Konflikt i SAS

Hadde vært interessant å høre at ledelsen snakket om nye produkter og tjenester som økte inntjeningen for selskapet.

Taktikken er nå er åpenbart å gjøre det som gjøres kan for å snakke ned både selskapets verdi og fagforeningenes forventninger til kommende forhandlinger.

Med fare for å gå på person fremfor sak, så tør jeg om ikke annet antyde at Werff'ens opptreden i media hittil har stort forbedringspotensial. Vinteren kom tydeligvis tidlig til Frösundavik i år. Forhåpentligvis er våren i hus innen forhandlingene starter.
 
Något jag märkt är att Schibstedts svenska tidningar, dvs Aftonbladet och Svenska Dagbladet är helt tysta medan E24 skrivit rätt mycket i Norge. I Sverige är det bara Bonnier, dvs Di, DN och Expressen som ens lygter frågan.
 
Något jag märkt är att Schibstedts svenska tidningar, dvs Aftonbladet och Svenska Dagbladet är helt tysta medan E24 skrivit rätt mycket i Norge. I Sverige är det bara Bonnier, dvs Di, DN och Expressen som ens lygter frågan.

Antar de ikke våger havne i noen konflikt med `Knut & Alice Wallenberg Foundation.`
 
Bare idag fra OSL er DUB, SVG, KSU, MOL, BDU, TRD, CPH og ARN kansellert. En fugl har visket meg
i øret at dette skyldes pilotmangel. Isåfall er dette sinnsykt pinlig for SAS. Noen som kan bekrefte/avkrefte?
 
Bare idag fra OSL er DUB, SVG, KSU, MOL, BDU, TRD, CPH og ARN kansellert. En fugl har visket meg
i øret at dette skyldes pilotmangel. Isåfall er dette sinnsykt pinlig for SAS. Noen som kan bekrefte/avkrefte?

De aller fleste kanselleringer nå for tiden er pga crewmangel ja..
 
De aller fleste kanselleringer nå for tiden er pga crewmangel ja..

Pinlig dekker ikke dette - ikke i nærheten! Dette er en fallitterklæring, og alt dette skyldes nok en viss danske i ledelse som har «våte» drømmer om et virtuelt flyselskap hvor han slipper å forholde seg til avtaler og fagforeninger…
 
Det verkar som om fackets påtryckningar har fått effekt i och med att CAE pausar rekryteringen till SAS Connect. Detta mail skickades ut under kvällen igår;

”We regret to inform you that the recruitment process is suspended until further. We will contact you once the process is initiated again.

Best Regards,

CAE Parc Recruitment Team .”

Har du fått det mailet själv, eller kommer det från "Flygtorget"?
Har flera bekanta som sökt och inte fått detta mail.
 
Demonstrasjon i København i dag, og ser ut som de danske fagforeningene nå begynner å røre seg litt mer, da de kanskje har vært litt mer passive hittils?
 
Jeg tror pressesjefen trenger noen kommunikasjonsråd:

" I SAS handler det om at man vil ha flere selskaper internt i konsernet som konkurrerer med ulike crew på samme flyplass. Det har vi aldri sett før, sier Netskar.

SAS er uenig:

– Det er feil. De skal ikke konkurrere, men komplettere hverandre for å sikre at alle plattformene er konkurransedyktige i markedet, sier SAS' pressesjef John Eckhoff."

https://www.dn.no/luftfart/sas/sas-...lagging-det-sas-gjor-er-mye-verre/2-1-1093301

Dette er åpenbart kommunikasjonsrådgivernytale, eller flisespikkeri. Hensikten med de nye selskapene er å presse ned kostnadene, gjennom splitt og hersk. SAS ville stått seg mye bedre på å være brutale, men ærlige her, enn brutale og uærlige.
 
Nu har det ju till och med läckt ut inspelningar där SAS medger att de "inte vill ha alla ägg i samma korg".
"Det stormar rejält kring flygjätten SAS sedan man i september meddelade att bolaget ska omorganiseras. SAS förklarar omorganisationen som ett sätt att överleva på en förändrad marknad.

På en inspelning från ett internt möte uttrycker uppsagd personal hård kritik mot ledningen – och en chef förklarar att SAS oroas för kommande strejker och vill undvika att ”ha alla ägg i en skål”.

Bolagets ledning intygar att man inte har någon avsikt att försvaga facket."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sas-chef-pa-internt-mote-vi-kan-inte-ha-alla-aggen-i-en-skal
 
Nå har "ledelsen" nådd bunnen og begynt å grave...

"– Det handlar om nya jobb. Och när det handlar om nya jobb så tycker vi att det är rättvist att ge alla möjligheten att söka, säger SAS operativa chef Simon Pauck Hansen."
 
Her sier de jo ganske tydelig at de ikke vil ha sine tidligere medarbeidere inn i SAS Connect. Ellers hadde enhver ledelse sett verdien i å tilby jobben til allerede selekterte tidligere ansatte, fremfor å måtte kjøre hele prosessen på nytt.

Dette kan vel ikke handle om annet enn at ledelsen vil unngå virksomhetsoverdragelse? Er det noen jurister her som kan si noe om dette? Evt, hvor lovlig kan det være å konstruere seg vekk fra en virksomhetsoverdragelse ved hjelp av definisjoner? (Ref Babcock -saken; Samme fly, samme ruter, samme personell = virksomhetsoverdragelse)
 
Hva skjer forresten nå som B737 fases ut? Blir de ansatte avsluttet også slik at de må søke sin egen jobb på A320 på nytt? Er i så fall det lovlig da det er arbeidsgiver som endrer arbeidsredskap?
 
Hva skjer forresten nå som B737 fases ut? Blir de ansatte avsluttet også slik at de må søke sin egen jobb på A320 på nytt? Er i så fall det lovlig da det er arbeidsgiver som endrer arbeidsredskap?

De som er igjen i selskapet skoles over på 320.
 
Nå har "ledelsen" nådd bunnen og begynt å grave...

"– Det handlar om nya jobb. Och när det handlar om nya jobb så tycker vi att det är rättvist att ge alla möjligheten att söka, säger SAS operativa chef Simon Pauck Hansen."

SAS bør saksøke kommunikasjonsrådgiverne sine...
 
Back
Top