osv. Skal man få til en ekstra avgang ut fra en flyplass må man kanskje flytte på en rekke andre avganger fra andre flyplasser for å rydde plass til kapasitetutøkningen, man må kanskje flytte crew fra en base til en annen, man må kanskje ansette flere crew, kanskje må man også skaffe ekstra flykapasitet. Så det skaper en del ringvirkninger og slikt er ikke gjort i en håndvending.
Selvfølgelig er det et større puslespill for WF enn for Krohn Air å sette sammen ruter. Ingen, ihvertfall ikke jeg har påstått noe annet. Det endrer uansett, samme hvor mange og fine ord du bruker på det, faktumet at de IKKE flyr tidlig morgen.

Så ja, kanskje du oppfatter det som tompjatt og tror at de ikke ønsker å fly, men som regel ligger det en del mer bak.
Jeg oppfatter det som tompjatt at de sier at de ønsker å fly tidlig morgen, ikke at de ikke ønsker som du her skriver. Det faller hele vegen tilbake til det samme, nemlig at om de virkelig hadde ønsket å fly tidlig morgen så hadde de kommet lengere i prosessen enn hva de har til nå. Forløpig er det ingenting håndfast og konkret som er presentert... kun at de sier at de ønsker. Talk the talk and walk the walk.

Er det grunnlag for ekstra avganger så er jeg sikker på at WF kommer når tiden er riktig og når det passer inn i produksjonen :)
Da er det en god idé å starte med å fly når publikum ønsker det.
 
Re: Konkurranse for Krohn Air på Molde-Trondheim ?

Så om jeg forstår deg riktig så er det slik på OSL-BGO.
Hvis SAS flyr klokken 09 og 12, og Norwegian flyr klokken 1030 og 1330 så er ikke dette konkurranse????
TCAS var inne på dette med forenkling. Her er det du skriver et godt eksempel på nettop dette.

Selvfølgelig er det vel det, på samme måte som fly konkurerer med buss mellom Oslo og kristiansand, og tog mellom Oslo og Bergen, Stavanger og Trondheim.

Selv om man ikke flyr vinge mot vinge er det konkuranse.
Nei, ikke nødvendigvis, og ikke i dette tilfellet.
Krohn Air satser her på et tidspunkt som dekker et behov for de som har videreforbindelser/møter/offshore før kl 0955, som er tidsspunktet WF lander på BGO, altså et tilbud WF ikke har.

Når WF IKKE har tilbudet, mens Krohn Air har så blir det ikke konkuranse om det samme markedet.

Om du har en tobakkskiosk på den ene siden av vegen og selger kun rulletobakk, mens en annen på den andre siden av vegen selger kun sigaretter så blir de ikke konkurenter bare fordi de er i tobakksbransjen. Selv om begge er flyselskap og begge flyr mellom BGO og MOL så er det med andre ord ikke automatikk at de er inne på samme marked.
 
Re: Konkurranse for Krohn Air på Molde-Trondheim ?

Med nåværende ruteopplegg som WF har på MOL-BGO så slipper selskapet og ha crew på nattstopp i MOL og både fly/crew er på sin hjemmebase som jeg antar er BGO. Dermed blir det penger og spare, rett og slett. Jeg vil tro at dette kombinert med et kanskje lavt belegg på morgenavgangen fra MOL gjør at de ikke velger og fly tidlig fra MOL.
Ja, det er godt mulig at det er det som er årsaken. Ingen som "henretter" WF for det. Det er en fair og ærlig sak hva de ser som forsvarlig bedriftsøkonomisk.
Men i samme vending (om det er årsaken) så faller elementet med konkuranse bort og samtidig blir det da feil å si at WF faktisk ønsker å fly tidlig fra MOL til BGO om det er slik som du skriver MD11 at de ikke ser penger i det.
 
Re: Konkurranse for Krohn Air på Molde-Trondheim ?

Du kan kalle spaden hva du vil, det er fortsatt en spade...
 
Re: Konkurranse for Krohn Air på Molde-Trondheim ?

TCAS var inne på dette med forenkling. Her er det du skriver et godt eksempel på nettop dette.


Nei, ikke nødvendigvis, og ikke i dette tilfellet.
Krohn Air satser her på et tidspunkt som dekker et behov for de som har videreforbindelser/møter/offshore før kl 0955, som er tidsspunktet WF lander på BGO, altså et tilbud WF ikke har.

Når WF IKKE har tilbudet, mens Krohn Air har så blir det ikke konkuranse om det samme markedet.

Om du har en tobakkskiosk på den ene siden av vegen og selger kun rulletobakk, mens en annen på den andre siden av vegen selger kun sigaretter så blir de ikke konkurenter bare fordi de er i tobakksbransjen. Selv om begge er flyselskap og begge flyr mellom BGO og MOL så er det med andre ord ikke automatikk at de er inne på samme marked.

Jeg mener nå det, at når man opererer i samme marked så er det konkurranse.
Tidspunktene for alle er flytende, kravene varierer, osv.
 
Re: Konkurranse for Krohn Air på Molde-Trondheim ?

Over hodet ikke forenklet. Hadde WF ønsket å fly tildlig fra MOL til BGO så hadde de gjort det. Jeg har forøvrig ALDRI i denne sammenheng tatt frem at det er fordi WF vil være ekle mot noen som helst. Jeg hat bare konstantert at WF IKKE flyr tidlig morgen. Det er bare et faktum.

Ja, WF flyr ikke. Det er faktum. Men det betyr ikke at de ikke ønsker å fly. Men dette blir flisespikking da du antakeligvis legger noe annet i ordet ønsker enn hva jeg tolker det som. Vi kan derfor konstantere at de ikke flyr, men at de ønsker å fly. Som de selv sier, men fortsatt ikke har funnet mulighet til.

Ikke meningen å legge ord i munnen på deg, selv om jeg aldri sa at det var din mening at de gjør det for å være ekle mot Moldensere :)
 
Back
Top