Klar förlust för Finnair

  • Thread starter Thread starter TL
  • Start date Start date

TL

ScanFlyer Blue
Klar förlust för Finnair

http://internytt.yle.fi/artikel.php?id=92016

Förlust för Finnair
Flygbolaget Finnair redovisar en rörelseförlust på 15 miljoner euro för fjolåret till följd av dyrt flygbränsle och priskriget på flygbiljetter.
Ännu år 2005 gick Finnair nästan hundra miljoner euro på plus.

Finnairs vd Jukka Hienonen säger att Finnair söker nya ägararrangemang för sitt dotterbolag Northport som bedriver marktjänster. Målet är att verksamheten ska bli lönsam före nästa år.

Finnairs estniskregistrerade Aero Airlines kommer att upphöra i sin nuvaranade form, säger Finnairs kommunikationschef Taneli Hassinen i dagstidningen Keskisuomalainen på tisdagen. Orsaken är att Aero har avstått från alla sina flygplan. Aero har flugit reguljärtrafik bland annat till Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Tammerfors, Åbo, Karleby och Vasa.

Enligt Hassinen är en möjlighet att Aero börjar flyga charteravgångar.

Finnair grundade Aero i Estland år 2001.
 
Re: Klar förlust för Finnair

Trodde Aero gikk bra jeg...:huh:
 
Re: Klar förlust för Finnair

Å drive et LCC i et større selskap har vel egentlig aldri vært det smarteste sjakktrekket,vel? Man ender vel bare opp med å konkurrere med seg selv.GO,Snowflake og nå Aero.
 
Re: Klar förlust för Finnair

...men Aero hadde vel lønnsnivået fra Estland!
 
Re: Klar förlust för Finnair

Och Aero var ju inte ett LCC. Fulla AY priser på alla rutter. De vad Aero hadde var låga löner för personal. Mycket nya piloter och unga flygvärdinnor, nästan alla estniska.
Piloterna var alla finska. Många AY piloter stannade kvar på gammal lön till de blev flyttade till Embraer 170/190. Gamla flyg som de fick bra pris för via Skyways Aviation när de sålde dem vidare.
Och Aero (de tjänster de utförde för AY) fortsätter ju inom Finnish Commuter Airlines (Finncomm Airlines). Man kan ju se att när EE (Aero) lägger bort 9 st ATR 72-200 så köper FC (Finncomm) in 8 st splitternya ATR72-500+ 4 st ATR 42-500 (som ersätter 6 st Saab 340A, som opererades under Golder Air:s AOC).
Finncomm har ju inte den där Finnair historiken som Aero hade.
Detta ser man ju när man redan har satt vissa restriktioner på när FC får operera p.g.a. brist på skolning och mycket unga/un-experienced piloter.

Just a little to obvious.
 
Re: Klar förlust för Finnair

Dette viser vel at selv om tar tar markedsandeler på Europa-Asia trafikken så er ikke det nødvendigvis noe man blir rik av!
 
Re: Klar förlust för Finnair

Hm,mente jeg hadde lest dette för, men det var altså Warningen fra Jan http://www.scanairforum.net/forums/read.php?TID=16482
 
Back
Top