KLM vs. Lufthansa IC

PhilipNH

ScanFlyer Blue
Hei!

Hvilket av disse selskapene er best på intercontinental?
Da mener jeg totalt sett, med IFE, mat osv.

Takker for svar :)

Last edited:
Akurat på det spørsmålet får du neppe en unison enighet om her inne ;)

Jeg foretrekker Lufthansa (bortset fra 747ene deres), men andre igjen foretreker KLM

Har bare erfaring med 747'ene til LH og KLM og det har satt begge selskap på min "no fly" liste.

Men kan du styre unna de maskinene så er det vel en del trip reports her inne som tyder på at ihvertfall LH er bra.

Ok, takk. Har prøvd KLM`s A330, og det var en av mine bedre opplevelser ombord i et fly. Men hvordan er f.eks. maten hos Lufthansa? Har hørt at IFE-systemet til Lufthansa er ganske magert, stemmer dette?

Nå har jo nesten hele KLM's B747 flåte blitt oppgradert med AVOD i M-klasse, så tror du får et bra produkt over hele fjøla:) Eller om det er statene du skal til, så er det og fly Delta fra AMS også et alternativ, meget bra produkt der også.

Produktet på de to er nok ikke så langt fra hinanden, men personligt synes jeg bedst om LH - mest pga. helhedsindtrykket. Det er klart hos LH jeg igennem tiderne har fået den bedste service i lufthavnene - også ved forsinkelser/ombookinger m.v. - mens jeg jævnligt har oplevet ret så dårlig service hos KLM/AF. Synes også generelt at jeg har fået bedre mad ombord på LH. Man skal som Someone/Fnate skriver undgå deres 747 på economy

Eller om det er statene du skal til, så er det og fly Delta fra AMS også et alternativ, meget bra produkt der også.

Det kommer jo helt an på om du havner på en relativt ny A-330 eller en sliten 767.......

Glemte og nevne at jeg også har prøvd Delta`s A330 over dammen. Det var rett og slett en dårlig opplevelse.

Last edited:
Det kommer jo helt an på om du havner på en relativt ny A-330 eller en sliten 767.......
Fløy tilbake fra ATL med DL A330 forrige uke, og overhørte flyvertinnen som sa at "ser ut som alle smiler, det er nok fordi dette er en Northwest-maskin"

Luftwaffe har Brunhildeservice, men det er betraktelig bedre enn hva KLM klarer å by på. Og ja, jeg har flydd selskapet - KLM, altså. De har fraktet meg som self-loading cargo og pratet skit om pax siden 1994. Dessverre for KLM snakker jeg nederlandsk. Min nederlandske kone har ett krav når jeg skal bestille resier: Geen KLM som betyr ikke KLM. De er usannsynlig arrogante og gir stort sett f*** i pax, men det forstår ikke folk som ikke snakker nederlandsk. Det er utrolig hva de klarer å si i galley på en flight til OSL kl 0730 fra AMS i den tro at alle er nordmenn. Det er like moro hver gang å tiltale dem på deres morsmål. Min kone nyter det - og jeg med...

He he, slike situasjoner er "priceless" ja - har vært med på noe
lignende; men da på spansk. Ellers er det merkelig at CC i KLM
er "dumme" nok til å ta denne sjansen, er såpass mange nordmenn
som er "trofaste" brukere av KLM ut i den store verden (uansett
om det er til USA eller Østen osv. - med flybytte på AMS).

Vil anbefale KLM. Velger de gang på gang. Utrolig godt AVOD system på A330, B777 og MD11. Trivelig og smilende besetning fra Nederland er heller ikke feil.
Amsterdam Schiphol er 10 ganger bedre en den nedslitte flyplassen i Frankfurt.

Har fløyet Lufthansa A333 og 346. Begge maskinene hadde AVOD system men utvalget av filmer og serier er veldig dårlig i forhold til KLM.
Irriterende å høre/lese Lufthansa egen reklame "There`s no better way to fly" når en sitter der i 10 timer å omtrent ikke har plass til beina!

KLM ! Av samme grunner som Mountaindew.. Har hatt mange turer over dammen med dem og østover til Asia de siste 5 år.. Alle har vært meget bra..:up:

Har hatt noen turer til DXB med KLM (stort sett med A330), kan absolutt anbefale de. Har ikke flydd en så lang distanse med LH så jeg har ikke noe grunnlag for å sammenlikne.

KLM har jo et godt produkt, men så er det bare det at de bruker 16-18 timer på å frakte pax til MCO, i motsetning til Lufthansas 12t og 20m.

Last edited:
Jeg har ikke prøvd Lufthansa fordi jeg flyr skyteam når jeg flyr. Men kan absolutt anbefale KLM langdistanse. Har nesten bare gode erfaringer med de. Særlig turen jeg hadde med 777 maskinen deres til JFK. Er ikke særlig fornyød med turen til LAX med en sliten 747 combi. Men nå oppgraderes disse.

Schiphol er en helt fantastisk transfer flyplass.

Jeg synes det ikke er nevneverdig forskjell på mat på på tvers av selskapene bak gardina, men det er veldig stor forskjell på hvilke retter du velger. Tenk, hva vil smake best som flymat. Jeg opplever maten generelt som vomfyll, dog.

Hadde det vært snakk om turer innen Europa hadde jeg anbefalt Lufthansa, men siden det er en IC tur vi snakker om her så vil jeg si at KLM er best.

eg tror nok at begge to er like best..
LH har ruter som KLM ikke har, og KLM har ruter som LH ikke har.

Back