• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

KLM 's 737'er med winglets

Losse

ScanFlyer Blue
I det jeg boardet KL1193 til Bergen i Amsterdam i kveld fikk jeg øye på en KLM med winglets parkert på gaten ved siden av (C10). Det er den første jeg har sett "live" selv om jeg har vært en relativt hyppig gjest på på AMS i det siste. Er det noen som vet noe om hvilken strategi KLM har på bruk av winglets i 737 flåten? Det så uansett meget bra ut! Jeg regner vel igrunn med at det er 738 og 739 som i tilfelle blir påmontert disse?

Det var vel dem's første du så da vel, det er jo ikke mange ukene side de fikk den.

Såvidt jeg vet er det vel 737-800/900'ene dem's som skal få dette montert, og de er også meldt inn her til OSL fra og med mars måned, men de har etter hva jeg skjønner ikke vært her enda...

Og siden vi nå har ganske hyppige -800 besøk i Oslo, så får vi vel se dem her også snart.

S

Originally posted by Pilot Alexi Kaivio

Originally posted by learjet

Og siden vi nå har ganske hyppige -800 besøk i Oslo, så får vi vel se dem her også snart.

S

De bruker da også mye 738 til Bergen og Stavanger også??

Det blir nok en del. Uten at jeg hvet så vil jeg gjette på at SVG kanskje får litt mer-800 enn BGO. PGA av C-klasse markedet (Les oljendustrien)

Hvis jeg ikke tar helt feil så var det-800 i SVG i dag på morgenflyet.

Skulle jeg nå se at det kommer en -800 med winglets så skal jeg forsøke å sende ut en liten alert.

S

S,

Du kan jo sjekke AF2375 idag også når du har lyst, å du kjære mor! :drunk:

Hvis Rampe'n jobber idag så er det mye som tyder på at det blir bussing på 1275 i morgen tidlig hvertfall.. makan til (crew)gjeng.

Vel vel, nydelig dag er det.. og snaaaart helg.. :clap

Originally posted by Pilot Alexi Kaivio

S

De bruker da også mye 738 til Bergen og Stavanger også??

Det blir nok en del. Uten at jeg hvet så vil jeg gjette på at SVG kanskje får litt mer-800 enn BGO. PGA av C-klasse markedet (Les oljendustrien)

Hvis jeg ikke tar helt feil så var det-800 i SVG i dag på morgenflyet.

Skulle jeg nå se at det kommer en -800 med winglets så skal jeg forsøke å sende ut en liten alert.

S

Hver eneste gang jeg har vært på Flesland i år har Klm brukt 738 og nesten hver dag ser jeg det på radaren. Bruker PH-BXE og PH-BXM ganske mye tror jeg.

ATC streik og dårlig bemanning, STD 1545local, slot 16:48local - kollegaen din fra tårnet ringte ti over fire og måtte ha gaten ASAP, fikk CPT til å kontakte ground med den beskjeden om at hvis de ikke fløtta seg NU, så ble det 180serien i natt og bussing i morgen. Til slutt tror jeg de gikk med på å taues til fjernpark og vente der, men det var ikke med åpent sinn de takket "JA" til det...

Så, jeg vet ikke hvordan dere velger å løse det ;)

Stemmer at det ofte blir brukt -800 på flesland. Tidligere var det stort sett bare -300, mens jeg synest dette blir mer sjeldent nå. Nå veklser det mest mellom -400 og -800. Jeg reiser stort sett i snitt 1 gang i uken.

Man må nok være litt på rett sted til rett tid for å spotten denne ennå ja. Når jeg var på tur i månedskiftet så reagerte til og med de lokale spotterne når den kom taksende (ellers er vel KLM 737r omtrent like spennende for dem som SK 737r for oss). I løpet av to hele dager der så jeg den bare en gang. Fikk festet den på brikken fra Kaagbaan (trykk på bildene for stor versjon). Stor avstand og litt dis gjorde desverre at det ble temmelig uskarpt men....

Back