Klimakvoter blir obligatorisk på flyreiser.

Re: Klimakvoter blir obligatorisk på flyreiser.

Nei, det er vel heller en måte å vise verden på at de gjør noe etter mageplasket (månelandingen)

Seriøst, det ser ut som om at de som har størst behov for transport, Nord-Norge til øst landet må betale mest, siden det skal være differensiert ift distanse. Og hvorfor bare innenfor Norge og EØS området. Forurenser ikke fly til USA og østen?

Vidar

Ikke til hele verden, fordi ikke hele verden gjør dette. Dersom det innføres innad i EU- og EØS-området, er reglene og altså konkurransesituasjonen lik for alle. Jeg synes for øvrig at det er helt greit, det har aldri vært så billig å fly som nå og jeg har aldri flydd så mye som nå. Jeg, som de fleste nordmenn, har råd til å betale litt ekstra.

Når det gjelder avstand osv, er jeg enig i at det kan diskuteres. det hadde vært logisk med tyngre avgifter der det finnes reelle alternativer, enn der det ikke finnes.

Ikke til hele verden, fordi ikke hele verden gjør dette. Dersom det innføres innad i EU- og EØS-området, er reglene og altså konkurransesituasjonen lik for alle. Jeg synes for øvrig at det er helt greit, det har aldri vært så billig å fly som nå og jeg har aldri flydd så mye som nå. Jeg, som de fleste nordmenn, har råd til å betale litt ekstra.

Tror heller problemet vil oppstå hvis folk ikke vet konkret hva disse pengene går til, men bare blir en del av et 'stort svart sluk'....

Last edited by a moderator:

Lurer på hvordan Ryanair stiller seg til dette her, ift flyvninger ut fra Norge til Eu/EØS land. Det blir interessant...

Lurer på hvordan Ryanair stiller seg til dette her, ift flyvninger ut fra Norge til Eu/EØS land. Det blir interessant...

Ut ifra Norge bør ikke det bli noe problem, det er nok land som har masse særegne avgifter for egene passasjerer. Derimot så stiller jeg meg litt tvilende på hvordan dette skal funke hvis ikke EU blir med på det samme

For noe reinspikka tøv. Mye rart denne regjeringa får til, samtidig som nødvendige og viktige grep lar vente på seg. Klimakvoter på flyreiser er som å sette avgifter på bagateller - poengløst. Norge er en parantes i verdenssammenheng, når det kommer til utslipp. Så disse kvotene har lite annet for seg enn å skape en mild plage for de som kan reise leisure så mye de vil - og ei verre plage for de som 'må' reise for helsemessige eller pendlingsmessige årsaker.

At det går an å være så tiltaksløs og så opptatt av å følge strømmen...helt fascinerende.

Hva slags tiltak har blitt gjort med pengene fra klimakvotene til nå?

Hvordan skal dette løses i praksis? Hva når utlendinger bestiller billetter på wideroe.no, norwegian.no eller på sas.no? Vil de da bli pålagt klimakvoter? Eller slipper man unna hvis man oppgir utenlandsk adresse? Her ser jeg for meg mye rot, men det er mulig slike detaljer er gjennomtenkt...i så fall vil jeg bli overrasket.

Innenriks i Norge bør det uansett være en fast avgift, slik at folk som bor i Kirkenes ikke må betale mer for å komme seg til Oslo, enn folk som bor i f.eks. Bergen. I så fall blir distriktene diskriminert.

For noe reinspikka tøv. Mye rart denne regjeringa får til, samtidig som nødvendige og viktige grep lar vente på seg. Klimakvoter på flyreiser er som å sette avgifter på bagateller - poengløst. Norge er en parantes i verdenssammenheng, når det kommer til utslipp. Så disse kvotene har lite annet for seg enn å skape en mild plage for de som kan reise leisure så mye de vil - og ei verre plage for de som 'må' reise for helsemessige eller pendlingsmessige årsaker.

At det går an å være så tiltaksløs og så opptatt av å følge strømmen...helt fascinerende.

Hva slags tiltak har blitt gjort med pengene fra klimakvotene til nå?

Hvor er "Liker" knappen? :)

Alt Jens har gjort er å hive noen milliarder inn i Brasil hvor han ikke har peiling på hvor pengene går.

Klimaet er et hysteri, og det svekker skandinaviske flyselskaper da det blir utrolig urettferdig at SAS og Norwegian skal betale, men ikke f.eks Emirates eller Thai. Dette blir for dumt. Ganske åpenbart hvorfor regjeringen ønsker denne avgiften.

Hvordan skal dette løses i praksis? Hva når utlendinger bestiller billetter på wideroe.no, norwegian.no eller på sas.no? Vil de da bli pålagt klimakvoter? Eller slipper man unna hvis man oppgir utenlandsk adresse? Her ser jeg for meg mye rot, men det er mulig slike detaljer er gjennomtenkt...i så fall vil jeg bli overrasket.

OT:

Omtrent som når regjeringen skulle forby gambling på internett. Er i dag like lett for meg å tippe på internett som før "forbudet"...
_______

On topic:

Joda, er helt enig i at folk fra KKN, ALF etc ikke skal diskrimineres, men det forurenses mer på en tur OSL - KKN enn en tur OSL - SVG.

En tanke: Hva om man bestiller billetter et reisebyrå som er utenfor EØS-området? Vil man klare å gå rundt denne agiften?

Beklager om dette hørte for dumt ut, men som sagt bare en tanke :)

Tydelig at regjeringen ikke er på bølgelengde med folkets røst. Se vedlegg.

Attachments

• vg nett avstemming.jpg
    vg nett avstemming.jpg
    20.3 KB · Views: 661

Vel, de to siste innleggene her sier ikke så mye, annet enn at folk svarer "nei" på direkte spørsmål om de ønsker mer skatt.

For øvrig synes jeg det er greit for at man betaler for å forurense. Næringen er også positive til tiltakene, fra E24:

Bransjen positiv

Flyselskapene er i utgangspunktet positive til kvoteplikten, ifølge spesialrådgiver Synnøva Aga i NHO Luftfart. Den som forurenser, må betale for utslippene, sier hun.

..og det kommer fra manden, der som et af kritikpunkterne til Klimakonferencen i København nævner, at der var for dårlig mad/drikke samt kold kaffe til deltagerne, som normalt var vant til langt højere kvalitet :cry:

Det er og bliver bare en skjult skat, så kald det da hvad det er i stedet for at pakke det ind i "miljø-venligheden".

Det hjælper INTET at gå enegang på dette område - eneste effekt det vil få er at flyselskaberne flytter kapacitet til andre markeder, hvor de ikke bliver belastet af disse tåbelige afgifter, der rammer skævt og reelt ikke har nogen effekt.

Vel, de to siste innleggene her sier ikke så mye, annet enn at folk svarer "nei" på direkte spørsmål om de ønsker mer skatt.

For øvrig synes jeg det er greit for at man betaler for å forurense. Næringen er også positive til tiltakene, fra E24:

Så du synes det er greit at dette rammer noen flyselskaper og ikke andre?

Så du synes det er greit at dette rammer noen flyselskaper og ikke andre?

Kvoteplikten er ikke noe Stoltenberg innfører for å skaffe flere velgere til Frp.... . EU innfører kravet fra 1.1.2012.

De innfører kvoteplikt på alle resier, det bør i utgangspunktet bety at innlandsreiser ikke blir dyrere. Der er det allerede i dag CO2-avgift på drivstoff. Eller mener man at vi skal betale dobbelt opp med avgifter?

De innfører kvoteplikt på alle resier, det bør i utgangspunktet bety at innlandsreiser ikke blir dyrere. Der er det allerede i dag CO2-avgift på drivstoff. Eller mener man at vi skal betale dobbelt opp med avgifter?

Det blir nok ingen prisendring innenriks, her til lands har vi ikke tradisjon på dobbeltbeskatning. Her gjør vi det med stil: arbeidsgiveravgift + personskatt + moms + formueskatt + avgifter av ymse slag på forbruk, om vi skal følge pengestrømmen...

-A

Back