Konflikten i Israel - Konsekvenser for flytrafikken

Bacardi

Lurker
Hamas melder på telegram, ifølge VG, at de søndag kveld sendt missiler mot flyplassen i Tel-Aviv, Ben Gurion.

Norwegian fløy tidligere i dag inn dit, men spørs om dette fortsetter om dette stemmer.

Re: Angrep mot Ben Gurion

Både LOT og Air France virker å ha kansellert flighter dit nå. Lot har også egen hotline for pax i Tel Aviv.

Det blir nok kanselleringer fra selskapene til Israel så lenge det pågår aktiv krigføring. Norsk UD har ihvertfall utstedt reiseråd til hele Israel som fraråder reiser dit som ikke er strengt nødvendig.

Wizzair kansellerer alle flyginger til og fra Israel inntil videre.

Lufthansa har også kansellert alle flyginger til/fra Israel inntil videre.

Også American Airlines, United Airlines og Delta Air Lines innstiller sine avganger ettersom amerikanske myndigheter har kommet med reiseråd for regionen med henvisning til potensialet for terrorisme og sivil uro.

Cathay Pacific Airways, Virgin Atlantic, easyJet og Air France kansellerer også sine, men det ser ut som British Airways og KLM vil opprettholde sine flighter inntil videre.

Tenker med skrekk på at min søster har bodd 1 år på kibbutz i Israel. Det er riktignok mange år siden, men...man begynner å tenke.

https://apnews.com/article/israel-p...united-delta-5bd32548d49f76805557b133977b39a1

Last edited:
Også American Airlines, United Airlines og Delta Air Lines innstiller sine avganger ettersom amerikanske myndigheter har kommet med reiseråd for regionen med henvisning til potensialet for terrorisme og sivil uro.

Cathay Pacific Airways, Virgin Atlantic, easyJet og Air France kansellerer også sine, men det ser ut som British Airways og KLM vil opprettholde sine flighter inntil videre.

Tenker med skrekk på at min søster har bodd 1 år på kibbutz i Israel. Det er riktignok mange år siden, men...man begynner å tenke.

https://apnews.com/article/israel-p...united-delta-5bd32548d49f76805557b133977b39a1

Litt på siden av diskusjonen så var faktisk kibbutz et konsept som store deler av den norske venstresiden faktisk så opp til som inspirasjon frem til og med 70 tallet da sympatien switchet i en helt annen retning. Israel var egentlig et ganske sosialistisk drevet land i lang tid etter staten ble opprettet. NRKs mangeårige korrespondent i området Sidsel Wold bodde også en tid i kibbutz i sine yngre dager.

Litt på siden av diskusjonen så var faktisk kibbutz et konsept som store deler av den norske venstresiden faktisk så opp til som inspirasjon frem til og med 70 tallet da sympatien switchet i en helt annen retning. Israel var egentlig et ganske sosialistisk drevet land i lang tid etter staten ble opprettet. NRKs mangeårige korrespondent i området Sidsel Wold bodde også en tid i kibbutz i sine yngre dager.

Kommentar litt utenfor tråen:
Livet på kibbutz tror jeg nok kan være en fin erfaring for unge og sosiale personer som er interessert i å lære mer om livet i Israel. Forstod det på min søster at det også var folk fra mange ulike nasjoner i slike kibbutzer. Min søster gikk bort for to år siden, så altfor ung. Kollegene hennes har fortalt meg i ettertid at hun alltid hilste "SHALOM" i det hun gikk for dagen, så livet i israelsk kibbutz hadde tydeligvis vært en fin opplevelse for henne.

Fikk med meg på CNN at Hamas-terroristene gikk aktivt etter nettopp slike kibbutzer og henrettet folk.

https://www.reuters.com/world/middl...e-grounds-ravaged-israeli-kibbutz-2023-10-10/

Last edited:
Jeg ser norsk UD har fått kritikk for å ikke gjøre noe mer konkret for at personer som ønsker å forlate Israel kan reise ut, da flere européiske land har evakuert, inkludert Danmark, Ungarn og flere land på Balkan. Land utenfor Europa har også sendt fly.

Jeg ser nå at UD har chartret et fly som skal gå fra Tel Aviv ikveld. https://www.nrk.no/norge/huitfeldt_-_-noreg-hentar-heim-nordmenn-fra-israel-1.16590801

Jeg er litt forundret over at det ikke har vært mer nordisk samarbeid her. UD ber også folk komme seg over til Jordan om mulig, men også at det er svært vanskelig å gi personer i Gaza bistand.

Kommentar litt utenfor tråen:
Livet på kibbutz tror jeg nok kan være en fin erfaring for unge og sosiale personer som er interessert i å lære mer om livet i Israel. Forstod det på min søster at det også var folk fra mange ulike nasjoner i slike kibbutzer. Min søster gikk bort for to år siden, så altfor ung. Kollegene hennes har fortalt meg i ettertid at hun alltid hilste "SHALOM" i det hun gikk for dagen, så livet i israelsk kibbutz hadde tydeligvis vært en fin opplevelse for henne.

Fikk med meg på CNN at Hamas-terroristene gikk aktivt etter nettopp slike kibbutzer og henrettet folk.

https://www.reuters.com/world/middl...e-grounds-ravaged-israeli-kibbutz-2023-10-10/

Shalom er jo en fin hilsen som betyr "fred", det samme som "salaam" på arabisk. Det stemmer at særlig norsk venstreside hadde et godt forhold til sine sosialdemokratiske meningsfeller i Israel frem til sent på 70-tallet. Dette har endret seg dramatisk. Jeg mener særlig Libanon-krigen i 1982 markerte slutten på dette p.g.a. store sivile lidelser, som særlig daværende forsvarsminister, senere statsminister, Ariel Sharon, ble gjort ansvarlig for.

Kibbutzer har vært drevet lenge i området, fra tidlig på 1900-tallet, og oppstod da det var vanskelig å drive små enkeltstående gårder i området. Dette passer jo bra med kollektivistisk tankegods. Kibbutz-driften har selvsagt endret seg fra mye og mange driver mer industri og turisme enn bare direkte landbruk. Etter litt googling, ser jeg at det er ca. 250 kibbutzer i Israel idag. Endel også i okkuperte områder.

Last edited:
Jeg ser norsk UD har fått kritikk for å ikke gjøre noe mer konkret for at personer som ønsker å forlate Israel kan reise ut, da flere européiske land har evakuert, inkludert Danmark, Ungarn og flere land på Balkan. Land utenfor Europa har også sendt fly.

For info, ang. den danske evakuering:
Man havde fra dansk side opgivet TLV som en mulighed!
Derfor blev en flok skoleelever natten til onsdag fløjet fra AMM til BLL
med et chartret fly. Lederen fortalte, at der var kaos og lange køer ved
grænseovergangen (Allenby bridge).

Kansellert pga manglende forsikringsdekning.

Det er jo ingen overraskelse, under foerste Gulf Krigen gikk forsikrings premiene opp med 100x hva en var vant med aa betale. 100x er kun for metallet (flyet) - Crew deler var extra og ikke en betydelig del - en kollega som skulle holde kurs i Israel, ble effektivt forhindret da hans normale forsikringer som SAS gav ville koste NOK 535.000 for 4 dager.

Back