Konflikt i SAS

Ser nå at flightene OSL-CPH-IAD 01JUL faktisk ikke kan bookes lenger. Det er vel ikke noe supert tegn. Ser ut som jeg må få klipt meg så jeg er fin på selfien som da må sendes til VG.

Det er nok så enkelt som at kjerra er full …. Når den er full blir den borte..

Det er nok så enkelt som at kjerra er full …. Når den er full blir den borte..

Men da er den full hver dag nå til og med 4 juli og det virker merkelig. FLyet "vårt" hadde ganske mangle ledige plasser for en uke siden.

Edit: Ser nå ut som man ikke får booket noe som helst til USA frem til 2 juli.

Liten selvsentrert post; Reiser fem stykker til Washington via CPH på fredag 1 juli, selve D dagen.

En fattig trøst for deg, men vi er flere i samme båt (no pun intended).

Vi er 5 stk som (om de streikende vil) skal fly OSL - CDG - MRU fredag 1. juli, med SAS til Paris og Air Mauritius videre (Sistnevnte operated by AF). Vår høyst prioriterte mål den siste uken har vært at vi SKAL komme oss til Paris så vi rekker avgangen derfra. Siden så og si alt mellom OSL/TRF/BGO/KRS/ARN/GOT/CPH og Paris har vært fullbooket, i hvert fall med selskaper som ikke er/kan være rammet av streik her hjemme eller i nabolandene – og ikke er et sammensurium av Ryanair/Wizz/Whatever – var gleden stor da det dukket opp en mulighet med Eurowings via Hamburg i går. Vi booket flex der og har den som en reserveløsning i tilfelle SAS ikke klarer å gi pilotene sine et fullgodt tilbud og vi mest sannsynlig ikke blir ombooket siden det finnes få eller ingen alternativer.

Puh, halve gleden med ferie er å glede seg. Kan ikke akkurat si den delen slår inn for årets sommerferie.

En fattig trøst for deg, men vi er flere i samme båt (no pun intended).

Vi er 5 stk som (om de streikende vil) skal fly OSL - CDG - MRU fredag 1. juli, med SAS til Paris og Air Mauritius videre (Sistnevnte operated by AF). Vår høyst prioriterte mål den siste uken har vært at vi SKAL komme oss til Paris så vi rekker avgangen derfra. Siden så og si alt mellom OSL/TRF/BGO/KRS/ARN/GOT/CPH og Paris har vært fullbooket, i hvert fall med selskaper som ikke er/kan være rammet av streik her hjemme eller i nabolandene – og ikke er et sammensurium av Ryanair/Wizz/Whatever – var gleden stor da det dukket opp en mulighet med Eurowings via Hamburg i går. Vi booket flex der og har den som en reserveløsning i tilfelle SAS ikke klarer å gi pilotene sine et fullgodt tilbud og vi mest sannsynlig ikke blir ombooket siden det finnes få eller ingen alternativer.

Puh, halve gleden med ferie er å glede seg. Kan ikke akkurat si den delen slår inn for årets sommerferie.
Funker det å bare dukke opp på gate i Paris når første leg er kansellert, eller er det risk for at man er blitt tatt av connecting flight også?

Snakket med SAS nå etter relativt greie 24 minutter venting. Stakkers de på kundeservice, men denne svenske vertinnen var fremdeles ved godt mot og satte pris på noen støttende ord.

Huns sjekket vår tur og fortalte at det ved streik ble garanter kansellert og at hun fant ingen ledige billetter med noen andre selskap den dagen. Jeg nevnte de jeg umiddelbart fant på Google Flights, men hun sa da at Brussel Airlines ikke var med i Star Alliance – når jeg opplyste henne om medlemskapet sa hun at uansett så var alle tildelte billetter borte.

Spurte også om hvem da som dekker hotellet vi ikke kommer på i Washington, innenriksflyet i USA, leiebil, og huset – men det fikk jeg ikke noe svar på.

Funker det å bare dukke opp på gate i Paris når første leg er kansellert, eller er det risk for at man er blitt tatt av connecting flight også?

Reisen er bestilt hos et reisebyrå og min kontakt der sier at hvis han gir beskjed til Air Mauritius om at vi dukker opp i Paris, så er det i orden.

Den danske mægler (forligsmanden) har mulighed for at udsætte den varslede strejke i 14 dage hvis han/hun mener parterne vil kunne nå til enighed. Det er derfor en mulighed at de danske piloter ikke nødvendigvis strejker fra onsdag. Og derfor også en mulighed at flyet til IAD kommer afsted som planlagt. Men naturligvis svært at planlægge efter…

Reisen er bestilt hos et reisebyrå og min kontakt der sier at hvis han gir beskjed til Air Mauritius om at vi dukker opp i Paris, så er det i orden.

Det skulle jag inte lita på. Alls. Normalt sett avbokas hela resan automatiskt om man har no-show på första leget.

Sitter nå ved Gardemoen med et stort reisefølge som skal til Svalbard med SAS i morgen.
Dem er nervøse..
Hva er odds at SAS flyet ikke går? 50/50?
Prøvde å se om Norwegian flyr til Longyearbyen, men ikke napp, starter i Juli kanskje?

Prøvde å se om Norwegian flyr til Longyearbyen, men ikke napp, starter i Juli kanskje?

Joda, Norwegian fly til LYR, men utsolgt frem til 11.juli og ganske stive priser etter det (2700+).

Men overaskende stille fra forhandlingene i Stockholm, det lover kanskje godt?

Kan sas streiken ende med tvungen lønnsnemd den og eller er det usansynlig?

Fagforeningene tar ikke ut mer enn at eventuell liv og helse eller vitale interesser kan håndteres gjennom dispensasjon. Så det er nok tilnærmet 0 sjanse

Men overaskende stille fra forhandlingene i Stockholm, det lover kanskje godt?

Jeg tolker det positivt, for om det er veldig mye misnøye i forhandlingene har det en tendens til å lekke litt, men jeg er litt forsiktig med å legge for mye i det. Det er profesjonelle folk (eventuelt erfarne ringrever, durkdrevne kranglefanter eller gode strateger) på alle sider av bordet, og vanligvis kommer det ikke mye informasjon fra forhandlinger i SAS.

SAS har jo også gjort noen tiltak, ved å stoppe bookinger, som kanskje kan tyde på at de selv tror det blir konflikt. Eller de gjør det for å vise fagforeningene at de mener alvor.

Om noen timer vet vi.

Back