KLM og Transavia med A320neo ordre

Hvordan blir fordelingen egentlig? Det er stadig 100 maskiner + 60 oppsjoner fordelt på A320/A321?
 
Hvordan blir fordelingen egentlig? Det er stadig 100 maskiner + 60 oppsjoner fordelt på A320/A321?

Ordren direkte maskiner fra Airbus er på 100, sist jeg så tall på fordelen var 41 A321neo og A320neo. Dog kan det jo endre seg, og heller ikke sett noe fordelingen mellom selskapene.

I tillegg har de signert leasing på ytterligere 3 A321neo. Usikker på om de også har noen A320neo som kommer gjennom leasing også, men tror de første til Transavia France muligens er det.

Hittils er det levert 2 A321neo til Transavia og 2 A320neo til Transavia France.
 
Er det åpnet opp for A320neo til KLM eller det fortsatt kun A321neo som har blitt nevnt?

Det er jo et gap mellom E295 og A321 i kapasitet så noen A320 maskiner vil vel kanskje gi mening?
 
Er det åpnet opp for A320neo til KLM eller det fortsatt kun A321neo som har blitt nevnt?

Forstår det slik det på sikt vil bli begge, men er litt sånn subject to change.

Først A321neo er nå ferdigmalt, minus motorer.

https://x.com/digro65/status/1805242579664908667

GQ2B7nEXUAAo8-H
 
Første flight for den første 321neo-en i dag (med forbehold om feil). Lurer på om det er ULD-maskin eller bulk. Alle andre short- og medium haul maskinene til KLM er jo bulk, men 321 er stor til å ha bagger løst da.
 
Første flight for den første 321neo-en i dag (med forbehold om feil). Lurer på om det er ULD-maskin eller bulk. Alle andre short- og medium haul maskinene til KLM er jo bulk, men 321 er stor til å ha bagger løst da.

Over hode ikke noe problem med bulk på A321 det har vært slik fra dag 1, løses med inndeling av lasterom med nett. Så vidt jeg vet har både Transavia NL/FR bulk på sine A320/321neo.


Hvis flyet ikke har «sliding carpet», er det kjekt med «power-stow» iallfall :)
Ikke at sistnevnte har noe med KLM 32Q.. :D
 
Over hode ikke noe problem med bulk på A321 det har vært slik fra dag 1, løses med inndeling av lasterom med nett.

At det er nett er jo selvsagt, men jeg har lastet mange fly i mitt liv, og jeg kan skrive under på at en stappa full A321 bulk tar tid å behandle, og det sliter på stuere. I bransjen er det relativt kjent at A320 er raskest å behandle med bulk, mens 321 er best å bruke ULD. TAP har faktisk både bulk og ULD på sine 321neo-er for some reason, men ellers går de fleste for enten det en eller andre. Når det gjelder powerstow, helt enig, men det er det ganske få steder som har faktisk. Et stykk koster rundt 4 mill for øvrig. Men når alt kommer til alt er det nok bulk ja, KLM bør hvertfall holde seg til det
 
Last edited:
Fremste 36 setene er Recaro R2, mens resten er Recaro R1. Forskjellen er at R2 kan legges litt bakover.
 
Dette er ikke ment spydig, men finnes det andre former for leveranse enn fysisk? Noe flyterminologi jeg ikke har fanget opp.

Ja, kontraktuelt ;)

Juridisk sett kan flyet være levert et selskap tidligere, da de formelt sett overtar eierskapet. Også blir det stående noen dager før det fysisk leveres, det vil si flys hjem. Såvidt jeg har forstått så overtok KLM denne maskinen kontraktuelt på fredag, men så var sermoniene og leveringsflighten mandag. Det var i hvertfall den opprinnelige planen.
 
Ja, kontraktuelt ;)

Juridisk sett kan flyet være levert et selskap tidligere, da de formelt sett overtar eierskapet. Også blir det stående noen dager før det fysisk leveres, det vil si flys hjem. Såvidt jeg har forstått så overtok KLM denne maskinen kontraktuelt på fredag, men så var sermoniene og leveringsflighten mandag. Det var i hvertfall den opprinnelige planen.

Ahh, gir meg flashback til mine 6 vekttall med rettslære, når er risiko overført og hvem har ansvar når :)
 
https://www.aerolopa.com/kl-32q

Ikke så veldig imponerende bakover i bussen.... 28" i pitch gjør vel at det begynner å bli bedre plass hos noen av lavpriskonkurrentene

Det er jo etterhvert ganske standard for mer eller mindre alle i Europa, med slimline seter. Bortsett fra foran i flyet, så sliter jeg med å merke noen særlig forskjell mellom noen Europeiske selskap etterhvert.
 
Interessant at flere og flere av nettverksselskapene velger å gå for den tynneste/enkleste modellen. Selv DY sine direkteleverte max kommer med samme seter KLM bare har i front (-den justerbare nakkestøtten). DY har også flere tommer bedre beinplass en det det blir bak i bussen hos KLM.
Merkelig utvikling…
 
Interessant at flere og flere av nettverksselskapene velger å gå for den tynneste/enkleste modellen. Selv DY sine direkteleverte max kommer med samme seter KLM bare har i front (-den justerbare nakkestøtten). DY har også flere tommer bedre beinplass en det det blir bak i bussen hos KLM.
Merkelig utvikling…


Samtidig ikke noe nytt. Lufthansa kom vel med sine første tynne tilbake i 2011 eller noe sånt.
 
Back
Top