Bakken skryter i artikkelen over at "Flysikkerheten er nummer én" ..."og understreker at pilotene deres er blant de beste i industrien."
Men 500+ av de "beste" pilotene er oppsagt og skal ikke tilbake, men erstattes med noe billigere.
Det er forsåvidt greit, men mitt poeng var at den endringen som vi ser nå begrunnet i konkurransesituasjonen (både SAS Ireland og annen wet lease), allerede var godt i gang lenge før covid-19.![]()
Løper etter kostnadene…… de store kostnadene er jo det idiotiske flåtevalg som SAS har gjort i flere tiår, og nå blir det de ansatte som skal redde de?Og det var vek fordi man så at det ville bli tøffere og tøffere kostnadskonkuranse også før Covid. En tidligere sjef jeg hadde sa det ganske godt: SAS løper alltid etter kostnadene, mens de som lykkes løper foran og kan styre smartere.
Samtidig har SAS dyrere overenskomster end de fleste andre selskabers
Er ikke helt sikker paa at jeg forstår deg helt:Løper etter kostnadene…… de store kostnadene er jo det idiotiske flåtevalg som SAS har gjort i flere tiår, og nå blir det de ansatte som skal redde de?
A320 og 330 er veldig like, 3-4 dagers differences training fra den ene til den andre. 350 er en helt annen generasjon, 320 er 80 talls teknologi.
En skam hvor SAS er i dag.
https://finans.dk/erhverv/ECE133954...ff-vi-kaemper-for-at-overleve/?ctxref=forside
Hvem er SAS pilotene dyrere enn?
Snakker han Wizzair eller Ryanair?
Forutenom at Flyr har (foreløpig) lagt seg på lavere lønn, kjenner jeg ikke til noen andre selskaper med billigere overenskomst enn SAS?
Det er ikke lønnen alene SAS taler om. Det er de samlede omkostninger ved at producere under overenskomsterne. Så jeg tror SAS ledelsens målestok er hvor meget de betaler pr. produceret Block hour.
Løper etter kostnadene…… de store kostnadene er jo det idiotiske flåtevalg som SAS har gjort i flere tiår, og nå blir det de ansatte som skal redde de?
A320 og 330 er veldig like, 3-4 dagers differences training fra den ene til den andre. 350 er en helt annen generasjon, 320 er 80 talls teknologi.
En skam hvor SAS er i dag.
Dette til Dag Viking og,Er ikke helt sikker paa at jeg forstår deg helt:
- A320 CEO / A320 NEO er jo korrekt utviklet paa 80 tallet, men hva er alternativet(ene) ? 737 x er jo 60 talls teknologi !
- A330 er et fly som har gaatt igjennom en enorm utvikling, de nyeste A330 (242 ?) har en rekkevidde / performance av en helt annen klasse enn de som SAS foerst kjoepte og her ligger vel aarsaken til at A340 kom inn i flaaten - tilbake naar SAS skulle erstatte 767-300ER kunne ikke A330 operere alle destinasjonene (blant annet var Seattle - min lille by) utenfor hva A330-300 kunne operere oekonomisk. Baade Lufthansa og Air France som var blant de foerste med A340 i flaaten - ventet begge lenge med innkjøp av A330.
- Boeing hadde ikke noe reelle alternativer aa tilby SAS - 777-200ER var allt for mye fly for SAS - 767-400 fikk jo aldri noen rekkevidde (det var en Stonecipher maskin - mannen som aldri saa et marked utenfor USA !)
Opp til naa har vel SAS kun mikset A330 og A340 - ja noen oekognomer har helt siden jeg jobbet i SAS hatt droemmer om andre blandinger - uansett har disse droemmene stort sett forblitt droemmer. MD-80 i SAS ble levert uten Glass Cockpit for aa kunne flys av samme pilot gruppe som DC-9-21/41 - det var en kortvarig droem og MD-80 ble fort bygget om til glass - Opprinnelig var det vel ogsaa en tanke om en kombinasjon MD-80/90 tror det ogsaa forble en teoretisk droem.Dette til Dag Viking og,
Poenget mitt er dual qual, eller hva de kaller det i SAS. Vet ingen selskap der piloter flyr både A320 og 330, men det kan nok sikkert gå om du flyr begge nok.
350 er en helt annen generasjon, så jeg tviler på at det går bra i lengden om du mikser med 320.
Den neste generasjon Airbus narrow body kommer vel kanskje og ha en cockpit veldig lik dagens 350, og da kan du trygt fly begge.
Problemet er at om det flyet er på tegnebrettet så blir det lenge til noen flyr det. Og da er kanskje 350 cockpit avlegs.
321LR er et helt nytt fly, med stort sett samme cockpit som en 319 fra 1988. XLR er ikke i lufta enda men har nok samme oppsett. Ja, vi har CPDLC og ETOPS i dag, men fortsatt samme flyet. Samme med DC9-10 til -50. Forskjellige varianter, flight directors etc, men samme flyet. MD80(glass) og B717 er to helt forskjellige måter og fly på, og bør ikke mikses selv om de på papiret er DC9.
Problemet i Europa er fortsatt over kapasitet. Ola Dunk er blitt fortalt at det er en menneskerett med 199 kroners billetter til syden.
I de siste 20 år siden 9/11 har forsikringen firedoblet seg, fuel er på tur opp og endelig blir flygere rundt i verden betalt mer enn de gjorde før.
Da må prisene opp.
Jeg vil ta tanken om aa kombinere A320 NEO / A330 - A350 med en stor klype salt
Er ikke dual rating/mixed fleet flying egentlig en avsporing av problemet her? Og om SAS ønsker gjøre det eller ikke, så er det jo ikke akkurat her problemene oppstår?
Det er vel en god del selskap som mixer A320 og A330, vet blant annet Swiss. Også er det vel ANA som mixer A320 og A380
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.