Køer med ukjent årsak på Flesland

Re: Køer med ukjent årsak på Flesland

Da var det om mulig enda værre enn noensinne i morgenrushet i dag. Det er derfor ingen tvil om at dette ikke er noe som kommer til å bort av seg selv med det første, eller som kan bortforklares med urutinerte reisende, all den tid de aller fleste som reiser på mandag morgen er pendlere og folk som som flyr mye.

I morgentimene har passasjerene stått inntil 50 minutter i kø ved sikkerhetssjekken, bekrefter securitysjef Lasse Solberg i Avinor på Bergen lufthavn Flesland.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Monsterkoeen-er-tilbake-1027214.html

Jeg kom der 0810 i dag fra OSL og kunne ikke se noe kø utover noen runder i den vanlige innhengingen der oppe ved sikkerhetskontrollen.

-A

Det står vel at køene var oppløst ved 08:40 tiden. Jeg sto i køen ca. 06:30, og da økte køen raskt, og var på vei til å gå ned rulletrappen da jeg endelig kom gjennom.

Og da var vi i gang i dag og:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Koe-ut-til-fortauet-1028112.html

Sett av en time til sikkerhetssjekken, hvis du skal ut og reise i dag!

I morgenrushet i dag sto køen helt ut gjennom hovedinngangen og ut på fortauet ved avgangshallen, forteller flypassasjer Nils-Petter Sivertsen.

Ingen kan forklare noe og man får ikke tak i sjefen for sikkerhet. Jeg setter snart en flaske vin på at dette koker ned til en eller annen form for aksjon.

-A

Merkelig, ettersom det var ingenting i går som var unormalt, og som kunne tyde på en aksjon. Det gikk like treigt som det vanligvis gjør.

Det jeg har sett de siste gangene er forsatt at de to linjene som ligger lengst til venstre i sikkerhetskontrollen fortsatt har to portaler for å sjekke etter metall på folk, men bare en av de brukes, og folk fra begge de to borterste linjene må igjennom samme portal. Dette er en enorm flaskehals.

-A

Joda, santnok, men den største flaskehalsen er fortsatt at det bare er tre bånd. Etter passasjerantallet burde det vært dobbelt så mange. Dette problemet kommer bare å øke i tiden fremover også, når flytrafikken normaliserer seg igjen.

Dette synes ikke å ha noe med kapasitet å gjøre. Jeg flyr ganske ofte fra Flesland, og har aldri opplevd noe i nærheten av i går. Det endte med at jeg ble ropt opp og var sistemann på avgangen. Kom på flyplassen 07.15, avgang 08.10.

Grunnen for de vanvittige køene syntes å skyldes at kontrolløren på en av båndene (muligens flere, men det var denne jeg kom over) var ekstremt nidkjær i tjenesten. Min håndbagasje skulle gjennomsøkes, pcen skulle undersøkes, og dette så ut til å være "standard" prosedyre for de fleste som skulle gjennom. Da tikker selvsagt minuttene FORT, og køene vokser.

Dette synes ikke å ha noe med kapasitet å gjøre. Jeg flyr ganske ofte fra Flesland, og har aldri opplevd noe i nærheten av i går. Det endte med at jeg ble ropt opp og var sistemann på avgangen. Kom på flyplassen 07.15, avgang 08.10.

Grunnen for de vanvittige køene syntes å skyldes at kontrolløren på en av båndene (muligens flere, men det var denne jeg kom over) var ekstremt nidkjær i tjenesten. Min håndbagasje skulle gjennomsøkes, pcen skulle undersøkes, og dette så ut til å være "standard" prosedyre for de fleste som skulle gjennom. Da tikker selvsagt minuttene FORT, og køene vokser.

Er godt å få bekreftet at vi her ikke snakker om noen aksjon om å tusle sakte, men at det bare er god, gammeldags ykesstolthet og grundig arbeide som er årsaken. ;)

-A

Kan se ut som vi kan skylde dette på trøndere nå:
Køene oppsto med en gang Flesland hentet inn trønderske eksperter på effektivisering.

Først vet de ikke hvorfor køene blir lenger, og så finner man ut at man har leid inn "eksperter" for å effektivisere sikkerhetskontrollen. :8:

Ja, ja:
- Jeg kommer ned selv på torsdag og fredag for å overvåke arbeidet og ta tidsstudier, sier Lurvik, som selv er trønder.

Det hadde vært raskere og billigere og opprettet en tråd her inne :lol:

Dermed har Frp konkludert i saken, så da er den vel avklart... :rolleyes:

Han reiste med flyet fra Flesland til Oslo tirsdag for en uke siden – og sist tirsdag morgen, da det plutselig oppsto store køer på flyplassen.

– Jeg skulle ha 0800-flyet. Hvorfor tar det plutselig fire ganger så lang tid gjennom sikkerhetskontrollen som uken før, spør Sortevik.

Frp-representantens påstand er derfor at det foregår en aksjon.

– Det må være en slags gå-sakte-aksjon. Jeg er vant til å reise. Jeg vet hvordan dette skal foregå. Og der jeg sto og så var det tydelig at ikke alt var som det skulle. Folk skiftet for eksempel på å sitte bak røntgenmaskinen, men det tok laaang tid før avløseren var på plass. Det var også tydelig at det var fravær blant kontrollørene, sier Sortevik.

http://www.ba.no/nyheter/politikk/article4878872.ece

Hvis det er slike køer nå,- midtvinters...,- hva skjer da midt på sommeren når det virkelig er mange reisende ....? Må man møte opp et halvt døyn tidligere for å rekke flyet da eller ? ;)

Det er bare å forberede seg på at det vil bli mye køer fremover. Det er ikke fysisk arealer til å utvide sikkerhetskontrollen på en enkel måte, og noen større ombygginger vil nok neppe bli aktuellt ettersom en ny terminal er på trappene.

Da har man endelig fått en forklaring på denne endeløse floken, i denne saken:

http://www.ba.no/nyheter/article7448252.ece

Mange passasjerer forteller at dette ikke er første gang de opplever kø på Flesland?

– Årsaken til kø tidligere kan jeg ikke si noe om, men i dag var det slik at veldig mange skulle gjennom sikkerhetskontrollen, og det var mange flighter samtidig, sier Sæle.

Han beklager for de lange køene, og sier at det ikke er godt nok.

Om jeg leser dette korrekt så er køene fordi det er mange som skal igjennom sikkerhetskontrollen, men at det kansje ikke var slik før.

Da har vi hørt alt man trenger å høre.

-A

Det så helt crazy ut på snaps fra min bror. Køen sto helt ut!

Back