Oslo - Baghdad i natt. Hvilket fly?

Registreringsnummeret på flyet var PH-AAY, ifølge bildene som ble vist på NRK Dagsrevyen akkurat.

Last edited:
Det er vel en grunn til at de valgte å sende hjem akkurat de 30. Så da hadde det blitt svært mye dyrere å la de bli i Norge enn om de skulle ha sendt de én og én. ;) Morsomt å se handlekraft i justissektoren!

Politiets utlendingsenhet tvangsutsendte totalt 30 irakiske menn til hjemlandet natt til i dag.

Blant dem var elleve straffedømte - de fleste for grove lovbrudd som voldtekt, narkotika og vold.

- Transporten denne helgen gikk problemfritt og rolig for seg både i Norge og i Bagdad, men politiets vurdering på forhånd tilsa at det likevel måtte være 66 politifolk med i flyet av sikkerhetsgrunner, sier Ingrid Wirum, sjef for Politiets utlendingsenhet

Fra DB , med bilder http://www.dagbladet.no/2009/12/06/nyheter/irak/innenriks/innvandring/politikk/9382980/

Last edited:
Og alle bildene i artikkelen til Dagbladet og mange andre er det undertegne som har tatt og delt ut til media.
Turen kostet i underkant av 1 mill. dvs langt billigere enn om vi skulle sendt 30 personer med to ledsagere hver.

Roar Hanssen

Last edited:
.. annet enn at raten vokter:deportee var noe lavere ... :p

Litt overkill med 60 mann spør du meg - det er jo bare å lenke de 30 til 5 rader midt i flyet med voktere på skift foran og bak ... men hey - som Farmer sier, kostnaden er godt lavere enn alternativet uansett.

Ikke akkurat norsk måte å sende deporteer på du beskriver der Andreas. Vi gjør det nok på mer human måte, feks en deportee og to ledsagere på en treseter.

RH

Ikke akkurat norsk måte å sende deporteer på du beskriver der Andreas. Vi gjør det nok på mer human måte, feks en deportee og to ledsagere på en treseter.

RH

LOL - det er da ikke noe mer inhumant å sette dem tre og tre enn det er for en som reiser på charter til Kanariholmene? Den der kjøper jeg ikke .... :lol:

Plasser dem på fem rader med romslige fotlenker - to vakter stående foran, to bak, avløsere, et par mann til å hjelpe til med dobesøk og lignende ... 20 mann holder i lange baner.

LOL - det er da ikke noe mer inhumant å sette dem tre og tre enn det er for en som reiser på charter til Kanariholmene? Den der kjøper jeg ikke .... :lol:

Plasser dem på fem rader med romslige fotlenker - to vakter stående foran, to bak, avløsere, et par mann til å hjelpe til med dobesøk og lignende ... 20 mann holder i lange baner.

Jeg vil kanskje gjette på at det var bruk av fotlenker Roar siktet til, men han kan sikkert ile til og korrigere...;)

Jeg vil kanskje gjette på at det var bruk av fotlenker Roar siktet til, men han kan sikkert ile til og korrigere...;)

Man behøver jo ikke tjore dem så stramt at det er ubehagelig. Poenget er jo bare å hindre dem fra å bevege seg fritt. og det trenger man ikke 60 mann til ...

Hadde senest denne uken DEPA med synlig håndjern og motstand på rutefly - synes ikke det var optimalt. Ikke tror jeg det er spesielt billig heller med tre eskorte tur/retur andre siden av kloden heller. Håper man innser fordelene ved å benytte charter spesielt for de mest involuntary hjemsendelsene...

Man behøver jo ikke tjore dem så stramt at det er ubehagelig. Poenget er jo bare å hindre dem fra å bevege seg fritt. og det trenger man ikke 60 mann til ...

Nå var det ikke akkurat sølvguttene som skulle fraktes ned da. Mange av disse har i følge Aftenposten også dømt for svært alvorlige kriminelle forhold.

Jeg vil påstå at politiet har et bedre grunnlag for å bedømme sikkerhets behovet rundt denne transporten, enn trofaste forum medlemmer;)

Men nå er vel ikke Amerikanske Fangetransporter noen mal for den siviliserte verden ?

Back