Konflikt i SAS

Kort sagt: At det fortsatt er planen om å lage et eget underselskap for mid-size produksjonen og mer bruk av SAS Ireland

Og enda kortere sagt: Alt er ved det gamle
 
Kort sagt: At det fortsatt er planen om å lage et eget underselskap for mid-size produksjonen og mer bruk av SAS Ireland

Og enda kortere sagt: Alt er ved det gamle

Rygterne siger at SAIL skal have baser på både CPH, OSL og ARN. Alle nye A320neo i 2022 skal gå til SAIL.
 
Fra artikkelen;

SAS har et behov for nye og mindre jetfly i fremtiden til å betjene ruter med få passasjerer. Det skyldes at eldre Boeing 737-fly forlater flåten frem mot 2024, og blir erstattet med fabrikknye og større Airbus-fly med 174 seter. SAS trenger nye fly med 120 til 150 seter, og mener investeringen bare er lønnsom hvis det får billigere og mer fleksible kollektivavtaler på kjøpet.

Piloter og kabinansatte i det delvis statseide selskapet sier nei til alle forslag som kan føre til at en mindre andel av flyrutene skjer i morselskapet.
 
Piloter og kabinansatte i det delvis statseide selskapet sier nei til alle forslag som kan føre til at en mindre andel av flyrutene skjer i morselskapet.

Her «glemmer» nok selskapet å nevne at foreningene tilbød 30% lønnskutt ut 2022 for å hjelpe selskapet gjennom corona. Dette takket de nei til, og legger et «take it or leave it»-tilbud på bordet med 15% permanente kutt i lønn, samt økning i den diffuse «produktiviteten.» Noe som strengt tatt ikke er pilotenes bord, men de som planlegger hvordan pilotene skal utnyttes.

I tillegg har selskapet holdt de oppsagte på gress siden nyttår med lovnader om gjenansettelse så snart som mulig, helt til man i går lanserte planene om eksterne produksjonsplattformer i stor og akselererende skala, der gjenansettelsesretten pent er forbigått. Det å holde folk på gress på den måten for så å dra teppet vekk under bena på dem mens de kunne brukt livene sine på noe mer fornuftig er rett og slett nedrig.
 
I tillegg har selskapet holdt de oppsagte på gress siden nyttår med lovnader om gjenansettelse så snart som mulig, helt til man i går lanserte planene om eksterne produksjonsplattformer i stor og akselererende skala, der gjenansettelsesretten pent er forbigått. Det å holde folk på gress på den måten for så å dra teppet vekk under bena på dem mens de kunne brukt livene sine på noe mer fornuftig er rett og slett nedrig.


Men vet man eller er det egentlig klart hvem som skal ansettes i disse selskapene?

Litt ref. det som vel er/var planen med SAIL Danmark?
 
Men vet man eller er det egentlig klart hvem som skal ansettes i disse selskapene?

Litt ref. det som vel er/var planen med SAIL Danmark?

Det lukter meget stygt av at de tidligere ansatte vil bli forbigått. Ellers vil det stinke surt av virksomhetsoverdragelse - samme crew i samme flytype malt i samme farger, men med litt annen registrering. Det eksisterer jo en dom mot Babcock som setter en ganske sterk presedens her.
 
Last edited:
Hvis SAS forbigår fast ansatte er det veldig dårlig. Da får de en stor skrape i lakken fra meg, som i utgangspunktet likte SAS meget godt.
 
Hvis midsize gjøres riktig med feks en felles karrierevei og en seriøs k-avtale kunne det blitt et bra supplement til SAS sin produksjon. Et nytt commuter om en vil. En glad familie som trekker i samme retning. «Onesas» Men det er nok ikke det som er planen. Ledelsen har jo uttalt at de oppsagte er velkomne til å søke på sine gamle jobber i et nytt selskap på lik linje med alle andre. De oppsagte har og blitt holdt varme med jevne informasjonsmøter og tilbud om å oppbevare uniformen hjemme for å forenkle en eventuell retur før de ble dolket i ryggen på onsdag med informasjon om nye «produksjonsmodeller» og sail i alle 3 land.
Sail er en rein skjær provokasjon, sosial dumping og handler kun om fagforeningsknusing. En oppbygging av sail i den størrelsen som er annonsert kommer til å bli møtt av massiv boikott og politisk motvilje. Jeg tror ikke SAS har råd til et sånt omdømmetap og hvis den veien velges er det nok slutten på SAS.
 
Kort sagt: At det fortsatt er planen om å lage et eget underselskap for mid-size produksjonen og mer bruk av SAS Ireland

Og enda kortere sagt: Alt er ved det gamle

I mellomtiden brukes Citijet med sine CRJ'er i økt omfang. Det er vel ca 8 maskiner i bruk idag for SAS og de skal opp i 16 maskiner i løpet av kort tid sies det.
Alle crew her har base CPH , mange tidligere Norwegian og SAS ansatte blant CA'ene har jeg lagt merke til.
 
Hvis SAS forbigår fast ansatte er det veldig dårlig. Da får de en stor skrape i lakken fra meg, som i utgangspunktet likte SAS meget godt.

Både SAS ledelsen og de ansatte har stått på sitt i alle år. De ansatte har heller ikke vært noe proaktive.
Ledelsen i SAS må tenke på hvordan de kan holde selskapet i plus i årene fremover.
 
Både SAS ledelsen og de ansatte har stått på sitt i alle år. De ansatte har heller ikke vært noe proaktive.
Ledelsen i SAS må tenke på hvordan de kan holde selskapet i plus i årene fremover.

Åpne flere AOC på samme basen og flere organisasjoner er hvertfall ikke kostnadseffektivt. En konstant krig mot egne ansatte ei heller. De ansatte har vært på tilbudssiden flere ganger ila corona men alltid blitt møtt med krav om mer.. Det kan virke som målet til ledelsen har vært å ikke inngå en avtale. Og den avtalen som til slutt ble inngått i K21, ble dagen etterpå kritisert i media av ledelsen som en kostnadsdrivende avtale umuliggjort av griske piloter som ikke vil selskapets beste. Ledelsen i SAS i dag består av løgnere og tilliten mellom de ansatte og ledelsen er fullstendig ikke tilstede.
 
Både SAS ledelsen og de ansatte har stått på sitt i alle år. De ansatte har heller ikke vært noe proaktive.
Ledelsen i SAS må tenke på hvordan de kan holde selskapet i plus i årene fremover.

Så hvis din arbeidsgiver hadde permittert deg, sagt "vent litt, så får du snart tilbake jobben din", bare for å se at din stilling ble erstattet av en som gjorde jobben til halve lønna, så hadde det vært greit, fordi det hadde reddet den arbeidsgiveren som nettopp hadde r*vp*t deg?

Bare i tråden her er det faktisk nevnt at de ansatte selv foreslo et 30% lønnksutt ut 2022, så jo, de har vært proaktive.
 
I mellomtiden brukes Citijet med sine CRJ'er i økt omfang. Det er vel ca 8 maskiner i bruk idag for SAS og de skal opp i 16 maskiner i løpet av kort tid sies det.
Alle crew her har base CPH , mange tidligere Norwegian og SAS ansatte blant CA'ene har jeg lagt merke til.

Hvor mange hadde de pre-korona?

Og det kommer heller ikke klart frem for meg hvem som bemanner disse? Er ikke dette mye dansker med en lokal avtale?
 
Ledelsen i SAS må tenke på hvordan de kan holde selskapet i plus i årene fremover.

Og forresten, en måte å få et selskap til å gå i pluss, er å ha fornøyde ansatte som har lyst til å gjøre en god jobb.

Merket det selv etter et jobbytte. Min nåværende arbeidsgiver har brukt mer penger på meg enn den forrige (også i tillegg til lønna), og da trives jeg faktisk mye bedre, og gleder meg mer til å gå på jobb.
 
Väldigt tråkig utveckling. Fortsätter det på det här viset så blir det andra bolag ännu oftare om möjligt för min del. Redan idag unviker jag SAIL och Xfly vid bokning samt Cityjet så sällan som möjligt och tar helre omvägen via MUC, ZRH eller FRA. Blir väl så framgent också :(
 
Og forresten, en måte å få et selskap til å gå i pluss, er å ha fornøyde ansatte som har lyst til å gjøre en god jobb.

Merket det selv etter et jobbytte. Min nåværende arbeidsgiver har brukt mer penger på meg enn den forrige (også i tillegg til lønna), og da trives jeg faktisk mye bedre, og gleder meg mer til å gå på jobb.

Jada, alle ansatte må ha noen goder. Men, som vi vet er ikke fly bransje der det er mest penger i dag.
Som f.eks. før koronan ville ikke de SAS ansatte gå ned i lønn. Vi vet at så godt som alle flyselskaper i verden sliter med med økonomien. Bortsett fra f.eks. Ryanair, og de ansatte har ikke mye å skryte av der.
Jeg er helt enig med dere alle har inne at det ikke er bra som SAS ledelsen oppfører seg.
 
Jada, alle ansatte må ha noen goder. Men, som vi vet er ikke fly bransje der det er mest penger i dag.
Som f.eks. før koronan ville ikke de SAS ansatte gå ned i lønn. Vi vet at så godt som alle flyselskaper i verden sliter med med økonomien. Bortsett fra f.eks. Ryanair, og de ansatte har ikke mye å skryte av der.
Jeg er helt enig med dere alle har inne at det ikke er bra som SAS ledelsen oppfører seg.
Hvorfor skal de ansatte gå ned i lønn når det ikke er krise? SK klarte seg vel rimelig greit etter de var minutter unna konkur i november 2012.
 
Back
Top