KLM C og NS 1st til Antwerpen

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Min første EuroBonus booking med en Skyteam-selskap ble en enveis OSL-AMS med KLM i business på kona og meg, som endel av en reise til Antwerpen.

L1 til Sandvika og en grasiøs sprint over til Flytoget tvers over perrongen, siden det ene minuttet jeg hadde beregnet i transfertid der ble til fem sekunder. Som vanlig er det aldri problem finne sitteplass så langt vest for Oslo.

Bagtag fikk jeg også skrevet ut ombord. Skulle alltid klart meg med håndbagasje alene, men ikke alltid verdt ta den kampen….
1c3af71e3b271200a72607c29fbf0d39.jpg


Klarte kløne til et eller annet da jeg skulle levere fra meg kofferten, så ble Persona non grata på self checkin der så måtte ta turen bort til KLM skranken for litt manuelt arbeid. Dog null kø, og var raskt gjennom sikkerhetskontrollen også. Rett i SAS Loungen, da jeg faktisk begynte bli sulten.

9a6071f73d95e670ebfb5a9b6fd2a0e2.jpg


Unødvendig tidlig Go To Gate og med kort vei til E2 (som jo er trang) var det ikke noe poeng å skynde seg. Selv om jeg bommet litt og måtte stå vente noen minutter før vi kunne gå ombord i PH-BGI. En 737-700 maskin levert KLM i 2010.

0ca9a9237deb55235ca1aa1b5796adbd.jpg

2138f959980f87e0d37c9a33c8eac1ee.jpg


Vi hadde sete 2D og F, og kunne konstatere god benplass.
670d0cdde32648651171fefed3547257.jpg

193772ce0e483d67544e555dd77578aa.jpg

edd4c4ffcc4a314113c16646584131de.jpg


Opp i luften fra 19L og entry B7, så skulle tydeligvis ikke sløse med rullebane nederlenderen.

33076da36fc3c935b8c4e09e7d4c3b16.jpg


KLM kjører old school med papirmagasin ombord. Med det står jo bare fjas og reklame der, unntatt det om fly og rutekart.

f8729929aba30b802f4cc56564d128f6.jpg


Legg merke til Widerøe coedeshare har egne linjer på kartet.
0b42e09a3393f044f35561e14b7111cd.jpg


TBC….
 
Last edited:
2 rader business, 1 ledig sete. Ellers virket det som fullt fly.

KLM forsøker i utgangspunktet å lage en brukbar business, med god service og meny etc

11180a23a00ba825043d717d3900b4d1.jpg


Men så kommer maten. Det beste var de små kjeksene med «tortillachips»-smak. Makronene var helt greie. Hovedretten derimot, var rett og slett høyt opp over ting servert på fly som smaker vondt. Jeg bruker både søtpotet og løk jevnlig i matlagingen, men dette var ikke godt. Stort sett det som maten bestod av. Og genererte vel først og fremst matavfall. Er det blitt en sånn farsott å servere vond mat i business i disse tider? Ref et par andre trip reports.

a4f69dea573ac0d12ebcdad9bd5f0a1e.jpg


737-700, lenge siden sist

dd851a87f1441805e0b8bb6acb2ab505.jpg


Det trengte rett og slett en GT til dessert

c11cec036b7db23ace67be663f003193.jpg


Landing på Polderbaan, men selv med en lang kjøretur kom vi til gate til tiden.

cbedebbb97f1cd7403eb3524210da1fe.jpg

a79f0e4f7f903a67eb59ca828342aa6b.jpg


Planen var egentlig Eurostar ned til Antwerpen, som skal ta en drøy time. Men innen jeg fikk somlet meg til å booke billetter, 3,5 uke før avreise, var de aktuelle avgangene utsolgt.

Så da ble det istedet de nederlandske statsbanene, med det klingende navnet NS. First og 1-2 seating kostet €1 mer, så da var det en no brainer. I tillegg til bredere seter er det også færre folk i de vognene. Ellers liten forskjell. Og skulle egentlig bare bruke en halvtime mer enn Eurostar.

En uke før avreise tikker det inn en mail om at direktetoget fra Schipol ikke gikk på grunn av arbeid på sporet. Så måtte derfor bytte underveis, trolig på Amsterdam Centraal. Men den tid, den sorg.

Ettergått bagasjen og tuslet ned til stasjonen for å finne et tog til Amsterdam Centraal så oppdaget vi det kom et IC tog som skulle gå direkte til Rotterdam. Uten å gjøre mer research enn å konkludere at det var i riktig retning, så hoppet vi på det. Visste seg være lurt for etter ha drukket en kaffe i Rotterdam så kom det IC toget fra Amsterdam Centraal til Brussel via Antwerpen, vi egentlig skulle ha vært med.

Dog litt følelse av norsk jernbane i blant, for med ymse arbeid på spor, en stopp i cul-de-sac stasjonen Breda, så ballet forsinkelsene på seg, så ankom vel Antwerpen 45 min forsinket.

87f118bff06fcb793a3198392f879b0d.jpg

0b2182e50fdefb3570545bce49f39a35.jpg

bc7d2b97176aa24a12cc38eeca1502f9.jpg


Skraphandleren i Breda har fått sin eget Fokker

d16c8e0b4efac5c3f3fa4f87f64a4495.jpg


Antwerpen stasjon, i utgangspunktet en kul og klassisk stasjonsbygning. Hvor de har utvidet den med å krave nedover i stedet for å breie seg ut. Så er 3 etasjer med spor.

8f61f631271ed75a2e828df63f96677f.jpg

5fbdd518ae2db664cd422cb05f912b40.jpg


En taxi ned til Berchem hvor vi bodde på Hotel August hvor deler av festlighetene dagen etter skulle være. Et tidligere augustiner kloster og kirke.

5eb2973745a78b20f7b1ae046f01fec6.jpg

07197cbe35f9e0e3b1eb523397131fe7.jpg

4e0ff270cce5bb1835cca59d003c0666.jpg


Synd vi ikke kom oss med Eurostar, som også hadde endel forsinkelser så jeg. Måten på KLM Businesss var såpass krise at det gjelder bli mett i loungen. Men resten av produktet er bra.
 
Så da ble det istedet de nederlandske statsbanene, med det klingende navnet NS.

Fun fact: Forkortelsen NS, kan minne om et tidligere norsk parti som hadde sin "storhetstid" på første halvdel av 1940-tallet. I Nederland hadde de et lignende parti, som het NSB (Nationaal-Socialistische Beweging ).
 
Fun fact: Forkortelsen NS, kan minne om et tidligere norsk parti som hadde sin "storhetstid" på første halvdel av 1940-tallet. I Nederland hadde de et lignende parti, som het NSB (Nationaal-Socialistische Beweging ).

Hadde noen av disse særlig med VY'er for fremtiden da?
 
Fun fact: Forkortelsen NS, kan minne om et tidligere norsk parti som hadde sin "storhetstid" på første halvdel av 1940-tallet. I Nederland hadde de et lignende parti, som het NSB (Nationaal-Socialistische Beweging ).

Dette er egentlig god humor. Tenk at uskyldige forkortelser i det ene landet betyr noe helt forferdelig noe i det andre og omvendt.

Forøvrig fin rapport - hadde samme erfaring selv på vei hjem da jeg fikk en misconnection i MUC med Hansen og ble ombooka via AMS med LH og KLM. Synes hele C klassen deres var rare greier. Og særlig når man veit at KLM priser seg godt over sine konkurrenter på intraeuropeisk C når man betaler cash (ja jeg hadde en C billett med Hansen)
 
Last edited:
Back
Top