• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Oslo - Baghdad i natt. Hvilket fly?

Registreringsnummeret på flyet var PH-AAY, ifølge bildene som ble vist på NRK Dagsrevyen akkurat.

Last edited:
Det er vel en grunn til at de valgte å sende hjem akkurat de 30. Så da hadde det blitt svært mye dyrere å la de bli i Norge enn om de skulle ha sendt de én og én. ;) Morsomt å se handlekraft i justissektoren!

Politiets utlendingsenhet tvangsutsendte totalt 30 irakiske menn til hjemlandet natt til i dag.

Blant dem var elleve straffedømte - de fleste for grove lovbrudd som voldtekt, narkotika og vold.

- Transporten denne helgen gikk problemfritt og rolig for seg både i Norge og i Bagdad, men politiets vurdering på forhånd tilsa at det likevel måtte være 66 politifolk med i flyet av sikkerhetsgrunner, sier Ingrid Wirum, sjef for Politiets utlendingsenhet

Fra DB , med bilder http://www.dagbladet.no/2009/12/06/nyheter/irak/innenriks/innvandring/politikk/9382980/

Last edited:
Og alle bildene i artikkelen til Dagbladet og mange andre er det undertegne som har tatt og delt ut til media.
Turen kostet i underkant av 1 mill. dvs langt billigere enn om vi skulle sendt 30 personer med to ledsagere hver.

Roar Hanssen

Last edited:
.. annet enn at raten vokter:deportee var noe lavere ... :p

Litt overkill med 60 mann spør du meg - det er jo bare å lenke de 30 til 5 rader midt i flyet med voktere på skift foran og bak ... men hey - som Farmer sier, kostnaden er godt lavere enn alternativet uansett.

Ikke akkurat norsk måte å sende deporteer på du beskriver der Andreas. Vi gjør det nok på mer human måte, feks en deportee og to ledsagere på en treseter.

RH

Ikke akkurat norsk måte å sende deporteer på du beskriver der Andreas. Vi gjør det nok på mer human måte, feks en deportee og to ledsagere på en treseter.

RH

LOL - det er da ikke noe mer inhumant å sette dem tre og tre enn det er for en som reiser på charter til Kanariholmene? Den der kjøper jeg ikke .... :lol:

Plasser dem på fem rader med romslige fotlenker - to vakter stående foran, to bak, avløsere, et par mann til å hjelpe til med dobesøk og lignende ... 20 mann holder i lange baner.

LOL - det er da ikke noe mer inhumant å sette dem tre og tre enn det er for en som reiser på charter til Kanariholmene? Den der kjøper jeg ikke .... :lol:

Plasser dem på fem rader med romslige fotlenker - to vakter stående foran, to bak, avløsere, et par mann til å hjelpe til med dobesøk og lignende ... 20 mann holder i lange baner.

Jeg vil kanskje gjette på at det var bruk av fotlenker Roar siktet til, men han kan sikkert ile til og korrigere...;)

Jeg vil kanskje gjette på at det var bruk av fotlenker Roar siktet til, men han kan sikkert ile til og korrigere...;)

Man behøver jo ikke tjore dem så stramt at det er ubehagelig. Poenget er jo bare å hindre dem fra å bevege seg fritt. og det trenger man ikke 60 mann til ...

Hadde senest denne uken DEPA med synlig håndjern og motstand på rutefly - synes ikke det var optimalt. Ikke tror jeg det er spesielt billig heller med tre eskorte tur/retur andre siden av kloden heller. Håper man innser fordelene ved å benytte charter spesielt for de mest involuntary hjemsendelsene...

Man behøver jo ikke tjore dem så stramt at det er ubehagelig. Poenget er jo bare å hindre dem fra å bevege seg fritt. og det trenger man ikke 60 mann til ...

Nå var det ikke akkurat sølvguttene som skulle fraktes ned da. Mange av disse har i følge Aftenposten også dømt for svært alvorlige kriminelle forhold.

Jeg vil påstå at politiet har et bedre grunnlag for å bedømme sikkerhets behovet rundt denne transporten, enn trofaste forum medlemmer;)

Men nå er vel ikke Amerikanske Fangetransporter noen mal for den siviliserte verden ?

Back