Konflikt i SAS

Detter er i Sverige så selvfølgelig er ikke NHO-luftfart direkte involvert i dette. Det var skrevet i ironi over likheten til NHO-luftfart fremgangsmåte overfor NFO her i Norge.

Mitt poeng var at dette er helt nornal prosedyre ved samtlige streiker i samtlige bransjer i Sverige. Mens NHOs lockout er den tredje i Norge de siste ti åra (sånn ca), er dette helt vanlig i Sverige.

Dette begynner å bli en avsporing av tråden. Vi stopper her. Jeg fjerner innlegget slik at denne tråden igjen kan handle om konflikten i SAS.

Hva oppnår de med det?

Streiker pilotene står jo flyene uansett

SAS slipper betala ut lön till SPF piloter som strejkar.
Det är praxis på svensk arbetsmarknad att arbetsgivare inte betalar ut lön till strejkande medarbetare.
Det är den svenska modellen vid konflikt.

Last edited:
SAS slipper betala ut lön till SPF piloter som strejkar.
Det är praxis på svensk arbetsmarknad att arbetsgivare inte betalar ut lön till strejkande medarbetare.
Det är den svenska modellen vid konflikt.

I Norge får du ikke lønn når du streiker

I Norge får du ikke lønn når du streiker

Vem betalar ut ekonomisk ersättning till strejkande medarbetare i Norge?
I Sverige är det fackföreningen som betalar ut löne ersättning vid konflikt med arbetsgivare.
Vid lockout som i detta fall är det Svensk Pilotförening som betalar ut ekonomisk ersättning till den strejkande piloten

Jeg ser at Riksmekleren oppgir 28. juni som frist. Meklinga er vel samkjørt i alle land, for den norske Riksmekleren oppgir også Stockholm som sted for mekling.
https://www.riksmekleren.no/rikssaker/2022-066

Norsk "tradisjon" er at mekling pågår noen timer på overtid og avsluttes på morgenen etter fristen, med enten avtale eller streik. Er der noen som vet hvordan dette er med SAS-avtalene? Forventes det avklaring 29. juni, eller kommer dette til å drøye lenger?

Vem betalar ut ekonomisk ersättning till strejkande medarbetare i Norge?
I Sverige är det fackföreningen som betalar ut löne ersättning vid konflikt med arbetsgivare.
Vid lockout som i detta fall är det Svensk Pilotförening som betalar ut ekonomisk ersättning till den strejkande piloten

De streikende får bidrag fra fagforeningen, men det er ikke i nærheten av å være like mye som de får i lønn til vanlig.

Last edited:
Nå er det hardt mot hardt

SAS trues av mulig flygerstreik neste uke. I Sverige varsler SAS at de vil svare med å stenge de ansatte ute fra jobb. I Norge er det sendt ut betinget permitteringsvarsel til alle ansatte.

https://www.nrk.no/norge/sas-varsler-lockout-pa-arlanda-om-pilotene-gar-i-streik-1.16001902

uten å mene noe sterkt her, håper jeg en løsning finnes ellers er stupet nært.

Som det står i saken, og er påpekt lenger opp i tråden, så er ikke dette så dramatisk som det høres ut når "lockout" nevnes i arbeidskonflikter i Norge:

I Sverige er det helt vanlig at arbeidsgiver gjør en såkalt speil-lockout, i situasjoner der det er levert varsel om plassfratredelse. Det er ulike regler og prosesser i de ulike landene, og vi kommer tilbake til hva som er neste skritt i henholdsvis Norge og Danmark.

Alle norske SAS-piloter tas ut i streik

E24: SAS-pilotene tar ut alle i streik fra dag en

De to norske foreningene for SAS-piloter har nå varslet SAS om at de tar ut alle sine 402 piloter i streik fra dag 1, onsdag 29. juni, om det ikke blir enighet i meglingen. Totalt i Skandinavia vil nær 900 SAS-piloter da gå i streik.
Lockout i Danmark også

I Danmark og Sverige har SAS varslet lockout mot alle pilotene ansatt i disse landene. I Norge har SAS sendt ut det som kalles betinget permitteringsvarsel.

Liten selvsentrert post; Reiser fem stykker til Washington via CPH på fredag 1 juli, selve D dagen. Hva skjer da ved streik? Booker de oss om og da auomatisk? Bruker de da Lufthansa eller lignende? Alle fem har status og reiser i Plus - hjelper dette noe?

Tror ikke der er mange ledige pladser at booke om til på den første store ferie weekend i det meste af nord Europa.

Så kryds fingrene for at de når frem til en aftale inden.

Booker de oss om og da auomatisk? Bruker de da Lufthansa eller lignende? Alle fem har status og reiser i Plus - hjelper dette noe?
Ja (men når det blir er avhengig av ledige plasser). Ja. Ja.
Dette gjelder alle selskap som er medlem av IATA.

Ja (men når det blir er avhengig av ledige plasser). Ja. Ja.
Dette gjelder alle selskap som er medlem av IATA.

Ser nå at flightene OSL-CPH-IAD 01JUL faktisk ikke kan bookes lenger. Det er vel ikke noe supert tegn. Ser ut som jeg må få klipt meg så jeg er fin på selfien som da må sendes til VG.

Back